+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultatene 16 til 28 av 28

Tråd: Mat til wok

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71

Wok

Vi fikk en skikkelig flott jernwok i bryllupsgave og den har jeg nå testet ut.

Laget kylling og grønnsaker, men synes at jeg ikke får krydret de nok, uansett hvor mye jeg bruker blir det lite smak.

Så dermed spør jeg:
    • Hva er din wok oppskrift
    • Hva har du i woken
    • Sauser, krydder osv - forslag
    • Tilbehør

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Jeg wok'er ofte. Har ingen spesiell oppskrift men tar oppi det jeg har lyst til der og da. Feks. gulrøtter, babymais, brokkoli, løk, paprika, champignon, vannkastanjer etc. Som sagt det kommer litt an på... Jeg er mest glad i strimlet svinekjøtt i wok så det er som regel det det går mest av her hos oss.

Tilbehør har jeg ris eller så har jeg nudler oppi wok'en. De har mye digg i butikkene nå som kan kjøpes. Til og med Prix har et stort utvalg.

Av sauser bruker jeg av og til Toro sin Chow mein saus (på glass). Den er mild og god, men er du ute etter sterk krydret wok så er nok ikke den det rette. En sterk saus jeg virkelig anbefaler er en ferdig peppersaus - husker jo selvsagt ikke merket - men den kommer ferdig på pose og de selger den på Mega.

Ta en kikk i butikkene og prøv deg fram. De har som sagt veldig mye spennende sauser og tilbehør til wok.

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    For å sette smak på woken så tilsetter jeg passelig mengde vann og grønnsaks og hønsebuljong. Bruker maisenna sausjevner for å få litt tykkelse på kraften. Ellers så kryddrer jeg med litt forskjellig allround krydder e.l. også paprikakrydder og karri. Synes alt dette sammen lager en veldig god smak på woken

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Mmmm, får nesten lyst til å wok`e jeg nå... her var det masse gode tips

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Aug 2005
    Alder
    26
    Poengstyrke
    7
    pleier å ha i

Ananas og saften,
    brokoli
    paprika
    babymais
    vannkastanjer
    løk
    sopp
    bønnespirer (kunn ferske, de på boks smaker ikke særlig)

krydder:
    ett godt fedd hvitløk
    Masse HotCurry, Green Curry
    fersk ingefær
    litt cayennepeper,
    2-4 ss god soyasaus

som regel bruker vi svinekjøtt i strimler

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    42
    Poengstyrke
    9
    Det er mest gutta i heimen som woker her :03: så jeg må bare innrømme at jeg ikke helt vet hvilke ingridienser de pleier å ha. Men har inntrykk av at det er mange muligheter :02: De er veldig glade i mye smak, så kjøleskapet er innimellom fullt av ulike flasker med ulikt innhold når wokeinspirasjonen har slått til :05:
    http://mitglied.lycos.de/janszen/sig...s/lines247.gif
    "Den som ønsker å leve livet om igjen, har overhodet ikke levd"
    (Karen Blixen) :05: MIO, mam for 2

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    42
    Poengstyrke
    9
    Måtte bare linke en side, med andre litt mer konstruktivt enn det andre "pjattet" mitt. :03:

http://www.frukt.no/fruktfest_page.aspx?artid=5950 som også har linker til andre sider med WOK
    http://mitglied.lycos.de/janszen/sig...s/lines247.gif
    "Den som ønsker å leve livet om igjen, har overhodet ikke levd"
    (Karen Blixen) :05: MIO, mam for 2

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    vi har oppi det vi liker

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Mar 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    9
    Sitat Opprinnelig lagt inn av sol
    Jeg wok'er ofte. Har ingen spesiell oppskrift men tar oppi det jeg har lyst til der og da. Feks. gulrøtter, babymais, brokkoli, løk, paprika, champignon, vannkastanjer etc. Som sagt det kommer litt an på... Jeg er mest glad i strimlet svinekjøtt i wok så det er som regel det det går mest av her hos oss.

Tilbehør har jeg ris eller så har jeg nudler oppi wok'en. De har mye digg i butikkene nå som kan kjøpes. Til og med Prix har et stort utvalg.

Av sauser bruker jeg av og til Toro sin Chow mein saus (på glass). Den er mild og god, men er du ute etter sterk krydret wok så er nok ikke den det rette. En sterk saus jeg virkelig anbefaler er en ferdig peppersaus - husker jo selvsagt ikke merket - men den kommer ferdig på pose og de selger den på Mega.

Ta en kikk i butikkene og prøv deg fram. De har som sagt veldig mye spennende sauser og tilbehør til wok.
    Oi! nå ble jeg sulten!
    foreslår at det blir arrangert et wok treff.....
    Pappa'n til verdens tre herligste gutter,

to sommerbarn født 01 og 04 og nesten ett julebarn 2011

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Stort sett bruker jeg ikke saus når jeg lager wok. Jeg bruker maldonsalt og nykvernet pepper. Synes det er best med ren smak fra grønnsakene. Men, i nudlene bruker jeg hønsebuljongterning. Tar heller et bittelite dryss med maldonsalt rett på maten etter at jeg har forsynt meg. Og til sist bruker jeg av og til en god (søtlig) soyasaus (IKKE Kikkoman) er tom akkurat nå - og husker ikke navnet - kjenner den bare igjen på flasken.

Av og til og en sjelden gang når jeg skal ha saus, har Blue Dragon veldig gode sauser som er helt ferdig og finnes i mange forskjellige spennende smaker - du bare åpner posen og har det over maten.

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    og nå ble jeg sulten .
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Aug 2005
    Poengstyrke
    7
    Her er det samboer, som wok'er og det er SÅ godt! Mmm.. Ble sulten jeg nå..

Vi pleier å ha babymais, squash, løk, hvitløk, gulrot, paprika, vannkastanjer, chili, og brokkoli oppi...

Bruker for det meste svinekjøtt, men har også prøvd med både kylling og kalkun og det ble kjempegodt! Pleier å marinere kjøttet først..

Her i byen er en asiatisk butikk, hvor du får kjøpt MYE spendende, bla. mange ferdige sauser til å blande i.. Black Bean saus, Chili Plume saus, Sursøt saus og mange andre.. -Disse er det smak i!
    Siste gang vi lagde wok kjøpte vi en sådan melblanding til å dyppe kjøttet i først, sådan at man fikk til indbakt.. :29:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Jeg har woket med reker og krapsehaler også, og det er også godt, Lise!

Jeg har heller ingen faste oppskrifter, men tar det jeg har. Du får jo kjøpt disse fryste wok-grønnsakene, men jeg synes faktisk ikke det er noe særlig, fordi det blir så mye vann som kommer ut av dem. Jeg liker at grønnsakene freses på høy varme på kort tid i litt olje og at de får et snev av brunfarge. Jeg har bønnespirer i av og til, vannkanstanje, paprika, løk, squash, løk, hvitløk, babymais, strimlet gulrot, broccoli/blomkål, kinakål, champignon. Server med ris eller ha nudler oppi. Tror aldri jeg har woket det samme to ganger ;o)

Hvis jeg lager saus, så bruker jeg faktisk sjysausen man kjøper på butikkene, har i noen fedd hvitløk, soyasaus (evnt. soyasaus med chili) og noen ringer løk og koker oppi.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine