+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Alene om å snakke godt norsk.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Alene om å snakke godt norsk.

Hva tenker dere om dette?

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle3487121.ece

Vi flyttet til Groruddalen for tre år siden. Da ble vår norskspråklige datter en minoritet i barnehagen.

Vår erfaring er at det knapt finnes språklig gode rollemodeller i barnehagen. Rundt lunsjbordet snakker alle, inkludert vår datter, gebrokkent.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg synes at det ikke burde være lov å lage praksis med slike "hvite og svarte" barnehager. Ungene og personale bør "blandes" i alle barnehagene.

Og jeg skjønner ikke hvordan de tenker når de ikke har personale som snakker godt norsk, da målet er at ungene skal lære språket. Jeg har selv jobbet i barnehager med innvandrerunger hvor de ikke kunne ett ord norsk da de begynte. Men i løpet av 6-10 mnd så snakket de det flytende. Selv om foreldrene ikke snakket ett ord norsk med dem hjemme. Og det trenger de faktisk ikke gjøre heller. Fordi når unger kan ett språk godt(morsmålet) da har de lært prinsippet for språk. Og dersom de da er sammen med andre som kun snakker ett annet språk så snapper de det opp kjempefort.

De ungene som slet mest med språket i barnehagen, var de som hadde foreldre som kun snakket dårlig norsk med dem hjemme. Fordi de da egentlig ikke lærte noe språk skikkelig. De fikk ett forferdelig dårlig ordforråd, og kunne ikke uttrykke seg. Det var skikkelig vondt å obeservere det :(

Og dette burde fagfolk kjenne til.
    Sist endret av pippi69; 26-02-10 kl 14:59.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Ja, jeg er helt enig. Jeg har full forståelse for foreldre som velger å ta barnet sitt ut av den bhg.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. om du snakke stavangersk?:D
    av syllan i kategorien Språket vårt
    Svar: 16
    Siste innlegg: 12-03-08, 11:25
  2. Snakke
    av link i kategorien Språk
    Svar: 4
    Siste innlegg: 28-03-06, 20:36
  3. Snakke i søvne..
    av Dings i kategorien Barnas gullkorn