+ Svar på tråd
Side 1 av 5 1 2 3 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 70

Tråd: Bærbar eller stasjonær?

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38

Bærbar eller stasjonær?

Har akkurat nå en lånt bærbar. Den blir så steike varm, og batteriet er så dårlig at jeg alltid må være tilkoblet strøm. Har derfor tenkt at jeg bare må ha meg en egen maskin. Og jeg savner en skriver noe vanvittig. (gjerne med scanner)
    Men nå har jo jeg vært vant til en stasjonær. Med ordentlig tastatur, og der tallene er til høyre for meg. Så tungvint med tallene på en linje øverst.

Og hva skal jeg liksom velge? Jeg har kjøpt en ekstern harddisk som rommer 750 Gb. Måtte ha meg det da jeg overførte mine ting fra eksens datamaskin.

Hva anbefaler dere? Er det generelt dårlig levetid på batteriene på disse bærbare. Det jeg også savner med en bærbare er jo musa hvis jeg tar en bærbar på fanget. Er mest vant til å bruke mus.. Blir de alltid så varme hvis man har en bærbar på fanget? Eller er det bare denne fordi den er gammel?

Jeg vil ha en maskin som gir god ytelse når jeg arbeider med bilder.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Nå skal det være sagt at jeg hater bærbare men det har sine fordeler... og det med mus.. det kan du bare koble til så du slipper å bruke pad...

Siden du jobber med bilder så er RAM det viktigste for deg.. at du har mest mulig av det og helst ikke under 1024..men gjerne mer...

Selv.. frem til den dagen jeg blir fotograf en gang.. så kommer jeg alltid til å foretrekke stasjonær selv om den tar plass i heimen... men jeg satser på eget kontor en gang i fremtide og da trenger jeg ikke tenke på plass..

Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg hadde reist mye så hadde jeg tatt bærbar.. så kunne jeg jobbet der det passet meg.. men jeg trives nå i kroken min jeg :smile:

Du må ta det du syns er enklest for deg og alt får du koblet til på en lap.. bare det at du må rydde det bort når du ikke bruker det mer.. slik som med scanner ;)

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Må tillegge at du får det du betaler for.. en billig lap har gjerne dårligere batteri bla... så da hadde jeg gått opp i pris for å få noe som er litt mer holdbart..

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Varme blir de ja. Vi har kun bærbare, greit å enkelt - jeg har aldri min på fanget, vifta fylles med støv og skit og dermed går den enda mer varm. Man blir vant til tastaturet, å så mye bruker du vel ikke tallene?? jeg har trådløs mus til min, hater å bruke den som er på maskinen,

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Vi har begge deler men jeg foretrekker uten tvil den stasjonære. Den ene bærbare har det alltid vært dårlig batteri på, 10 minutter så er den tom. Sitter vi tilkoblet strøm så slå den seg av hele tiden. Detter er en dyr maskin og slik har den vært nesten helt i fra starten. Ole Ronny fikk bærbar til konfirmasjonen, det var ikke av de dyreste men den fungerer greit. Ut ifra folk jeg har snakket med som har greie på det så er bærbare dårligere enn stajonære, og acer er visst en av de det er mest tull med og det skriver jeg gjerne under på

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Da er det noe galt med den maskinen, hvorfor har dere ikke klaget på den? Tydelig at den går varm eller noe, da slår den seg av

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Jeg foretrekker egentlig bærbar. Har stasjonær også, men bruker den helst til bildene, siden de tar så mye plass.
    Men de kan du jo bare ha på den eksterne disken.
    Tastatur og mus kan du kjøpe i tillegg, så slipper du å bruke pad og du får tallene på høyre side, som du skriver at du foretrekker.
    Du må gi minst 5000 kr for en god laptop, HP og Acer er de beste merkene, (dette sier til og med tester av laptop), for en enda bedre maskin bør du gi 6000. Men ikke nødvendig med dyrere til hverdagsbruk.
    Et batteri er vel forventet å yte maks i ca 2 år, etter det går det fort nedover med levetiden.
    (Om dyrere maskiner en bedre vet jeg ikke).

Min maskin er 5 år nå, og jeg kan sitte i ca 1 time før den må lades, jeg har Acer.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Jobb = stasjonær
    Hjemmebruk = laptop

Alle batteri på bærbare har en viss levetid. Feks har batteriet på min bærbare en levetid på 750 oppladinger. Etter dette vil batteriet gradvis synke i oppladet tid. Jeg har oversteget de 750 for leeenge siden og sliter derfor med dårlig batteri. Et batteribytte koster meg kr 900,-.

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Du kan jo bruke mus på bærbar pc, og så kan du kåBle bærbar pc på en egen større skjerm, om du har lyst til det :)

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Forresten jeg bruker alltid strøm på min bærbare

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Har er bærbar jeg og er fornøyd med det! :) Kan jo bare ta den med meg om jeg vil sitte på nett samtidig som jeg vil sitte i sofa'n jo! Men...jeg bruker strøm, da, for batteriet er ikke godt lengre.
    Da jeg kjøpte meg ny kjøpte jeg rett og slett en som har tallene på høyre siden selv om det gjorde at hele greia blir litt bredere og "større"
    På fanget har jeg den ikke, for som Lise også sier...da blir den veldig full med støv ol, og blir bare enda varmere.
    Marius derimot trives godt med sin egen på fanget, men da har han ett slags brett under marskinen slik at han ikke tetter luft inn og ut.

En fordel med en bærbar er vel at den kan ryddes vekk om man ikke har masse plass. Det krever jo litt ekstra med en stasjonær som blir stående på en plass, om man ikke har et kontor eller en annen "luggom plass" da. Data er uansett (i mine øyne) et mindre pent "møbel".

-Tone-

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Sitat Opprinnelig lagt inn av merete g Se innlegg
    Du kan jo bruke mus på bærbar pc, du kan også kåBle bærbar pc på en egen større skjerm, om du har lyst til det :)
    Glemte å skrive du kan ha tastatur om du gjør dette....

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ang varm pc på fanget..vi kjøpte en sånn "pc-pute" på Ikea, den fungerer godt.

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Vi har 3 laptopper,jeg bruker min mye på fanget. Men da passer jeg på at det ikke er noe under der vifta sitter. På Prinsens pc er tallene på høyre side. Men han har en ganske dyr pc.De som har dettet ekstra tallsettet på tastene pleier koster litt mere.

Vi har to Acer og en HP. Og er godt fornøyd med alle tre. Har hatt en feil på ene aceren som ble fikset fort på garantien,og en feil på HP-en som også ble fikset fort på garantien. Er batteriet så dårlig på en rimelig ny pc at det ikke virker mere enn ti min så skal man etter loven ha krav på ett nytt batteri. Men man må selvsagt klage.

Når man skal kjøpe pc med lang levetid på batteriet så må man sjekke antall celler på det. Flere celler bedre batteri(slik har jeg forstått det). Disse er dyrere.

Når man bruker batteri på laptoppen og ikke vanlig strøm vi elnettet må man endre på innstillingene så ytelsen på endel ting blir lavere,da kan man f.eks se en film når man reiser med fly eller tog.

Man kan helt fint kjøpe både ekstra mus og tastatur til laptop for en rimelig penge. Jeg har det,men skal innrømme at etter ett par ukers overgang så bruker jeg det så å si aldri mere. Det er kun om jeg skal spille

Jeg kommer neppe til å kjøpe meg en stasjonær pc igjen. Jeg synes laptop er knall,man kan ta den med seg på hvilket rom man vil. Se en film i senga f.eks,eller ha den med seg på reise. Vi har brukt pc hvergang vi har reist med tog f.eks og pleier se film med den på fly. På toget kan man også få koplet seg opp på strømnettet,og med mobilt bredbånd kan man surfe hvor som helst.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Kom på enting, til Aceren kjøpte jeg talltastatur som kunne kobles på maskin å ha ved siden av, jeg må innrømme at jeg brukte den noen få gang, å etter det gjemte jeg den vekk - bruker kun tallene under F tastene nu

+ Svar på tråd
Side 1 av 5 1 2 3 ... SistSist

Lignende tråder

1. Bærbar P>C
    av Tove i kategorien Data
    Svar: 10
    Siste innlegg: 05-10-06, 17:46
  2. Spill på bærbar maskin
    av Lise i kategorien Data
    Svar: 0
    Siste innlegg: 14-07-06, 17:16