+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: 350.000 norske dødsfall viser enorme helseforskjeller.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

350.000 norske dødsfall viser enorme helseforskjeller.

Overrasket?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=582240

En ny norsk kjempestudie viser at dødeligheten stuper for de med høy utdanning, mens lavt utdannede over hodet ikke har hatt samme utbytte av siste års helserevolusjon.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Men, har det ikke egentlig alltid vært slike store forskjeller? Nå merkes det på en annen måte fordi gruppen med høyere utdanning og bedre helse øker?

Jeg kjenner dessuten at jeg blir litt provosert av dette som jeg sakset fra artikkelen:
    Forskerne trekker frem dette som et tankekors, når man i Norge har hatt en idé om at alle skal få lik tilgang på helsehjelp.
    Det er ikke alt helsevesenet kan ta ansvar for, noe ligger faktisk i den helsa vi investerer i selv. Jeg ser at dette er noe som kommenteres i siste setning i artikkelen. Men - det blir likevel litt merkelig og tabloid å komme med den greia som jeg siterer.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Men, har det ikke egentlig alltid vært slike store forskjeller? Nå merkes det på en annen måte fordi gruppen med høyere utdanning og bedre helse øker?

Jeg kjenner dessuten at jeg blir litt provosert av dette som jeg sakset fra artikkelen:

Det er ikke alt helsevesenet kan ta ansvar for, noe ligger faktisk i den helsa vi investerer i selv. Jeg ser at dette er noe som kommenteres i siste setning i artikkelen. Men - det blir likevel litt merkelig og tabloid å komme med den greia som jeg siterer.
    Dette underbygger kanskje litt det med å investere i egen helse? Ikke at det er noe nytt da..

Dermed er det nærliggende å trekke frem røyking som en av de store synderne når det gjelder årsakene til store sosiale ulikheter.

- Vi vet at det har vært en økende ulikhet. Det har vært en tendens til at nedgangen i røyking har vært størst i grupper med høy utdannelse og at de med lav utdannelse blir hengende igjen, sier Næss som også trekker frem forskjeller i fysisk aktivitet som mulig årsak.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Norske Pin-up menn
    av Klara i kategorien Sex og samliv
    Svar: 66
    Siste innlegg: 15-03-12, 16:04
  2. Enorme prisforskjeller på piller.
    av Ina i kategorien Egenpleie
    Svar: 2
    Siste innlegg: 07-06-09, 20:22
  3. Norske talenter
    av Klara i kategorien Tv og film