+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Marengs..

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Hvorfor får jeg aldri til å lage marengs....Som regel baker jeg forskjellige former for sjokoladekaker...eller eplekaker...Marengs har jeg ikke laget så mye, jeg har ikke problem med å stivpiske eggehviter de blir så stiv at jeg kan snu bollen på hode uten at den renner ut. idag skulle jeg lage en eplekake med marengs oppå så veldig god ut...men marengsen blir aldri stiv...kaqn det være at jeg brukte varmluft, og ikke vanlig over/undervarme...Tror ikke jeg skal prøve meg på det mer... :evil:

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Var marengsen stiv før du tok den i ovnen?
    Marengs oppå andre kaker blir ikke stiv pga, av steketiden. Skal man har marengsen stiv så bør den stå minst 2 timer i ovn, men marengs blir ofte litt seig inni.

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Dette var en eplekake med marengs oppå først skulle eplekaken stekes i 35 minutter så skulle den tas ut stivoisket eggehvite (msukker) tas oppå kaken inn i ovnen igjen og stekes videre i ca 15 minutter eller til den var gylden oppå..Men jeg regner med den smaker bra likevel..lillebror får teste når han kommer i kveld.. :lol:

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Har oppskrift på en slik kake jeg også, og på den er det ikke meningen at marengsen skal være stiv, men den lager en veldig god smak. Minner nesten mer som en slags krem som er oppå.

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Kanskje det er helt riktig da altså.. den stod i det siste Familien

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Da jeg baker "verdens beste" kake (tror noen kaller den Kvæfjord-kake) får jeg alltid marengsen sprø på toppen, og da er jo marengsen oppå kakebunnen før jeg setter kaka i ovnen! MEN jeg bruker ikke varmluft på slike kaker,-da har jeg alltid blitt sur fordi resultatet ikke blir bra. Så det kan jo være det som gjør at du ikke får sprø marengs... Try again,-og lykke til! :green:

Tone

-Tone-

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Kaken var god den, men jeg må nok prøve en gang til uten varmluft...syntes det burde stå slik i oppskriften jeg i dag når veldig mamge har varmluft, kunne det stått til begge typer ovn...

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine