Det lurte jeg og på, trodde ikke det gikk an å stiv piske hele egg, men jeg har jo aldri prøvd heller da
Så stive som mulig. ;) Eller i annen betydning: Piskes veldig lenge. :green: Ikke skille dem!
:j4: Annette :smilie_girl_244:
Veronika 10 år :smilie_girl_275:
Jeg deler den i to. Bruker en del krem både oppå og inni+ at jeg bruker litt som pynt. I sånne kremsprøyter/poser og sånn. Også må det jo smakes litt underveis. :lol:Opprinnelig lagt inn av Tove
Du kan jo halvere oppskriften på kremen hvis det ble veldig mye til overs,selv om ikke jeg skjønner åssen du får det til(å få så mye krem til overs altså) ;)
Hadde du bare på toppen eller rundt hele??
:j4: Annette :smilie_girl_244:
Veronika 10 år :smilie_girl_275:
Jeg bare smurte et ganske tykkt lag oppå og rundt, men jeg pynta den ikke med krem topper, nei, det skal jeg gjøre neste gang, da går nok alt unna ja, Gjør det på en annen sjokoladekake jeg baker, og da går kremen unna...men Daniel spiste opp restene så ingenting gikk tapt :klovn:
Tenkte faktisk jeg skulle legge inn den som jeg lagde i går ; Fransk sjokoladekake. Den var veldig enkel å lage og kjempegod :)
250 gr kokesjokolade
250 gr smør
4 egg
200 gr melis
125 gr hvetemel
I stekeovn ved 200 gr C.
Brekk sjokoladen i små biter og ha dem i en kjele med smør. Smelt sjokolade og smør ved smak varme. Ikke rør det sammen før sjokoladen er helt myk.
Visp lett sammen egg og melis og hell i sjokoladeblandingen under omrøring. Vend til slutt i melet.
Hell røra i en springform 24 cm i diameter, dekket med bakepapir i bunnen. Stek kaka i 20-25 minutter til den har hevet seg langs kanten, men fortsatt er bløt i midten.
Avkjøl kaka i formen. Kaka skal h bløt, kremaktig kjerne.
Server gjerne pisket krem ved siden av.
Nam-nam
Klem fra t.
Har en liten solstråle født i mai 2002.
Kan en forresten bruke lys kokesjokolade eller må den være mørk. Har nemlig bare lys i skapet...
Jeg brukte lys, syns det er best :)Opprinnelig lagt inn av sol
Klem fra t.
Har en liten solstråle født i mai 2002.
Kan Kaka Eventuelt Kokes. Har ikke Varmeskap. ?
300 g mykt smør (eller margarin)
500 g sukker
4 egg
7 dl kefir
500 g mel
2 dl kakao
2 ts natron
1 ts salt
1 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
1. smør og sukker røres hvitt
2. bland i eggene
3. Tilsett kefir og de tørre ingrediensen vekselvis. Rør kraftig i ca 2 minutter etter at alt er blandet i.
Stekes i (stor)langpanne 170 grader i 40-45 minutter.
Obs obs obs - den skal være litt "blaut" og "deigete" inni - så den er nok godt ferdig etter 45 minutter.
Glasur:
750 g melis
kakao etter ønske
75 g mykt smør eller margarin
5 ts vaniljesukker
Kaffe etter behov
Blandes til passe tykk og smøres ut over kaka. Dryss over maaaaaassssee :03: nonstopp og peanøtter.
Dette må være verdens aller, aller beste sjokoladekakeoppskrift. Etter at jeg fikk tak i denne er det ingen andre sjokoladekaker som kan måle seg... Og siden jeg er så snill så skal jeg dele den med dere. :01: Må prøves altså:
300g mørk kokesjokolade i biter
300g usaltet smør
5 egg
1,5 dl sukker
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
Smelt sjokolade og smør på veldig svak varme.
Visp egg og sukker til eggedosis.
Ha den smeltede sjokolade-smør-blandingen i eggedosisen.
Rør inn mel og bakepulver.
Hell røren i en 26 cm form. Stek midt i ovnen ved 160 grader i 25 minutter.
Kaken skal "disse" når den kommer ut av ovnen. Den skal være myk/flytende inni. Serveres lunken og aller helst med vaniljeis og jordbær på siden.
Kaken kan også lages i små porsjonsformer.
Jeg advarer dere: Dette er nytelse på høyt nivå :)
ADVARSEL: Avhengighetsskapende.
Sjokoladekake:
250 g smør
350 g kokesjokolade (du kan mixe lys og mørk og vanlig - etter eget forgodtbefinnende)
6 egg
450 g sukker
200 g hvetemel
2 ts bakepulver
200 g valnøtter
Smelt smør og sjokolade, rør blandingen jevn og avkjøl
Egg og sukker piskes til eggedosis.
Rør inn sjokoladesmøret og sikt i hvetemel og bakepulver.
Ha til slutt i hakkede valnøtter
Ostemasse:
3 pk philadelphia naturell
6 ss smør
2 egg
150 sukker
Pisk kremosten og smør.
Tilsett sukker og egg og pisk blandingen jevn.
Fordel 1/2 av sjokoladedeigen i en bakepapirkledt langpanne.
Hell over ostemassen
Fordel så resten av sjokoladedeigen.
Bland litt med en gaffel for å marmorere deigene sammen.
Stekes midt i ovnen 175 grader - ca 50 minutter. Alt kommer an på ovnen, så prøv deg frem på hvor lenge. Men, husk at den skal være litt bløt.
Avkjøl kaken helt i formen.
Denne kan fint fryses og smaker best når den har stått noen dager. Samme dagen som den er stekt er den faktisk litt kjedelig på smak, etter ei natt i kjøleskapet er den betydelig bedre og den blir faktisk bare bedre og bedre etterhvert som den står.
Bokmerker (linker)