+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Familie-trøbbel

Innmeldt
    May 1978
    Poengstyrke
    0
    Jeg vet ikke hvor mye mere jeg skal "ta imot" av dritt fra svigerinnen min.

Vi er i den heldige situasjonen at bi bor i nærheten av både svigerforeldrene mine og foreldrene mine, og de stiller gjerne opp som barnevakter.Så lenge de vil selv kan vel ikke det gjøre noe,-så her er det ikke snakk om å utnytte!! -og jeg bruker ikke barnevakt hele tiden, er faktisk ikke ute på så mye, men skulle det være noe er det veldig godt å ha barnevakt som jeg vet passer godt på barna mine!

Svigerinnen min er vel det man kan kalle misunnelig,tror jeg.Siden de bor litt lengre unna og ikke ser foreldre/svigerforeldre så ofte. Jeg får hele tiden "små stikk" om at besteforeldre skal bare besøke, mens jeg vet at når de får besøk av dem blir de satt til småjobber det være seg vasking,plenklipping,barnevakt for at mor og far skal på kino, ut og spise osv....Barna blir også med på ferie til besteforeldrene for en uke i slengen noe som jeg synes må være kjempekos for barna og som vi ikke gjør fordi vi bor så nærme.Men hvis barna mine overnatter en natt er det galt,-og UTNYTTING av bestene.... Og forskjellen er???
    Jeg blir egentlig veldig lei meg,for jeg vil helst at vi skal fortsette å ha kontakt, men det har gått så langt at jeg vet ikke om jeg orker mere. Og jeg vet ikke på hvilken måte jeg skal få sakt det til henne slik at hun forstår uten at hele familien skal få "bråk" fordi jeg sier ifra...
    Noen som har gode råd til meg????Hvordan skal jeg legge det frem??

-anonym

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Ta det opp med besteforeldrene du..
    Ta en prat om hvordan dere har det, og hvor glad dere er for å ha så god hjelp av dem. Snakk om at de må si fra straks de syns det er for mye, og gjerne før det blir for mye, og legg til at dere vil helst at de ikke sliter seg ut for deres skyld, men at dere vil at dette skal være til glede for begge parter..
    I tillegg kan dere jo legge til at dere syns det er synd at de andre (din svigerinnes barn), får sett dem så alt for sjelden.
    Hva med å tilby dem å komme en tur på besøk, og så ta med alle ungene på besøk til bestefoldrene...

Nei, jeg vet ikke.. Ikke så godt å vite hva man skal anbefale. Men jeg er ikke sikker på at jeg ville tatt slikt opp med din svigerinne akkurat når du er som mest fortvilet... (Man sier ofte ting i slike sammenhenger, som man gjerne angrer litt etterpå....)

I første omgang kan du kanskje sette deg ned og skrive brev om problemet, og prøve å samle tankene om hva som egentlig plager deg - at du føler at du virkelig utnytter besteforeldrene
    at du syns det er helt uberetting
    at du gjerne vil at alle skal være snille og gode med hverandre, og alt blir så vanskelig når ikke alle er det
    eller?.... Det kan jo være mange grunner til at du reagerer på det hun sier, prøv å finne ut hvorfor du, og så skal du se at du kanskje reagerer mindre neste gang, bare fordi du vet "svaret", på hva som egentlig er så forferdelig..

eller... Jeg vet ikke jeg....

Men det kan jo være at det er noen her inne som kan hjelpe deg da..

Lykke til i alle fall!!
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Det er desverre vanskelig å ta slikt opp innad i familien.

Jeg er selv så heldig å bo nærmt mine foreldre, og er ofte der på middag etc. Vi koser oss og foreldrene mine setter stor pris på å få ha barn og barnebarn i nærheten.

Når de reiser på besøk til andre søsken, hjelper gjerne min far med på snekkring, vedhogt etc. - noe han ikke gjør hos oss. Men som jeg heller ikke savner.

Storebror kan overnatte der når han vil, og skulle vi trenge hjelp - kan vi alltids spørre dem.

Skulle noen av mine svigerinner reagere på det, fikk de heller gå litt i seg selv. Hvorfor skulle de reagere på et sunt og normalt forhold mellom barn og foreldre??

Så til ditt tilfelle. Er det bare missunelse, eller kan foreldre/svigerforeldre ha klaget til dem - men ikke til dere? Ikke at jeg tror det, for slikt tror jeg man ville ha merket.

Er vanskelig å si at du bare for overse det, men jeg tror jeg hadde gjort det... iallefall en stund. Har du tatt opp problemet med din bror? Opplever han det slikt og?
    Har du snakket med dine foreldre/svigerforeldre om dette? Hvordan opplever de det?

Si evt. til din svigerinne ved neste stikk, at du har snakket med dine foreldre/svigerforeldre om dette, og at de ikke vil ha det på noen annet vis. (Antar du har snakket med foreldre/svigers) At de setter stor pris på å få være en del av sine barnebarns hverdag. Det liker mine foreldre godt ;)

Vet ikke om dette hjalp litt, men håper iallefall det.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    ikke noe lett problem dette.....
    har selv ett par svigerinner som jeg bare har kontakt med ett par ganger i året fordi en er nødt,
    de la seg opp i alt vi gjorde, det var galt at vi bodde i huset til svigerforeldrene mine men da vi flyttet(etter å ha fått nok dritt) så var det galt, min svigermor stilte ikke en gang opp for å se etter baran når jeg reiste på klinikken for å føde da måtte jeg ringe mine foreldre som måtte ut på en lang kjøretur for å komme fram, den ene gangen hun saja til å se etter de to minste klarte hun på 10 min å miste 2 åringen ......
    mine svigerinner finner alltid feil hos meg oss, kommer med stadig nye slankekurer etc., så da yngste datter skiftet til mitt navn ble de rasende for det handlet om identitet, ja nettopp svarte jeg...
    vel meningen var at du skal vite at du ikke er alene om å ha slike problemer,
    Kansje din svigerinne er sjalu fordi at dere bor nærmere og kan ha mere kontakt.... snakk med besteforeldrene om det kansje dere kan snakkes sammen alle sammen om hvorfor det er slik.....
    jeg har begynnt å gi beskjed.. men det gikk lang lang tid før jeg turde...
    de komm ikke engang i yngsteman sin barnedåp.....
    og heller ikke til selskapet til 18 åringen, for de hadde planlagt å reise på landet den helgen, og jeg hadde ikke sendt ut skriftlig invitasjon 3mnd i forveien... :what: men..... stå på ditt og mist ikke motet, det ordner seg nok.... fortsett å ha et godt forhold til foreldre svigerforeldre og la de passe når de har lyst.. de sier nok nei visst det ikke passer....lykke til
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    hmmmm, ikke lett! Har du prøvd i snakke med foreldrene og svigerforeldrene dine da?? Bør vel kanskje begynne med dem. Det er som du skriver....å snakke med henne kan kanskje lage "bråk" eller konflikter i familien hvis hun ikke vil forstå!

Tror ikke jeg har så veldig gode råd til deg, men lykke til hva du nå enn gjør,-og jeg håper virkelig at alt løser seg for deg. Det er jo ikke riktig at du skal ha en svigerinne som går rundt og er misunnelig fordi du har omgang med foreldrene dine og svigerforeldrene dine!!

Tone

-Tone-

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Data (men ikke trøbbel mer)
    av Alfa i kategorien Data
    Svar: 46
    Siste innlegg: 10-03-10, 18:13
  2. Trøbbel med tastaturet
    av Nutta i kategorien Data
    Svar: 0
    Siste innlegg: 29-06-06, 21:42