+ Svar på tråd
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultatene 31 til 36 av 36

Tråd: Kveldsmat

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Fiskeform er ikke fiskegrateng,ang antall oppskrifter tror jeg faktisk at jeg slår deg
    Henger ikke helt med her. Fiskegrateng lages hos oss ved at fersk fisk + passende grønnsaker overhelles/blandes med hvit saus, evt drysses lett med brødsmuler. Og det var da dette du "foreskrev" til fiskeform? Alternativet med rømme har jeg ellers notert meg for snarlig utprøving.

Det var slett ikke fra min side tanke om noen konkurranse mht antall oppskrifter, da. Tanken var tvert imot å fortelle at jeg var åpen for flere! Noe du vil dele? Selv deler jeg de fleste, men noen få er stemplet "Strengt hemmelig".

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Bruker ikke brødsmuler på en slik fiskeform,men kan ha over ost de siste min i steikovnen. Man trenger ikke lage hvitsaus,men kan ha kun fløte eller rømme. Pluss urter om man vil. Jeg liker veldig godt fenikel som en av grønsakene til fisk.

Fiskegrateng der jeg kommer fra er "plukket" fisk,hvitsaus med muskat i og makaroni blandet sammen med brødsmuler over.

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Bruker du brunet mel i tomatsuppe ???
    Overså dette spørsmålet fra deg, pippi69. Ja, jeg gjør det. Ikke nødvendigvis, mens helst - synes smaken blir vel så god da. Men helt enig i at fargen blir bedre - kanskje langt bedre - om jevningen lages som til hvit saus.

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Bruker ikke brødsmuler på en slik fiskeform,men kan ha over ost de siste min i steikovnen. Man trenger ikke lage hvitsaus,men kan ha kun fløte eller rømme. Pluss urter om man vil. Jeg liker veldig godt fenikel som en av grønsakene til fisk.

Fiskegrateng der jeg kommer fra er "plukket" fisk,hvitsaus med muskat i og makaroni blandet sammen med brødsmuler over.
    Enig når det gjelder fennikel. Bare ikke det letteste å få tak på lokalt hos oss. Vet du hva akkurat det heter på engelsk, så jeg kan teste innvandrersjappa - de fleste grønnsakene er "bak disken" her, så jeg kan ikke bare lete...

Det du kaller fiskegrateng kalles hos oss "Bergensk fiskegrateng" - kjært barn har tydeligvis mange navn. Og revet muskatnøtt har jeg alltid (tror jeg) i hvit saus.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av ORG Se innlegg
    Overså dette spørsmålet fra deg, pippi69. Ja, jeg gjør det. Ikke nødvendigvis, mens helst - synes smaken blir vel så god da. Men helt enig i at fargen blir bedre - kanskje langt bedre - om jevningen lages som til hvit saus.
    Jeg bruker aldri jevning i tomatsuppe. Det holder lenge med tomatene.

Til meg og Prinsen bruker jeg ca ett kg tomater,noen stilker selleri,en løk,en fedd hvitløk,en chili,litt tomatpurre,en bitteliten dæsj sukker og ca en halv liter kraft.
    Jeg "blanker" selleri,løk,chili og hvitløk i litt olje før jeg har i tomatene som jeg hakker opp og kraften. Koker dette i ca 15 min og bruker en stavmikser til å jevne det ut. Serveres med en liten klatt rømme i og frisk basilikum over. Kan ha i små hjemmelagede kjøttboller om man liker det. Evt kylling
    Sist endret av pippi69; 05-02-10 kl 14:28.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av ORG Se innlegg
    Enig når det gjelder fennikel. Bare ikke det letteste å få tak på lokalt hos oss. Vet du hva akkurat det heter på engelsk, så jeg kan teste innvandrersjappa - de fleste grønnsakene er "bak disken" her, så jeg kan ikke bare lete...

Det du kaller fiskegrateng kalles hos oss "Bergensk fiskegrateng" - kjært barn har tydeligvis mange navn. Og revet muskatnøtt har jeg alltid (tror jeg) i hvit saus.
    Aner ikke hva fennikel heter på engelsk,du får ta med ett bilde av en

+ Svar på tråd
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

1. Kveldsmat...og dikt
    av Alfa i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 24
    Siste innlegg: 08-05-08, 23:01

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder