+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Slektsforskning

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23

Slektsforskning

Noen andre som driver med slektsforskning? Eller er det helst eldre mennesker som gjør dette?

Jeg har iallefall begynt litt (I følge MC er jeg jo fryktelig gammel, så gammel at når en av ungene var små så lurte de på om jeg hadde levd i steinalderen....)

Slektsforskning er så mye enklere nå for tiden. Mye kan man finne på nett. Kirkebøker f.eks. er scannet og lagt inn (selv om det er flere av de jeg trenger jeg ikke kan finne). Det er også en egen nettside hvor man kan lete etter gravminner. Har funnet noen familiemedlemmer på den måten.

Ellers har jeg også funnet noen tre- og firemenninger via facebook

Iallefall har jeg funnet slekt langt tilbake. Tror jeg er tilbake på 1600-tallet nå på min farfars side. Fra før har jeg fått ferdig "kart" over min morfars side tilbake på 1400-tallet eller noe.
    Jeg synes det er spennende og vite litt om de. I bygdebøkene står det gjerne litt info. En av mine xantalltippoldemødre ble f.eks. beskyldt for å ha stjålet fra en tjenestepike... og oldefaren min ble satt bort som sinnsyk på sine eldre dager

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Nå har jeg funnet den siste av de "nære" slektningene som jeg har lett etter. Det viser seg at hun faktisk levde helt til 2001, og er begravet i Tønsberg. Ikke så lett med disse jentene som bytter navn. Dette gjelder kusinen til faren min. Da begynner min farfars familie og bli oppklart så langt som jeg kan klare å finne ved hjelp av bygdebøker og kirkebøker.

Og en ting jeg har lurt på mange ganger nå.... hvis det virkelig finnes ånder... Hvorfor kan da ikke f.eks. min oldemor komme på besøk og fortelle meg litt om familien sin... Hvis ikke det er sånn at jeg har fått noen skjulte tegn da for jeg oppdager jo stadig noe pga flaks hehe.
    Sist endret av Alfa; 06-01-10 kl 08:27.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    du får nok vite det du skal

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Har dere tips til oppsett og hva slags opplysninger bør jeg ta med ekstra i forhold til de jeg kjenner?

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Jeg også har holdt på med noe slektforskning. Bruker Embla Familie og slekt. Er også medlem an DIS Norge selv om jeg ikke er veldig aktiv. DIS Norge arrangerer også en del kurs som kan være veldig lærerike. Har vært med på ett.

Silje f. 21/3-06

http://www.tippinga.net/gameboss/alb...0626224736.jpg

&

halvtidsmamma for min manns gutter født 1994 og 1996

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Alfa Se innlegg
    Har dere tips til oppsett og hva slags opplysninger bør jeg ta med ekstra i forhold til de jeg kjenner?
    Ekstra i forhold til hva? Hva har du med fra før?

Silje f. 21/3-06

&

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Jeg tenkte iforhold til hva jeg skulle ha med av info som jeg vet selv (de generasjonene jeg har møtt).
    Jeg bruker programmet TMG og er veldig fornøyd med det.

Har vurdert å melde meg inn i DIS, men er der bare som gjest foreløpig. Har fått noen veldig bra linker derfra!

Det nyeste nå, tror jeg er en liten familiehemmelighet. Beklager til Hanna (min oldemor) om det var meningen at det skulle være hemmelig

Jeg fant et barn i folketellingen for lenge siden. Søsteren til farfaren min, altså min fars tante, HJ. Pappa hadde aldri hørt snakk om henne. I går fant jeg ut at HJ er 'uægte'. Det var jo stor skam på den tida, og også ulovelig. Mange fikk bøter pga det.

Faren hennes er ganske mye eldre enn mora. De bodde i Ramnes på den tiden, men min oldemor hadde dratt til Andebu for å føde dette barnet. Ser ut til at oldefaren, J min enten har godtatt det - eller ikke vist det - for barnet har hans etternavn iallefall. Hun døde dessverre kun 19 år av tuberkulose. Det kan virke som om HJ og en annen søster, K hadde nær kontakt, da K har oppkalt datteren sin etter henne. Og hun var det eneste søskenet som sto i dødsannonsen. (Fant en nettside med masse dødsannonser og andre annonser fra Tønsbergs Blad )

Det som er rart er at min farfar da var 16 år. Hvorfor har ingen snakket om henne i ettertid? Skulle hun liksom bare bli glemt når hun var død. Hun var jo "uekte" liksom, og da var det ikke så farlig....

HJ sto forresten som fattigunderstøttet hun og.... Tror det er noe som har skjedd i den perioden før hun døde. HJ og oldefaren min er begge fattige og syke. Oldefaren min blir også satt bort som sinnsyk....og dør kun 3 år etter HJ. Kanskje han første ved hennes død fikk vite at han ikke var far?

Pappa har aldri fått høre noe om om sin bestefar, J heller. Kun at han var død. Hvis han var fattig og sinnsyk ville det vel vært snakk om det? Eller var det tabu å snakke om sånt da kanskje

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Jeg syns det er viktig at man noterer ned ALT av opplysninger man finner. En god del var tabu før men som blir mer og mer opp i dagen etterhvert som tiden går. Husk at det du samler av informasjon kan være vldig viktig lesestoff for dine etterkommere. Ting som til og med kan være tabu i dag trenger ikke å være det for dine etterkommere.
    Uekte barn kan nok ha vært veldig tabu i mange familier. Selv vet jeg at jeg har et uekte søskenbarn som jeg ikke vet hvem er.

Silje f. 21/3-06

&

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det er iallefall en morsom og engasjerende hobby :)

I går hadde jeg nevøen min på besøk og vi kikket på et gammelt avisutklipp av han, da kom jeg på at jeg trodde jeg hadde et arvet album et sted med andre avisutklipp - i albumet var flere dødsannonser bl.a. til oldemoren min som jeg har prøvd å finne

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Hvis du legger ut treet ditt på www.geni.com kan du lett komme i kontakt med andre som har de samme personene på sitt tre, og dermed få direkte innpass på deres tre. Da blir slekten mye større på kort tid.

Silje f. 21/3-06

&

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Min oldemor har enda et uekte barn fant jeg ut. Faren er stefaren hennes. Kan det være en voldtekt tro?

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Det kan jo selvsagt være voldtekt, men uekte barn tror jeg ikke var så uvanlig uansett. Så det kan vel være helt uskyldig også.

Silje f. 21/3-06

&

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Iom det var stefaren - det var derfor jeg tenkte voldtekt
    Fikk svar fra statsarkivet nå om det andre uekte barnet og oldefaren min. De skulle sende meg dokumentene du hadde funnet.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det VAR voldtekt forresten.... Jeg fikk noen dokumenter som ikke var så positive for min oldemor, men hun kan ikke ha vært av de mest opplyste *stakkars* Mannen hadde sagt at det ikke var farlig, så da gikk ho med på det....

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Jeg har så smått begynt litt med dette igjen. Jeg fikk plutselig en melding på FB fra en tremenning om jeg kunne sende infoen jeg hadde på nytt fordi faren var på besøk og han hadde mistet det han hadde fått. Faren er 88 år og er min fars fetter, de har sikkert ikke sett hverandre på 40 år eller noe. Pappa var i det området akkurat da og jeg sendte han melding om det med adresse.

Tror dere ikke faren min hadde dratt dit da. Dukket plutselig opp på døra på besøk *hehe*. Jeg fikk mail av tremenningen min etterpå at faren hans hadde satt utrolig stor pris på det besøket!

Ellers har jeg fått lagt til noen andre tremenninger på Facebook også. Det er hyggelig å bli kjent med slekta :)

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Slektsforskning
    av Tornerose i kategorien Generell debatt
    Svar: 16
    Siste innlegg: 28-10-10, 23:29

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler