+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Hvilken er den beste boka du har lest?

Innmeldt
    Sep 2008
    Poengstyrke
    4

Hvilken er den beste boka du har lest?

Ja, det lurer jeg på. Har du en bok du vil anbefale?

Jeg synes faktisk "Et glass melk takk" av Herbjørg Wassmo er en av de bøkene som har gjort sterkest inntrykk på meg. Den var sterk.

Akkurat nå leser jeg "Sammen til verdens ende. En kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen og Tone-Elisabeth Simonsen. Den er lettlest og både rørende, sterk og fin på samme tid.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg er litt sånn at det siste jeg har lest er det som jeg har likt best. Men, hvis jeg skal tenke tilbake, Tusen Strålende Soler var vel en av de bøkene som sitter mest igjen.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    jeg kan ikke velge bare en bok,da det er så forskjellig hvilke bøker som gjør inntrykk i løpet av livet.

Men som ung leste jeg "åndenes hus av Isabell allende",den gjorde nok ett sterkere inntrykk da,enn den ville gjort i dag.

Wassmos trilogi om Tora (huset med den blinde glassveranda,osv ) var også sterk lesning.

De fire bøkene om "Folket på Innhaug av Anne karin Elstad" er veldig bra.

Det meste av Jens Bjørnebo,"Haiene" var den første jeg leste av ham,men "Jonas" er utrolig bra :)

khaled Hosseinis to bøker "drageløperen og Tusen strålende soler" vil jeg anbefale alle å lese. Det er uten tvil de beste bøkene jeg har lest det siste året.

Av krim vil jeg anbefale en litt anderledes krim av mo hayder som heter "Tokyo". Nå går jeg bare å venter på at hennes siste krim skal bli oversatt til norsk.

Johan Theorin skriver også utrolig gode krimbøker,vil anbefale "Skumringstimen".

Tom Egelands siste "Licifers evangelium" var slettes ikke ille å lese i jula :)

Akkurat nå leser jeg Jo Nesbø's "Panserhjerte",den lover bra så langt :)

Det var de jeg kommer på i farta av bøker jeg vil anbefale :)
    Sist endret av pippi69; 14-01-10 kl 00:26.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det var et veldig vanskelig spørsmål....

Jeg nevner flere jeg synes er bra:

- Øya
    - Bøkene til Harlan Coben
    - Bøkene til Lier Horst
    - Wallander-serien
    - Liza Marklund
    - Stieg Larsson

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Millenium serien til Stieg Larsson og Harry Holebøkene er vel blant mine favoritter!!!
    Sammen med sagaen om isfolket

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Mary Higgins Clark var lenge en favoritt og jeg har mange av hennes bøker.
    Ellers gjorde nok bøkene om Julie (Anne karin Elstad) stort inntrykk. Første gangen jeg opplevde at tårene rant av noe jeg leste i en bok.)

Ellers digga jeg Stig Larsson sin triologi, synd det ikke er flere bøker...
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Dette er en av mine favoritt forfattere for tiden http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=2812640 Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna er hysterisk morsom. Og til jul fikk jeg " Den elskverdige giftmordersken" av Helten. Også en svært fornøyelig bok. I dag var vi å kjøpte tre bøker til av ham :) De skal vi ha med oss til Grand Canaria :)

Anbefaler absolutt alle å lese kollektivt selvmord,jeg lo faktisk så tårene trillet i enkelte partier av boka :) Og den passer både for gamle og unge.

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Sier som Alfa, det var et veldig vanskelig spørsmål. Også veldig enig med pippi69, det er forskjellige bøker som gjør inntrykk i løpet av livet.

Nå har jeg jo, som kristen, én bok jeg setter over alle andre. Eller rettere sagt en samling bøker, ”Bibel” betyr faktisk ”boksamling” eller ”skriftsamling”. Men utover det må jeg plukke ut noen som har gjort inntrykk på meg. Og både jeg og familiens andre medlemmer er storlesere:

John Bunyam: The Pilgrim’s Progress. Boka er også utgitt på norsk, tror den heter ”Pilgrimsvandring” på norsk, dette er den engelskspråklige verdens mest solgte bok gjennom tidene etter Bibelen (men så har den også hatt litt tid på seg, boka ble utgitt første gang 1678!).Vet boka ble utgitt i Norge 1977, tror den er utgitt også etter det.

Trygve Gulbrandsens Bjørndalstriologi (”Og bakom synger skogene”, ”Det blåser fra Dauingfjell”, ”Ingen veg går utenom”). Den første boka var et år før krigen fjerde mest solgte bok – på verdensbasis, og bøkene er solgt i alt i over 12 000 000 eksemplarer og oversatt til 30 språk. Kom første gang i 1933-1934-1935, gjenopptrykt mange ganger etter det. Mine bøker er fra tidlig 1980-tall. Disse bøkene har faktisk også 12-åringen vår både lest og likt!

Mads A Winther: ”Urvalsrit” (Utvalgte skriftstykker/noveller). Novellesamling, med noe ulik kvalitet, men de beste er virkelige perler. Færøysk bok, utgitt 1932. Tror ikke denne er oversatt til norsk. Men færøysk er ikke uoverkommelig for nordmenn som ikke har nynorsk-allergi!

G Kingsley Ward: ”En forretningsmanns brev til sin sønn”. Utgitt i Norge 1985.

Utover dette vil jeg nevne ei bok jeg ikke har forfatteren i hodet på: ”Medaljen”. Uheldigvis er det flere bøker med denne tittelen… Jeg vil også nevne barneboka ”Jag søker min mamma” (er også utgitt på norsk under tittelen ”Jeg leter etter mor”), som vel var den barneboka som gjorde mest inntrykk på meg. Denne leste jeg i 10-årsalderen.

Et utvalg blant mange bøker som har gjort inntrykk..

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hva er det beste....
    av Annette i kategorien Jul
    Svar: 13
    Siste innlegg: 13-10-05, 14:52
  2. Svar: 7
    Siste innlegg: 26-07-05, 20:58
  3. Boka om Dustefjerten
    av Ina i kategorien Bøker
    Svar: 4
    Siste innlegg: 23-01-03, 14:20