+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 19

Tråd: Sløser du?

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Sløser du?

Med jevne mellomrom kommer det opp artikler i nyhetene om diverse spartips og vanlige familier som står frem å forteller hvor mye det er å spare på ditten og datten og hint og her. Som f.eks denne http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=587279 Familien sparte 6000 kroner pr år på å legge om fra å bare fyre med strøm til også å varme opp huset med vedfyring.

Føler du at du har noe å hente på disse tipsene. (ikke bare denne artikkelen) Men generelt på slike artikler om sparing og forskjellige sparetiltak, og da spesielt med tanke på strøm?

Jeg opplever det egentlig sånn at de aller aller fleste kan dette, vet dette og har for lengst gjennomført de sparetiltakene som er mulige og hensiktsmessige. Igjen i allefall med tanke på strøm.

Selv ser jeg at der jeg har mest å hente på sparetiltak vil vel være dette med matbudsjett, men vi bruker nok i utgangspunktet ikke så himla mye der heller.

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Vi sparer der vi vil spare, for å si det slik. Jeg nekter å ha det kaldt på badet bare for å spare strøm. Men vi fyrer med ved. Svigerfar har skog, så vi har gratis ved. Der sparer vi en del. Ungen har panelovn på rommene sine, og vi har en panelovn i stua. Men ellers så er det ved som er hovedoppvarmingen.
    vi lar jo heller ikke lys stå på i rom som ikke er i bruk. Vaskemaskin og oppvaskmaskin fylles opp før de settes på.
    Egentlig tror jeg ikke jeg ikke jeg sløser spesielt mye, verken på det ene eller det andre området.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Synes stort sett at slike artikkler er noe forbanna tull. Husker det var en slik spare artikkel som ble diskutert her inne for noen år siden. Det var en rekke tips til hvordan spare masse penger.

F.eks Ikke få pizza levert på døra to ganger i uka. Da sparte man ca 3000kr i mnd. Ett annet tips de hadde i samme artikkel var å ikke kjøpe kaffe to ganger dagen,da sparte man ca 1000 kr pr mnd.

Hvem i f.. bruker 4000kr i mnd på kaffe og pizza. Jeg kjenner iallefall ikke noen av dem ...

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Det er derfor jeg startet tråden egentlig Pippi, for jeg kjenner på akkurat det samme selv. Alle disse artiklene om sparing og innsparing og smarte tips føles liksom helt på jordet ut. Så til slutt begynner man jo å lure på om "folk flest" er stokk hakke ... eh ... uøkonomisk For hvem har egentlig det forbruket som man sikter til i utgangspunktet.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Og jeg er helt enig med deg

For meg så virker disse problemstillingene noe oppkonstruerte. De vet ikke hva de skal fylle avisen med, så sier en smart dust : " Da lager vi en sak om sparing, alle vil jo spare penger, og da selger vi masse masse aviser".

Og så vet de ikke helt hva de skal skrive om sparing. Så kommer en annen lur dust på følgende : " Dersom noen kjøper kaffe hver dag hele mnd så koster det dem ca 1000 kr, og dersom de også får pizza levert på døra to ganger i uka så koster dette ca 3000kr" da kan vi lage en sak på det.

Så fremstiller vi det bare som helt vanlig at en småbarnsfamilie(2 voksne og 2 barn) har disse vanene. Og siden det er 2 foreldre som shopper kaffe hver dag så bruker de 2000kr på kaffe i mnd Dæsken de kan jo spare 5000kr bare på å ta med en termos kaffe på jobb hver dag, og lage pizza'en selv.
    Nå gjør vi virkelig forbrukersamfunnet en svæææær tjeneste som gjør folk oppmerksom på sitt eget overforbruk ....
    Sist endret av pippi69; 22-02-10 kl 14:53.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Jeg synes det er viktig å ha fokus på hvor lett vi sløser med strøm. For det gjør vi. Men der føler jeg vel egentlig at vi har gjort mye, i og med at vi har installert varmepumpe (jordvarme).

Vi kan helt sikkert bli flinkere til å spare/tenke fornuftig ang. mat og matbudsjett, men jeg er usikker på hvilke grep vi bør gjøre. Har dere noen gode tips der?
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Slik jeg tenker når det gjelder mat, så følger jeg med på priser (og dobbeltsjekker med svigermor når jeg selv ikke husker) Tilbud trenger ikke alltid være tilbud, og 40 % avslag på Findusprodukter hjelper ikke så særlig når tilbudsprisen kan være lik det som en annen butikk har til vanlig.

Så mitt beste tips er egentlig å lære seg prisene på en del av de tingene som man bruker til vanlig.

Når det gjelder mengder så forsøker jeg å tilpasse mengdene til det vi faktisk spiser - eller hvis jeg er usikker på mengdene forsøke å legge opp til at restene kan brukes på en eller annen måte de første dagene. To middager på rad f.eks som lett lar seg kobindere til en pyttipannevariant. Eller at restene kan brukes som lunsj dagen etter. Jeg liker ikke å kaste mat og forsøker å unngå det i det lengste.

Jeg forsøker å unngå småhandling og handler "stort" en til to ganger i uken. Jeg følger med på tilbud og får kjøpt inn mye på tilbud. Middag forsøker jeg å planlegge slik at når jeg handler så får jeg med meg det jeg trenger.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Vanskelig å komme med tips når jeg ikke aner hvordan du gjør det ang handling av mat.

Jeg vet bare at siden jeg kjøper inn kjøtt og fisk etter hvor mange man er som skal spise, og kan beregne slikt etter gram. Så har jeg så å si ikke svinn på kjøtt og fisk, og alle blir gode og mette.

Litt svinn på potet og grønnsaker må man regne med.

Det er jo også en kjent sak at dersom man handler inn en gang i uka, og ikke hver dag så bruker man også mindre penger.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Og disse merkene som hver kjedene har selv, Firstprice, Landlord etc er stort sett like gode som de kjente merkene. Det lønner seg å teste de ut.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Vi prøver å handle en gang i uka, men akkurat det har mannen litt problemer med å forstå. Han handler når det er noe vi trenger, og da handler han jo bare det som står på lista - ergo kan det ikke bli dyrere.

Vi kaster lite mat, og vi handler stort sett inn til antall mennesker. Men noe svinn blir det vel..

Men hva har dere som matbudsjett?

Vi setter av 6000 i måneden til mat, men jeg er usikker på hvor mye vi egentlig bruker, for vi kjøper jo gjerne andre ting fra samme konto (f.eks. apotekvarer, nye sokker til Emil etc.)
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Og alt som er ferdig kutta/kappa opp både som ferskvare og hermetikk koster veldig mye mere. F.eks på butikken over veien her (ICA) koster opphakkete tomater 18 kr (en boks hermetisk) og en boks hele tomater ca 5 kr.

Biffstrimler er knalldyre i kgpris i forhold til hva kjøttet koster dersom det ikke er strimlet opp.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Vi setter egentlig ikke av noe spesielt til mat - det bare går av det store sluket. Og vi har det slikt som dere med at mye forskjellig går fra samme konto. Jeg har ikke helt oversikt over hva vi i dag bruker på mat, burde sikkert laget meg en liten oversikt. Men, jeg føler meg egentlig ganske trygg på at vi ikke bruker spesielt mer enn nødvendig. Der hvor vi bruker mer er vel på de tingene vi bevisst unner oss.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Og alt som er ferdig kutta/kappa opp både som ferskvare og hermetikk koster veldig mye mere. F.eks på butikken over veien her (ICA) koster opphakkete tomater 18 kr (en boks hermetisk) og en boks hele tomater ca 5 kr.

Biffstrimler er knalldyre i kgpris i forhold til hva kjøttet koster dersom det ikke er strimlet opp.
    Den er utrolig viktig! Når jeg begynte å helt bevisst følge med på prisen for hva vi handlet var det en stor aha opplevelse på hvor mye penger som gikk med på at ting skulle være ferdig kuttet. Man skjønner at det er dyrere - men hvor mye det utgjør hadde jeg aldri tenkt over.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Vi bruker ca 5-6000 pr mnd her. Men da er alt i det budsjettet. Medisiner, lege, sjampo, såpe, vaskemidler, sokker og truser. Skal vi kjøpe dyre klær er det ett eget budsjett.

Jeg synes det er vanskelig å komme under 1500 i uka, jeg vet man kan dersom man lever på fiskepudding, fiskeboller osv. Men skal man ha endel grønnsaker og frukt, samt litt ok råvarer så kommer det på såpass.

Så 6000 i mnd på dere tre virker på meg som ett jordnært forbruk.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Vi sparer ikke. Jeg liker å ha høy innetemperatur, hater å fryse inne. Men vi er heldig og har folk i leieligheter under oss og på hver side. Det eneste vi har på er en liten oljeovn på de kaldeste dagene. Ellers har vi varme på våre to bad. Tror ikke vi bruker så sabla mye i strøm.
    Mobiltfl: Vel, nå har vi alle 3 Talkmore. Dvs. vi forhåndsbetaler som et kontantkort. Og vi ringer gratis til hverandre. Og ingen faste mnd utgifter.
    Fasttelefon: Den har vi kuttet ut nå. Vi betalte 3 dobbelt så mye i mnd for å ha den enn forbruket!
    Mat: orker ikke kjøre byen rundt for å handle inn mat på tilbud. Vi handler stort sett på Rema som er vår Nærbutikk, og det er vel stort sett den billigste matbutikken vi kan handle i.
    Brød: Vi kjøper brød, burde kanskje bakt selv. Men gidder ikke
    Vi kjøper ikke dyrt kjøttpålegg når vi handler. Bare en og annen gang til helgene. Ellers spiser vi servelat til 7,50 kr pr. pakke. Hehe...Er vel noen kroner vi sparer der?
    Vi røyker det er nok der vi er verstinger! Fy søren så mye vi kaster bort hver måned.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine