+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Har dere noen "grenser" for hvilke bøker ungene deres leser ?

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24

Har dere noen "grenser" for hvilke bøker ungene deres leser ?

Prinsen er nå 13 år,og de fikk i norskoppgave å lese en roman. Først ville han lese en av "doktor Proktor" bøkene til Jo Nesbø. Men det fikk han ikke lov til siden det var en barnebok. Så han kom hjem med "Menn som hater kvinner" av Stieg Larson. Han hadde lånt den på skolen.

Jeg var litt skeptisk,siden den er rimelig brutal i innhold. Og jeg var usikker på hvordan han ville forstå innholdet. Men jeg syntes det var vanskelig å skulle nekte ham å lese denne. Helst skulle jeg sett at han ventet noen år med den typen litteratur.

Men nå har han lest den,og vi har snakket sammen om innholdet hele tiden mens han har lest.

Ville dere nektet deres unge på 13 å lese en slik bok ? hva synes dere om at en ungdomsskole har disse bøkene til utlån på skolen ?

Må si det kom litt "kastet" på meg,at han skulle lese en slik bok nå. Særlig i skolesammenheng. Jeg hadde nok heller forventet at de leste ungdomsbøker som "Pelle og Proffen" i 8 klasse.

Det var ganske mange av de andre elevene som hadde valgt samme bok,og noen hadde valgt "Harry Hole" bøkene til Nesbø.
    Sist endret av pippi69; 05-02-10 kl 17:07.

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    MC liker best å lese voksenbøker. Hun har iallefall leste hele Marklund-serien, Øya og de herre.... åååh, hva heter de da. Drageløperen og de. Hun har snakket om å lese Snømannen av Nesbø, men der har jeg foreløpig sagt nei.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Synes ikke Marklund har like brutale bøker som Menn som hater kvinner. Skildringene av de mordene de avslører bla,pluss incest..
    Men det er nok mest jeg som synes at overgangen fra Doktor Proktor til Stieg Larson bøkene var litt brå og bratt. Jeg hadde nok foretrukket at han begynte å lese Agate Cristie som de føste krimbøkene
    Sist endret av pippi69; 05-02-10 kl 17:59.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg greier ikke helt å sette meg inn i hva jeg ville ha gjort med 13åring. Selv om det bare er to år unna - så vet jeg at i utvikling snakker vi mil.

Jeg tror likevel, som du at det nok ikke er innholdet som er det verste - men mer spranget mellom hva han har lest og hva som plutselig lå på bordet. Vi liker å ta ting gradvis. Og takk for tipset :noterer at poden skal få introdusert voksenlitteratur gradvis fra nå:

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Nå leste jeg Morgan Kane bøker i den alderen, men likte og enda å lese barne/ungdomsbøker.Det finens da en mellomting mellom barnebøker og voksenbøker som burde være mulig å velge???

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tove Se innlegg
    Nå leste jeg Morgan Kane bøker i den alderen, men likte og enda å lese barne/ungdomsbøker.Det finens da en mellomting mellom barnebøker og voksenbøker som burde være mulig å velge???
    Nettopp det er akkurat det jeg også tenkte :) Som f.eks agata cristie..

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Nettopp det er akkurat det jeg også tenkte :) Som f.eks agata cristie..
    Nå har jeg aldri klart å komme gjennom en Agata Christie bok da, alfor mange personer og altfor kjedelig..he he..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Pøh,da jeg var 13 var de kjempespennende

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg likte ikke A.C. da jeg var 13 - men nå derimot.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Tror jeg leste alle bøkene av henne da jeg gikk i 7'ende,og det er endel :) i dag liker jeg å se filmene og tv seriene som er basert på bøkene hennes. Miss Marpel er min favoritt, men Poirot er ikke så dum han heller :) Morsomme karakterer begge to.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Miss Marpel er min favoritt for lesing og Poirot liker jeg best på TV. Jeg liker ikke Miss Marpel seriene på TV. Synes ikke de seriene blir sånn som jeg ser for meg settingene og personene i bøkene, i allefall ikke Miss Marpel selv.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sånn har jeg det ang den tvserien som er basert på bøkene til Mankell,kan ikke fordra dem. Han som spiller wallander i tvserien har helt feil personlighet.
    Wallander må være spilt av Rolf Lassgård ellers gidder jeg ikke se dem Han har en super tolkning av personen Wallander :)

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Det er forresten to forskjellige som spiller Miss Marpel,hun ene funker ikke rollen

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste innlegg: 08-01-10, 08:57
  2. "Vi går aldri noen steder søta"
    av cammie i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 10
    Siste innlegg: 18-01-08, 13:57
  3. Lise eller noen andre "hagekyndige".....
    av Annette i kategorien Blomster
    Svar: 12
    Siste innlegg: 04-04-05, 22:16
  4. "dere er så søte og fredelige...."
    av Tone i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 23
    Siste innlegg: 24-01-05, 20:16

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar