+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Feriedagbok

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23

Feriedagbok

Glemte feriedagbok, så jeg skriver litt her :)

Første stopp var i Mandal (koselig liten by - en natt), og flott campingplass (Sjøsanden). Vi kjørte så vidt gjennom Lyngdal, Farsund og Flekkefjord. Farsund så ut til å være en kjempekoselig småby! Da vi kom til Egersund spiste vi kinamat - det må ha vært den beste kinamaten jeg har spist før! Vi overnattet en natt i hytte i Egersund - da Nordsjøveien tok litt lenger tid enn vi regna med.

Stoppet også på Helleren. Det var litt kult. Gamle hus fra forrige århundre som sto under en fjellhylle. De hadde ikke ordentlig tak da fjellet fungerte som beskyttelse. Helt fram til begynnelsen av 1900-tallet bodde det folk der.

På vei videre stoppet vi på Brusand. Det var en sykt fin og lang strand. Ungene og bikkja bada/vassa :) Jeg ble bitt av klegg :( Hele foten hovnet så mye opp at jeg ikke kunne ha annet enn crocs på meg et par dager etterpå.

Stavanger var en koselig by (Husket ikke at den var så stor fra sist jeg var der). Hadde en del regn der da - og ikke fullt så koselig å ligge i telt det siste døgnet, men det gikk helt greit :)

Fikk hilst på mara, det var koselig. Skulle hilse på Chamilla og, men hun hadde dessverre sykt barn så da ble det ikke til det.

Vi lå på Ølberg camping (3 netter), det var et fint sted. Nært stranda var det og. Fikk en veldig bra teltplass der. Var innom og så på Sola camping hvor vi lå når jeg var liten, den var blitt mindre gitt... :) Casi har blitt en sur gammel dame. Det sies vel at de er voksne etter 2 løpetider... Hun skal iallefall leke at hun er vakthund og bjeffer på de som kommer for nært teltet ;) Fram til nå har hun vel knapt nok bjeffet før.

Ellers var vi på Regestranden og badet. Var en tur i Sandnes og i Ålgård. Jeg kjøpte nye sko og Anders kjøpte gummistøvler.

Spiste også kinamat i Stavanger, grei mat - men ikke så god service...

Videre til Bergen skulle vi ta båt til Skudeneshavn. Da vi kom til fergeleia var det 1,5 times ventetid - dermed snudde vi og dro gjennom de undersjøiske tunnellene isteden. Tok ca 5 timer til Bergen den veien og var mye raskere om vi tatt den som først var planlagt.

Grimen camping var stoppested i Bergen, der hadde vi reservert hytte i 2 netter. Denne campingen lå vi også på i fjor høst da vi var en helg i Bergen. Her er vi nå. Foreløpig oppholdsvær. Skal straks ut i byen en tur.
    Sist endret av Alfa; 27-07-09 kl 09:16.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Vi slet veldig med å finne en søndagsåpen butikk i Bergen, men kjøpte til slutt brød på 7Eleven og spiste brød, egg og bacon til middag. Ellers gikk tida i Bergen fort. Fikk vi handla sko til MC, spist på italiensk restaurant, kjøpt noen stempler fra kortihodet og ellers rusla litt rundt i byen.
    Været var stort sett greit.

Kjørte så videre mot Stryn (hvor vi har reservert hytte i 3 netter). Fint landskap langs veien. På veien stoppet vi på Peppes i Førde. Ellers gikk turen greit, måtte stoppe for noen kuer i veien også. Strekningen inn til Olden var flott - masse fin utsikt - men også veldig smal vei!

Campingen i Stryn ligger rett i sentrum - kjempekjekt - selv om sentrum kun er en gate Dessverre ingen kinamatrestaurant her heller, bare en italiensk - og en kro samt et gatekjøkken.

Hytta er gammel og liten med kun 2 køyesenger, kokeplate, kjøleskap og kjøkkenbord, men vi synes den er koselig :)

I dag har vi kjørt gjennom Olden og opp til Briksdalsbreen. Det var en flott isbre og en gåtur på ca 3 km hver vei. Det var masse fint og se på underveis. Mye flott natur her!

På veien tilbake kjørte vi oppom gården som Roar har arvet. Pr telefon fant vi ut at det lå nøkkel i postkassa da søstra til Roar skulle oppover til gården senere i kveld. Vi låste oss inn og tok en titt. Jeg følte meg veldig som en tyv i et ukjent hus Heldigvis så vi på bildene på veggen at vi var på riktig gård hehe... Veldig flott sted med fin utsikt.

I morgen skal vi kjøre til Hellesylt (forbi der Mona Therese har vokst opp) og ta ferje over fjorden til Geiranger. Det skal visst være veldig fint. Tilbake kjører vi gamle strynefjellsvegen som i gamle dager var eneste forbindelse mellom vest og øst.

Nå er det snart Bolognesegryte på menyen og så skal jeg bort og vaske klær :va1:
    Sist endret av Alfa; 27-07-09 kl 09:16.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    I dag har vi hatt en flott rundtur. Vi kjørte mot Hellesylt ca kl 11. På veien svinget vi av oppover mot Øye i Nordangerdalen. Dette fikk vi tips om fra Mona Therese som jeg jobber sammen med. Hun er opprinnelig herfra. Det var en flott dal med høye snøkledde fjell. Det lå også et vann langs veien. Der vannet var hadde veien gått før - og det hadde ligget hus der. I 1908 gikk det et ras som gjorde at vannet demmet seg og lagde et lite vann akkurat her. Man kunne se restene fra husmurene.

Når vi kom fram til Øye så vi hotell Union. Det var en kjempefint hotell som jeg en gang vil overnatte på :) Der hadde Mona Therese bryllupet sitt. Inne på hotellet sto dørene til alle hotellrommene oppe (de som ikke var utleid). Alle rom hadde navn fra kjente personer istedenfor nummer - og alle var ulikt innredet. Det som var finest var 'Det blå rommet'. 'Knut Hamsun' var innredet med køyeseng. 'Bjørnstjerne Bjørnson' hadde to innbygde senger i veggen som en hytte. Ellers hadde mange himmelsenger i ulike varianter. Ett rom var stort med svær balkong og en engel hengende fra himmelsengen. I kjelleren var en diger vinkjeller.

Vi dro videre til Hellesylt hvor vi skulle ta ferje over Geirangerfjorden. Det var 1,5 times ventetid. Vi gikk derfor å spiste litt på en "kebabsjappe" mens vi venta. Fergeturen tok ca en time. Mye fin natur å se underveis! Vi så også fossene "De syv søstre".

Da vi kom til Geiranger lå et stort cruiseship ved havna - masse folk. Vi stoppet ikke, men kjørte videre opp korketrekkerbakkene mot Grotli. Plutselig ringte pappa og lurte på hvor vi var... De var faktisk en halvtimes tur unna oss (i den retningen vi skulle). Vi kjørte og besøkte de i hytta de hadde leid. I morgen skal de videre oppover mot Molde hvor vi hadde avtalt å møte dem på lørdag.

Tilbake til Stryn dro vi 'Gamle Strynefjellsveg'. Det er en smal, smal vei som svinger seg over fjellet. Siden klokka var såpass sent (19) var det ikke så mye trafikk der. Mye flott natur og en del sauer (Noen hilste vi på :) ) Stoppet såvidt og så på alpinsenteret som tilbyr sommerskiturer. Fjellet er ca 1500 moh og det ligger en isbre der som ikke smelter, hvor de har preparerte skiløyper og skiheiser. Anlegget var stengt når vi var der.

Været har vært greit i dag - fra skyet, småregn til litt sol. På Strynet fjellet var det kjølig - bare 10 grader.

Vi var nede på hytta igjen rundt 20.30. I morgen går turen utover mot Måløy og så opp til Ålesund.
    Sist endret av Alfa; 23-07-09 kl 21:43.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Steike som dere kjører. Hehe...Jeg hadde aldri greid en sånn ferie, tror jeg. Syns det er så kjedelig å kjøre...
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Går kjempefint det! Ungene ser filmer eller hører lydbøker i baksetet. Bikkja trives i buret - og vi ser ut og slapper av. Stopper litt hver 2. til 3. time. Her oppe har jo ingen av oss vært før - og det er masse å se på.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    " steike" sier jeg å. Litt av en tur ja. Er dere en dag på hvert sted?

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Mer enn en dag ja :) Akkurat nå er vi i Molde. Kommer tilbake med oppdagering senere i kveld.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Fredag dro vi videre til Ålesund.

På vei ut fra Stryn kjørte vi innom Tvinnefossen. Masse svingete og smale veier da vi først kjørte litt feil. Det var også ca 20 minutter å gå til fossen. Det var verdt det! Et flott syn den fossen. Visstnok eneste fossen i Europa som man kan gå bak. Stilig å stå bak fossen og se utover Nordfjorden!!!

Vi kjørte innom Måløy for å se hvordan det var der, da vi har hørt mye om stedet fra familie. Det var ikke så mye å se egentlig. Fin by sett fra brua ;) Vi var utom 'Kannesteinen' - det var en stein som etter mange år var blitt forma av vannet. Ikke så spennende egentlig... smal vei for å komme dit var det og.

Turen videre til Ålesund gikk via Ulsteinvik. Ikke så mye å se langs veien annet enn noen sauer. Måtte ta to båter for å komme til Ålesund. Kjørte så vidt innom sentrum i Ulsteinvik, passe stor by så det ut til.

Kom til Ålesund ganske sent. Bodde på Voldsdalen camping hvor vi skulle ha en overnatting. Fikk hytte nr 5 med utsikt utover havet. Helt grei hytte. Dro inn til Ålesund og spiste på kinarestaurant på kvelden. Neste formiddag dro vi inn til sentrum og var også innom Byparken (så Gange Rolf-statuen og et rart tre). Var dessuten innom Familieminner og kjøpte noen scrappeblomster :) Anders kjøpte en batteridrevet innsektsracket. Han ble kjempeglad for den. Regn stort sett hele tiden vi var der. Jeg hadde hørt mye fint om Ålesund på forhånd, men synes ikke byen levde opp til forventningene.

Dro videre til Molde. Her skal vi ha 3 overnattinger. Forholdsvis kort tur med en båt underveis. Var der rundt 14-tida og dro til Kviltorp campina. Skulle i utgangspunktet ligge i telt her, men da vi kom fram hadde pappa og de leid en større hytte enn de hadde planlagt, og da bodde vi også der. Like greit, for det regnet selvfølgelig her og.
    Slappet av på hytta hele kvelden.

Neste dag måtte vi ut av hytta siden den var reservert. De hadde heller ingen andre hytter ledige, derfor reserverte vi på Eventyrlige Skaret. Vi pakket ut og var klare til å dra - da kom eieren og sa at de som skulle ha hytta ikke kom - de hadde bestilt en uke for tidlig... Uansett vi valgte å dra til nytt sted siden vi likevel var pakket ut og hytta var litt liten for 6 (var en 4-mannshytte)

Kom til Eventyrlige Skaret, en 7-mannshytte med stor stue, kjøkkenkrok, bad og 3 soverom. Det var fint :) I dag har vi vært på "Varden" et utsiktspunkt i Molde. Fint og se, men veldig sur vind og kaldt. Dro også en tur til sentrum. Det er søndag så alt er stengt, men vi kikket litt i vinduer. Skal ned igjen til byen i morgen.

Spiste middag her på Skaret, kalvestek. Kostet 139,-. Rimelig og godt! På kvelden gikk vi en natursti på 3,2 km. Det var en deilig kveldstur.
    Sist endret av Alfa; 27-07-09 kl 09:18.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Steinsdalsfossen i Nordheimsund på vei opp mot Kvamskogen, kan en også gå bak,

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    På kvelden i Molde gikk vi en "natursti" som var på 3,2 km. Det var satt opp infotavler om forskjellige naturting underveis. Veldig fin tur. Vi fikk også vært på lysstøperi/utsalg, men det luktet så sterkt at jeg bare måtte gå ut :)

Neste stopp på turen var Sunndalsøra, hvor tanta mi bor. Vi kjørte via Atlanterhavsveien og Kristiansund. Atlanterhavsveien var nok ganske oppskrytt egentlig... Kristiansund var en helt grei by. Vi spiste kinamat der :) Ellers var butikkene stengt siden det ble ettermiddag før vi kom dit.

Veldig festlig mens vi venta på båt til Kristiansund... Faren min skulle på do på et venterom som så litt nedlagt ut, men det var iallefall åpent. Ferja begynte å nærme seg og vi skjønte ikke hvorfor han ikke kom tilbake. Da plutselig så vi han klatre ut av vinduet Døra hadde gått i vranglås. Vinduet var egentlig skrudd igjen, men han hadde en lommekniv i lomma, han fikk skrudd det opp med. Vi holdt på å le oss i hjel

Den "letteste veien" videre til Sunndalsøra var stengt pga steinras. Vi måtte kjøre via en forholdsvis dyr bomvei (115 kr). Vært nok av bomutgifter på turen forresten.

20.15 var vi endelig framme på campingplassen hvor vi hadde reservert en leilighet. Det var egentlig en 5-mannsleilighet og vi var 6. Den var ganske trang i utgangspunktet og, men det gikk greit for de to dagene vi skulle være der.

Tanta mi er 85 år, og jeg har ikke sett henne siden bryllupet vårt i 1999. Hun var ganske ivrig på å møte oss, og hadde alt ringt meg 2 ganger den dagen. Endte med at FA, ungene og jeg dro ned for å besøke henne kl 21. Hun bor nå i en liten trygdeleilighet sentralt i Sunndalsøra.
    Sist endret av Alfa; 11-08-09 kl 10:39.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Dagen etter skulle vi ta med tanta mi å reise til Todal'n. Det er et sted hvor foreldrene til onkelen min opprinnelig bodde. Nå er det sønnen hennes (fetteren min) som har overtatt stedet. Normalt sett er det ca 1 time dit inkl båt. Siden den veien er stengt, hadde vi to alternativer - enten via Kristiansund, eller vi Oppdal.

Vi valgte Oppdal. Brukte ca 4 timer på å komme dit.... men det gikk greit. Små,trange veier med haugevis av sauer i veikantene.

Det var koselig å komme til Todalen igjen og hilse på mine "fjerne slektninger". Fetteren min var der med kone og den ene datteren med kjæreste. Sønnen kom også rett før vi dro. Veldig flott natur der oppe og.

Anders og FA fisket, og Anders fikk en liten fisk som han ga til tanta mi. Hjemover valgte vi veien via Kristiansund, den tok ca 3,5 time. Ble en lang dag, men jeg ville ikke vært den foruten.

Da vi kom tilbake dro "guttane" (FA, Anders og faren min) til sjøen i nærheten for å fiske. Det ga ingen resultater.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det ble torsdag og vi dro videre til Lillehammer. Kjørte først nedom for å se leiligheten der tanta min bodde "i gamle dager". GPS sendte oss ut på en liten og kronglete vei videre et stykke mot Oppdal. Det gjør den nemlig noen ganger Vi kom oss ut på hovedveien etter en stund da.

Dro forresten innom Høvringen på veien. Der har både FA og jeg i sin tid vært på leirskole. Var litt annerledes enn jeg husket, men kom på det etterhvert.

Lillehammer ble et hyggelig stoppested :) Vi hadde reservert leilighet på Hafjell Hotell - avdeling Solsiden. Jeg visste at det skulle være bra standard på leilighetene, og det var det Var badstue der og. Jeg anbefaler det stedet for de som trenger overnatting på Lillehammer!

Barnevennlig området var det og. Anders fant seg noen venner og var masse ute å lekte. MC gikk heller turer med Casi.

Fredag var det litt regn, og vi var i tvil om vi orket å dra i Hunderfossen eller skulle utsette det til dagen etter. Vi valgte å dra, og det var bra.

Litt småregn (det fordampet nesten på veien ned) var perfekt parkvær. Det var kanskje 100 biler på parkeringsplassen. Nærmest ingen kø ved attraksjoenene, passe varmt - og bare noen skurer med regn innimellom når vi var innendørs :)

Hunderfossen er en bra park for alle, synes jeg. Hyggelig betjening og lov å ha med hund er et pluss Litt for alle aldere. Nytt siden vi var der sist var bl.a. Trollstupet. Veldig spennende og ta, spesielt på slutten. Jeg ble tvunget av MC til å ta den 2 ganger. De har også panorama"kino" og 4D-"kino". 4D var artig, bedre enn 3D. Det sprutet også vann på oss og blåste når det var sånn i filmen.
    Sist endret av Alfa; 11-08-09 kl 10:57.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Lørdag dro vi til Lilleputthammer. Det er en liten park i Lillehammer som egentlig passer best for de minste. Men det var da mye moro for oss der også.

Det. er også en liten bokby der hvor jeg kjøpte "Skatten på Sjørøverøya". Skulle lese den for Anders, men da jeg begynte på kvelden synes han den var for skummel

Vi dro en tur inn til Lillehammer sentrum, der tror jeg aldri at jeg har vært før. Var en fin lang gågate og større enn jeg hadde trodd. På forhånd hadde GPS'en til faren min sendt oss langt oppover i et boligfelt langt utenfor sentrum da den skulle finne en parkeringsplass....

Jeg sendte en melding til Tone, og jammen meg var hun i gågata akkurat da Det ble et koselig "minitreff".

Vi dro videre til Sjusjøen for å se på et sted hvor vi var på sommerferie på slutten av 70-tallet. Kjente meg godt igjen på utsiden. På innsiden var det nok litt endringer, men noen av rommene husket jeg.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Søndag var D-dagen for reisen og vi dro hjemover. Brukte rundt 4 - 4,5 time fra Lillehammer. Det gikk greit uten de helt store stoppene.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine