+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 24

Tråd: Vi vurderer seriøst hund.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Vi vurderer seriøst hund.

Vi hadde hund før. En stor flott Samojed. Men da den døde, ønsket ikke mannen en ny hund.

Nå hr vi diskutert over flere år og kommet frem til at vi ønsker en ny hund. Og da en finsk lapphund. Hel tilfeldig kom jeg over en omplasseringshund av den rasen. Den er 7 år gammel og er en han. Og vi har fryktelig lyst på den.

Nå prøver vi å finne ut alle grunner til at dette ikke skal fungere, men vi finner ingen. :) Hunden er den mest flotte hunden jeg har sett på lenge.

Mulig vi velger å kjøre for å se på den imorgen (når vi skal til Gjøvik), for en "omvei" på 2 timer er jo ikke så nøye.

Men dere som har hund, hjelp meg med å tenke på alle muligheter her nå.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Hund - yes God ide. :smile:

Altså ikke mening å starte med å være negativ.... men teit ting å si - for det er jo det jeg skal gjøre. Men, altså en 7 år gammel hund... og alderen på Emil. Jeg tenker sånn at det er ikke mange årene til du kan risikere at den begynner å få alderdomstegn og sykdom. Vi vurderte også omplasseringshund da vi skulle ha oss hund, men da de alternativene vi kom over var 5 år eller gamlere så slo vi det fra oss. Rett og slett på grunn av regnestykket - hvor gammel kan den bli og hvor gammel er poden i den alderen vi må regne med å forholde oss til sykdom og det som kan følge.

Jeg er helt for det å tenke omplassering når man skal ha seg hund. Så lenge hunden er godt sjekket ut for evt lyter og uvaner som ikke er forenlig med å ha barn.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Jeg er selvfølgelig for hund :) Det dere må tenke på - som du sikkert vet - er jo at man blir bundet da. Ikke bare å dra avgårde på en ukes ferie liksom hvis den ikke kan være med. Litt vanskeligere generelt sett når man skal ting. MEN veldig mye glede :)

Jeg ville og som Kari sier tenkt litt når det er en omplasseringshund hvilke erfaringer den har med barn.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Blir ikke slike ompaseringshunder testet for egnethet i forhold til f.eks barn ? Det trodde jeg,men mulig jeg er naiv.
    Tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg tok en hund som er 7 år. Man vil jo gjerne ha kjæledyrene sine en stund når man først skaffer seg dyr. Og 7 år regnes vel som gammelt for hunder ?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Hunden er vant til barn og vant til katter. den har stamtavle og er uten lyter. Den har en uvane, og det er at den ikke liker å stå i bånd ute. Den har vært vant til å bevege seg fritt (på en gård).

Jeg tenker og alder på hunden, men den kan godt ha 6-7 gode år foran seg. Kanskje mer og.

Vi reiser jo egentlig lite, og kommer nok ikke til å reise så veldig mye de nærmeste årene heller. Dette pga Emil. Vi har ikke noen som kan passe han, og skal vi reise - reiser vi sammen. Noe som begrenser seg litt.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Fines da kennel om dere vil f.eks en uke eller to til syden.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Fines da kennel om dere vil f.eks en uke eller to til syden.
    Ja, det finnes kennel her.

Tar gjerne imot flere argumenter. Det er så godt å få luftet alle tanker og muligheter før det evt. blir noe av dette. Eller for den saks skyld, før vi evt. kjøper en valp.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Det at den ikke kan stå i bånd ute trenger ikke være noe problem, så fremt den da ikke er en hund som helst vil oppholde seg ute hele tiden - men bare ikke i bånd. Leo er aldri ute alene. Han vil være der vi er. Er vi ute er han det - og er vi inne så er han jammen santen meg der også

Reising er vel ikke det største problemet heller. Så lenge man reiser innen norden er bikkja med. Og skal man lengere bort så er jo kennell et alterantiv. Men, igjen - men en så gammel hund - så kommer det jo litt an på hva den er vant til. Vi har stort sett Leo med oss på det vi er med på. Men, vi er heldige og har muligheten til å få hjelp fra andre også. Og svigermor stiller opp helt frivillig i ferier. Egentlig reiser vi jo på slike ferier som bikkja kan være med på - men når vi har tilbudet om feriekoloni så takker vi ja til det.

Pippi - hunder som omplasseres gjennom organisasjoner bruker gjerne å teste ut hunder ja. Men, det kommer jo an på hvordan omplasseringen er organisert.

Ina - hva er forresten grunnen til at hunden må omplasseres? Og hva mener du med å tenke på alle muligheter egentlig?

Jeg personlig ser ingen problemer med det å skaffe seg hund - og dere har jo hatt det tidligere så dere vet jo hva dere går til. Jeg er kun skeptisk til alder. Ja - den kan ha mange gode år foran seg, men det er gjerne fra 8-9-10 års alderen at aldersykdommer begynner å poppe opp. Ikke bare risikerer dere at det blir få år med bikkja, men dere riskerer jo også kostnadene. På den andre siden - så er man jo ikke sikret hverken med en ung hund eller dersom man skaffer seg valp.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Alle muligheter, da tenker jeg f.eks. på det at det kan komme sykdom allerede om 2-3 år. Så langt har jeg egentlig ikke tenkt. Det må jeg diskutere litt med mannen.

Hunden blir omplassert (solgt) av de som eier den. Pga sykdom har de problemer med å få tid nok til hunden (de har en hund til + katter).
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Spm som er greie å stille i forbindelse med omplassering er jo hvilke vaner hunder har. Hvordan er den i forhold til bilkjøring. Er det vant til å være hjemme alene - hvor lenge og hvordan (fri/bur/ute)?

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Nå ramser jeg opp praktiske ting :)

Hjemme alene tenkte jeg og. Klarer den å være alene en hel arbeidsdag? Har dere noen til å være hundevakt om dere plutselig skal på overnattingsbesøk (eller scrappetreff) hvor man ikke kan ha hund.

Hva med nyttårsaften og 17. mai. Kan den være alene hvis dere skal bort eller er den nervøs mot raketter og korps? (Det kan jo også valper være altså :) Men da er det kanskje lettere å venne seg til ting.

Hvordan er hunden oppdratt til å gå i bånd. Klarer ungene å gå tur med den? Hvordan er den mot andre bikkjer dere møter på tur? Har dere bestemt hvem som har ansvaret for den daglige turen? Hva med pelsstell og kloklipping.

Sykdommer kan den jo få som ung og - synes vi har tjent inn forsikringen godt allerede jeg....

Har dere bil hvor dere har plass både til bur - og samtidig deres bagasje om dere skal på tur? (Der sliter vi....)

Dette hørtes litt negativt ut, men er ikke det altså :)
    Sist endret av Alfa; 28-05-09 kl 23:24.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Det er mange ting å ta hensyn til og tenke over. Både hvis det gjelder omplassering eller valp.

Mannen har vært og snakket med dyrlegen idag, på generelt grunnlag ang rasen og alder. Og dyrlegen ville ikke hatt betenkeligheter med å anbefale den hunden.
    Mannen har og vært og hilst på en slik hund her i byen, og ble enda mer overbevist. :)
    Vi håper å få hilst på denne hunden enten idag eller på mandag.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Lurt med en prat med dyrlegen. Husk bilde til rapporten.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Lykke til :) De er veldig pene hunder iallefall.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Jeg tenkte alder jeg også med en gang jeg så at den var 7 år allerede.

Vi har også vurdert å få oss hund, vi har så lyst på Japansk Spisshund. Den er også hvit. Min kusine har en sånn, nyyyydelig kar!!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. seriøst spørsmål ang mus
    av mara i kategorien Data
    Svar: 15
    Siste innlegg: 14-01-06, 08:13
  2. Vurderer å ha barneselskap på McDonalds
    av dido i kategorien Selskaper
    Svar: 17