+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Åtteåringer sendte «trusselbrev»

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Åtteåringer sendte «trusselbrev»

Hvordan er det mulig å la et slik "miljø" få utvikle seg?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=579488

Men jeg skjønte ikke helt dette;

Da elevene i en klasse nylig skulle skrive hilsener til en medelev som lå på sykehus med brukket fot, skrev flere av dem ifølge avisen et brev hvor de lovet å ta hevn. De navngir eleven de mener forårsaket kompisens beinbrudd og skriver at de ikke skal la ham slippe unna før han har fått en kniv i magen.

Brevet var skrevet på arabisk. Faren til eleven brevet ble sendt til, har nå tatt barna sine ut av skolen, da han mener det er et voldelig miljø på skolen.

Var det ett brev på arabisk eller var alle brevene på arabisk? Noe uklar reportasje her..
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg forsto det som om truslene var skrevet på arabisk, men egentlig så kom det ikke klart frem.

Og så er det skummelt når unger snakker slik om hevn, de lærer det ett sted. Det kommer ikke av seg selv.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Dette er jo rett og slett trist. Det er trist at unger vokser opp med slike holdninger om hevn. Skummelt og trist og jeg finner ikke noe mer fornuftig å si om det.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Lurer på hva de velger å gjøre med dette, spesielt for å forebygge at et slikt miljø får utvikle seg videre.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Først refererer de til at ungene sendte brev (altså flere brev) til sin kompis som lå på sykehus. Deretter står det at han fikk et brev, og at det var et brev der noen sier de skal hevne seg på noen på vegne av ham. Litt vanskelig å forstå ja.
    Tolker det ikke som trussel mot personen på sykehuset, mer som en barnslig trøst fra noen kompiser som syns synd på ham som endte på sykehuset, kanskje etter en krangling, og sier de skal hevne seg på hans vegne. Og at faren til denne personen på sykehuset da tar ungene ut av skolen. Var en uklar artikkel.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg synes ikke det er noe barnslig over det å si at man skal stikke noen i magen med en kniv.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Det er iallefall sagt av en 8 åring som ikke har bedre vett. Og som neppe aner konsekvensene av det han/hun skrev. Så jeg kaller det "barnslig". Dette er noe den ungen har hørt større unger si, voksne kanskje. Sånne tørre trusler de lærer seg. Jeg har da hørt unger si "Jeg skal slå deg i hjel" i sinne. Fordi dette er noe de har hørt andre si, men neppe noe de tenker de skal gjøre på ordentlig.

Jeg ville nå bedt skolen ta å snakke med den ungene og hans/hennes foreldre angående brevet, istedetfor å gå til det drastiske skritt å ta ungene ut av skola. Og det sier jeg basert på denne ene hendelsen. Men jeg antar at det ligger mer bak, og at det er et miljø som har utartet seg. Så da kan det hende jeg har gjort som denne faren.
    Sist endret av Tornerose; 26-02-10 kl 10:06.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg synes ikke det er noe barnslig over det å si at man skal stikke noen i magen med en kniv.
    Det synes ikke jeg heller, og jeg hadde reagert med forferdelse hvis min sønn hadde gjort noe slikt.

Hvor svikten ligger og hvem som er rollemodeller er ikke godt å si, men noe er fundamentalt galt når barn oppfører seg slik.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ina Se innlegg
    Det synes ikke jeg heller, og jeg hadde reagert med forferdelse hvis min sønn hadde gjort noe slikt.

Hvor svikten ligger og hvem som er rollemodeller er ikke godt å si, men noe er fundamentalt galt når barn oppfører seg slik.
    Enig.

Det jeg mener med at dette ikke er en barnslig oppførsel Tornerose skal jeg prøve å forklare her.

Dersom Prinsen var 8 år og var ute med bestevennen sin og kjørte på ski i bakkene her i byen sammen med andre 8 åringer. Og så kolliderte bestevennen med en av de andre 8 åringene som var der og brakk foten sin.
    Da vet jeg helt sikkert at Prinsen aldri en gang ville tenkt på at dette var den enest skyld, og at han måtte ta hevn på vegne av bestekameraten. Han ville ikke sendt brev til vennen sin som lå på sjukehuset og sagt at han ikke ville gi seg før den som kræsjet med bestevennen hadde en kniv i magen. Fordi han aldri ville tenkt at dette var annet enn ett uhell, som ingen var ansvarlig for.

Og dette vet jeg fordi jeg aldri har hørt Prinsen si at han skal hevne seg på den og den. Han sier heller ting som at xxx oppfører seg som en dust så han vil jeg ikke dra i bassenget med i helga. Eller xxx oppfører seg dårlig mot vennene mine på skolen, så jeg vil ikke ha noe med ham å gjøre.

Og grunnen til at Prinsen ikke tenker hevn, er fordi han ikke har lært det noe sted.

Når du er 8 år og bestevennen din brekker ett bein, da er det ikke normalt at du skal føle at du må hevne dette for å kunne opprettholde ett godt vennskap. Du har lært dette en eller annen plass, og du kan ingen alternative reaksjonsmåter.
    Sist endret av pippi69; 26-02-10 kl 17:04.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    At unger i affeksjon i en situasjon av frustrasjon snakker om å f.eks slå tilbake eller noe slikt er barnslig reaksjon. Å snakke om hevn i ettertid er holdninger og verdier som er triste og som må gripes tak i på en helt annen måte. Tanken om at hevn kan rettferdiggjøre vold og ønske om å utøvre vold er skremmende og noe helt annet enn vanlig barnslig reaksjon.

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine