+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 20

Tråd: Nå skal jeg bytte amalgam fyllingene!

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Nå skal jeg bytte amalgam fyllingene!

Jeg både gleder og gruer meg.

Ifølge min tannlege holder en slik fylling normalt i ca 25 år. Mine fyllinger er over 35 år, men holder enda. Så jeg har gitt opp å vente på at de skal falle ut, og så da bytte. Det var den opprinnelige planen.

Det å ta den avgjørelsen at de 8 fyllingene skal byttes, har sittet langt inne. Jeg gruer meg fryktelig. Jeg tåler smerten, men lyden..

Mine fyllinger er heldigvis svært små, bortsett fra en. Den måtte jeg bytte for 15-16 år siden, og da satt tannlegen bare inn en amalgamfylling uten å spørre meg. Jeg hadde vel ikke hatt råd til noe annet heller, den gang. Men nå er det litt dumt.

Jeg mener det er slik at man ikke kan bytte alle fyllingene på en gang? Er det noen som har byttet sine fyllinger? Har dere fått noen helsemessing effekt av det?

Jeg bytter ikke på helse, men pga utseende..
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    48
    Poengstyrke
    9
    Jo man må bytte over tid...Men ikke sånn kjempelenge.. Har en kompis som har byttta tror det var 8 stk. Å det over 6mnd tror jeg. Altså sånn ca :-)
    Hvis det er en person du ikke liker, så er det ikke det mennesket det er noe galt med... Det du ikke liker, er den måten DU føler deg, når du er sammen med denne personen...

Mammaen til Gutt født 86. Gutt født 88.Gutt født 98 og gutt født 01:galsf:

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ragnhild Se innlegg
    Jo man må bytte over tid...Men ikke sånn kjempelenge.. Har en kompis som har byttta tror det var 8 stk. Å det over 6mnd tror jeg. Altså sånn ca :-)
    Over 6 mnd?!! :hæ:

Jeg trodde jeg skulle rekke det før jul jeg.

Skal til tannlegen på torsdag, så da skal dere få referat etter på.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    48
    Poengstyrke
    9
    Sikkert forskjellig praksis på det men er noe med at man kan få abstinenser hvis man bytter de for fort....
    Hvis det er en person du ikke liker, så er det ikke det mennesket det er noe galt med... Det du ikke liker, er den måten DU føler deg, når du er sammen med denne personen...

Mammaen til Gutt født 86. Gutt født 88.Gutt født 98 og gutt født 01:galsf:

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Jeg har byttet en del av mine... dette fordi det var luftlommer under de... merket ikke noe forskjell på helsa pga det.. men det så bedre ut i munnen :)

Lykke til Ina... kjenner skreken med den lyden. tannleger er noe herk. ta med deg noe musikk på øret.. kanskje det hjelper litt :mc8:

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly Se innlegg
    Jeg har byttet en del av mine... dette fordi det var luftlommer under de... merket ikke noe forskjell på helsa pga det.. men det så bedre ut i munnen :)

Lykke til Ina... kjenner skreken med den lyden. tannleger er noe herk. ta med deg noe musikk på øret.. kanskje det hjelper litt :mc8:
    Ja, det er lurt. Noen tannleger har heldigvis en spiller liggende så man kan låne. Jeg har ikke noe slikt selv.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Jul 2008
    Alder
    43
    Poengstyrke
    7
    Lykke til og håper du kan få lånt deg en mp3 spiller eller noe slik at du kan høre på musikk mens han holder på.
    Jente 85 og gutt 00

http://www.oddene.net

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Tenkte bare *ugg* når jeg så overskrifta.
    Lykke til iallefall.

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Skulle gjerne bytta ut mine selv. Jeg har mest lyst til å dra til Budapest på tannklinikken og få ordna meg skikkelig pene tenner. Det er ca 1/3 av norsk pris og da er reise/opphold og kost innkludert. Pluss at de norske tannlegene stort sett er allmennpraktiserende,mens i Budapest er det kunn spesialister.

Så han som trekker tenner,er spesialist på kunn det. Han som setter titanskruer er spesialist på det osv. Har flere venninner i Oslo som har pleid å reise ned dit på sommeren og få fikset tenner som ikke kan få rost dem nok.

Her er link for dem som vil vite mere http://www.tannreiser.no/

Kan legge til at ett par av mine venninner har hatt kronisk tannlegeskrekk og veldig ødelagte tenner pga det. Hun ene pga seksuelleovergrep som barn. Men de har fortalt at de aldri har kjent noen form for smerte,verken under eller etter behandlingen. Også kosten er lagt opp spesielt etter hva de skal gjøre med tennene.

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    8 fyllinger Jeg har 2 tenner som det er bare halve tanna igjen, som jeg skulle ha fått ny fylling i, det er ikke vondt i dem, har aldri blitt anbefalt å bytte fylling av noen tannlege, mine fyllinger er så gammel at jeg har glemt når jeg fikk dem ;). Nå har jo jeg fine sterke tenner da, dem er ikke så hvit lenger, tror jeg må få dem bleket bling :d15: Lykke til hos tannlegen :)

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Glemte å skrive at Budapest er en veldig vakker by,og har noen fantastiske utendørs badeannlegg,hvor du bla får skikkelig massasje Så det er nok å ta seg til mens man er der :)

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Kunne godt tenkt meg sånn tannreise jeg.
    Det høres myyye mer forlokkende ut, enn å gå til tannlegen her!!

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Ikke sant :)

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    http://www.seher.no/php/art.php?id=403467 link til badene i budapest :) Det er så flott.

Og en link til tips om byen http://www.aftenposten.no/reise/article2253088.ece

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Det jeg vet er at man ikke har kunnet bevise noen sammenheng mellom amalgam og sykdommer. Men meningene spriker. Det finnes ulike typer av kvikksølv, og i en gammel fylling frigjøres det ikke spesielt mye kvikksølv. Det som frigjøres, tas hånd om av kroppen og bindes bl.a. til selen og transporteres sidan ut av kroppen. Man kan muligvis mistenke at visse mennesker har et litt defekt immunforsvar og blir dårlige av sine fyllinger. Når en ny amalgamfylling gjøres eller en gammel borres bort, frigjøres noe kvikksølv og jeg synes man skal være forsiktig med å bytte flere fyllinger samtidig hvis man mistenker lav toleranse for amalgam. En fylling hver sjette uke kan være en passe takt. Visse tannleger har spesialutrustning for amalgamsanering. Før du begynner bør du også ha klart et behandlings- og kostnadsforslag.

Dette sier en tannlege om å bytte ut mange amalganfyllinger. Og jeg har lest før at man ikke bør ta for mange om gangen fordi det frigjøres litt kvikksølv som kroppen fanger opp. Og derfor bør man gjøre dette over tid.

Nå vil endel tannleger si at dette er tull og at kvikksølv ikke er farlig i så små mengder. Men det kan de jo få fortelle til assistentene sine som fikk store skader tidligere da de jobbet med å lage amalganet til tannfyllingene. Det var ikke få av dem. Så jeg ville nok gjort dette over tid.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Bytte gaven?
    av Lise i kategorien Jul
    Svar: 2
    Siste innlegg: 23-11-07, 13:26
  2. bytte korsstingoppskrifter
    av ella i kategorien Håndarbeid
    Svar: 5
    Siste innlegg: 19-08-04, 20:48

Bokmerker (linker)