+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultatene 16 til 21 av 21

Tråd: Maaange brød :)

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    10

Oliven og timianbrød

I går kveld fikk jeg plutselig lyst til å bake :eek: . Så jeg prøvde meg på Oliven- og timianbrød (uten oliven )
    De ble kjempegode. Her er oppskriften:

2 brød

1 pk (50gr) gjær
    5 dl lunket vann
    1,5 ts salt
    3 dl (1 beger) Kesam
    2 dl fint rugmel
    ca 13 dl hvetemel
    oliven
    sammenvispet egg
    2 ts tørket timian
    2 ss smeltet smør

Stekeovn 200 gr C
    ca 30 min.

Smuldre gjæren i en bakebolle og hell over vannet. Rør til gjæren er oppløst. Tilsett salt, Kesam og det meste av melet. Arbeid deigen godt, gjerne i en husholdningsmaskin, til den kjennes smidig og glatt og ikke kleber.
    La deigen heve under plast på et lunt sted ca 30 min.
    Ha deigen på bakebordet og del den i to. Form til runde brød. Legg dem på bakepapir eller smurt stekeplate (jeg brukte smurte brødformer). Trykk olivenene ned i brødet.
    Etterheves under plast på et lunt sted ca 30 min.
    Pensle brødet med egg og strø over timian.
    Stek i nedre del av ovnen.
    Pensle med smeltet smør når brødet tas ut av ovnen.
    Avkjøles på rist.
    Klem fra t.
    Har en liten solstråle født i mai 2002.

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26

Brød

Har "funnet" er herlig brød jeg er begynt å bake, kjøper en pose med Solsikkebrød med rug (møllerens) bruker 1 l lunkent vann (står 5,5 dl på posen) tilsetter ekstra hvetemel slik at deigen blir "passe."..dette får jeg to store brød av og de blir ikke fullt så mørke og grove som det orginale blir, et herlig brød, og minn mann vil nå helst ikke ha annet brød enn dette. Vel verd å prøve, og nå har jeg to brød i ovnen...

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Hei :05: Ser du har fått tak i en oppskrift allerede, men tilføyer en til jeg, kanskje dere har lyst å prøve den en gang også :03:

Jeg har pleid å bruke vanlig brøddeig eller ferdigblanding som man bare putter oppi ekstra gjær, sukker o.l. når jeg lager frokostbrød. Når deigen har hevet første gang (ca. 40 min), elter jeg den og deler den i to like deler. Deretter kjevler jeg deigen til å bli 40X20 cm. Jeg pensler med vann og bretter sammen deigen slik at den blir 40X10. Så deler jeg denne igjen i 4-8 passe store stykker, alt ettersom hvor store jeg vil ha de. Pensler så med vann og drysser ost, sesamfrø, kavring e.l. på toppen. Så settes de til heving på stekeplate, for andre gang (40-45min). Deretter stekes de midt i ovnen i ca. 20 min.

Enkel frokostbrøddeig:

1 kg melblanding
    6 dl vann
    1 pk gjær
    2 ss matolje/margarin
    2 ts salt
    2 ts sukker

Stekes på 220 grader, ca. 20 min.

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17

Smile Himmelskt Brød

2 l hvetemel
    2 pk.tørr gjær
    1 l sammalt hvete fint
    0,5 l sammalt hvete grovt
    4 ss olje
    2 never linfrø
    2 never solsikkefrø
    2 ts.salt
    2 ts sukker
    12 dl vann

OBS.Forheves 1 time,etterheves 30-40 minutter!
    Det blir 3 brød 1,5 l former. Stekes 200 grader 60 minutter...det blir 1time nøyaktig :03:
    Lykke til,men husk det skal ikke bli slegger av dette;)så vær forsiktig med melet!

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Ca samme oppskrift som jeg har, men min er mer "man tager hva man haver" på slump, :)

hemmeligheten for å få gode brød, er å ha så løs deig som mulig. Jo fastere deig jo tyngre brød

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31

Tyrkisk brød

Etter å ha blitt veldig påvirket av denne "forretten" legger jeg den ut til dere:

Pide - Tyrkisk tynt brød

Oppskrift på Pide - Tyrkisk tynt brød med et utall bruksmuligheter.
    Pide er et tynt, mykt brød som brukes overalt i Tyrkia, og som kan brukes til nesten alt i tyrkisk matlaging. Pide finnes i et stort antall varianter. Man spiser det kanskje alene med litt ost, til kebab og andre middagsretter eller man kan bruke pide sammen med tomatsaus, oliven, stekt kjøtt og ost som Tyrkias svar på pizza. Her hjemme kjenner vi kanskje pide som pitabrød, forskjellen er bare at pide er så mye bedre enn de frosne tørre pitabrødene vi finner i butikken på hjørnet.
    Ingredienser (til 4 personer):

1 pk tørrgjær
    1 ts sukker
    4,5 dl varm melk
    1 l hvetemel
    1 ts salt
    2 ss olivenolje

Foto: akkoyun
    Fremgangsmåte:

Rør ut gjær og sukker i 1,5 dl lunken melk og la blandingen hvile et kvarters tid.
    Sikt hvetemelet i en stor bolle og tilsett salt. Ha i gjærblandingen, resten av melken og 1 ss olivenolje. Bland sammen, og kna deigen til den er glatt og smidig, gjerne på et lett melet bord.
    Smør en ren bolle innvendig med 1 ts olivenolje og legg deigen i bollen. Smør så deigen med enda 1 ts olivenolje og dekk den med et rent, fuktig klede. La deigen heve til dobbel størrelse i romtemperatur.
    Sett ovnen på ca 225 grader og sett en ildfast bolle med litt vann nede i ovnen.
    Legg deigen på lett melet bakebord og kna den lett før du deler deigen i fire deler. Kna delene godt til runde emner og la dem etterheve i et kvarters tid under fuktig klede før du kjevler dem ut til tynne leiver.
    Legg leivene på bakepapir på stekeplaten og stek dem midt i ovnen i ca 10 minutter. Pass på at det er litt vann i bollen, og at pideleivene ikke blir svidd. Pide skal være lys gylne og ikke bli harde når de stekes.
    Tips 1: Lag en tomatsaus som du smører utover pideleivene før du steker dem. Legg på biter av feta, mozarella og sorte oliven og krydre med nykvernet sort pepper før du steker leivene.
    Tips 2: Finhakk litt frisk oregano eller persille og bland det i deigen før du kjevler ut leivene.

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

1. Hvitløks brød
    av aalisa i kategorien Bakst
    Svar: 0
    Siste innlegg: 15-02-09, 15:21
  2. Maaange sjokoladekaker
    av Maria i kategorien Sjokoladekaker
    Svar: 41