+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 23

Tråd: Kan du noe om hund og adferd?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Kan du noe om hund og adferd?

Vi har en aldeles nydelig Finsk Lapphund, en hannhund på 7 år. Den er verdens beste hund på alle måter bortsett fra ett problem. Den boffer veldig på andre hunder, og da både hyler den og drar veldig i båndet.

Dette medfører litt for mye oppmerksomhet når vi ferdes blant andre turgåere og vi møter andre hunder. Idag var vi f.eks til Jostedalen, og gikk inn til Nigardsbreen. Vi møtte flere hunder, og den eneste hunden som oppførte seg tullete - var vår hund. Noe som gjør at gleden ved å ha hunden med seg på alle turer reduseres litt.

Er det noen som vet hva vi kan gjøre for å redusere dette problemet? Eller som vet om litteratur verd å lese eller noen vi kan kontakte?

Vi tror ikke vi kan eliminere problemet helt, men vi skulle så gjerne ha redusert det litt.
    ps. bilder i bloggen min av den flotte Labbetussen.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Har ingen erfaring med hund..men måtte bare si at det er en nydelig hund.

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Ros den iallefall når den oppfører seg bra. Gi godbit når den er grei og si bra. Har omtalt noen hundebøker om dressur på omtalesidene på bmix.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Ved å ta kontakt med noen som trener hunder å få hjelp til å legge inn riktig trening med riktig timing så vil dere nok kunne få trent bort adferden.

Hva som er rett måte å trene på er litt vanskelig å si når man ikke ser hunden og kroppspråket. Det kan være basert både på dominansforsøk, usikkerhet eller entusiasme og ønske om kontakt og lek.

Det som dere helt klart kan gjøre er å jobbe med å være før var og positiv forsterkning. Jobb med å holde kontakt med hunden - allerede før dere møter andre hunder. (Når dere skal trene på dette kan det være greit å alliere seg med andre som har hund - slik at dere er sikre på å møte noen og at det blir hyppige møter på turer) Tren kontakt, korriger evt. hunden med et kort og lett napp i båndet dersom den begynner vri oppmerksomheten på omgivelsene og andre hunder. Gi den positiv forsterkning når dere møter andre. Jeg ville ha startet med positiv forsterkning allerede ved møte med mennesker (altså så lenge bikkja holder oppmerksomheten rettet mot deg) - for så å gå videre til å møte andre hunder. Det som er viktig er at dere jobber med kontakt før dere faktisk møter noen - i allefall før hunden blir oppmerksom på at dere møter noen.

Slik vi gjør det får han positiv forsterkning gjennom ord til utfordringen er over - da runder vi av med en godbit. Tidligere jobbet jeg med godbiter fra start til slutt - men han har lært seg til at positive ord og skryt til slutt ender med godbiter. Positiv forsterkning trenger ikke være godbiter. Det kan være muntlig eller det kan være en leike eller kos og klapp.

Videre hadde jeg vært veldig konsekvent på at dersom hunden søker kontakt mot andre hunder så får den ikke hilse på. Kontakt og hilsning kun dersom hunden ikke har boffet eller vist for mye interesse mot de man møter.

Ofte kan det være en utfordring å holde andre borte..... Jeg har funnet ut at letteste løsningen for å holde andre unna er å rope ut at hunden min har lus. Da er det forunderlig nok ingen som slipper bikkja si bort til min.

Det er forrestenen en utrolig herlig bikkje. Nydelig.
    Sist endret av Klara; 27-07-09 kl 00:33.

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Skal ikke skryte av at jeg har god greie på hund men har slitt med det samme problemet selv. Har ei venninne som tidligere har vært istruktør på hundekurs så har fått litt gode tips derfra.

Det viktigste er og få oppmerksomheten til hunden før den begynner og hisse seg opp. Du har kansje sett hundehviskeren? Den typisk a-a lyden som blir brukt mye er effektiv sammen med et rykk i båndet. Gjenta dette og om nødvendig så stå foran hunden bare for og ta bort oppmerksomheten fra hunden/hundene. Og husk belønning ved god oppførsel

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Takk dere. :)

Skal skrive mer, men må vaske litt først.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Da har vi meldt oss og hunden på kurs. Det går over 6 kvelder og tar for seg vanlig hundeadferd. Mer info om kurset kan dere finne på amokk.no

Vi skal gå dere alle tre (fire), og kurset starter den 18.august. Dette tror jeg vil bli svært nyttig for oss.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Så lurt. Lykke til da :-)

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Ja, jeg tror dette vil bli veldig bra. Kurset heter hverdagslydighet.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Jul 2008
    Alder
    43
    Poengstyrke
    7
    Så fornuftig med et kurs, der kan både hund og eier lære.
    Jente 85 og gutt 00

http://www.oddene.net

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    klikk trening

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    klikk trening
    Hva er det for noe?
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    her står det litt om dette

http://www.canis.no/ her inne finner du å masse om det

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Takk for linkene, Lise. Skal titte nærmere på de. Bruker dere dette ang. deres hund?
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Jul 2008
    Alder
    43
    Poengstyrke
    7
    Klikkertrening brukte jeg på min forrige hund og det er morsomt å holde på med.
    Jente 85 og gutt 00

http://www.oddene.net

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hund
    av Klara i kategorien Hobby
    Svar: 18
    Siste innlegg: 28-01-10, 17:18
  2. Hund og raketter
    av Alfa i kategorien Kjæledyr
    Svar: 10