+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Karamellpudding

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Enkel og grei oppskrift:

6 dl. h-melk
    3-4 egg
    2 ss sukker
    2 ts. vaniljesukker

ca 1,5 dl. sukker som skal smeltes på svak varme i en steikepanne. Denne skal være i bunnen og litt oppetter sidene i formen. Jeg bruker en brødform.
    Formen forvarmes, gjerne i vannbad. NB: vær forsiktig for sukkeret er veldig varmt!

Sukker og vaniljesukker røres ut i melken.
    Eggene piskes lett sammen. Pisker du for mye, blir det lett huller i puddingen.
    Bland så egg og melk, og hel det i en form (som er glasert med sukker)

Jeg foretrekker å steike den i vannbad, midterste rille i ca 1 time på 125 grader.

Som oftes bruker jeg å lage av 1 liter melk, og øker mengden av det andre tilsvarende. Da bruker jeg og to brødformer.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Kan du bruke t-skjemetoden og forklare meg hvodan jeg får sukkeret pent fordelt i forma? Jeg har sååå lyst til å lage karamellpudding, men jeg er usikker på denne glaseringa.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Løsningen for meg har vært at formen (altså brødformen) er skikkelig oppvarmet først. Det får jeg ved å la den stå i vannbadet i steikeovnen, som jeg skal steike puddingen i. Når sukkeret er smeltet, er jeg ganske rask med å hele ønsket mengde smeltet sukker i formen, og vender den slik at sukkeret renner delvis langs sidene på formen og delvis i bunnen hele veien rundt.
    Formen blir veldig varm av det smeltede sukkeret, så jeg holder formen i venstre hånd, og har på en tykk grillvott. Høyre hånd brukes til å helle sukkeret fra steikepannen og over i formen.

Egentlig spiller det ikke en så stor rolle hvor mye glasering du får på sidene, bare bunnen er dekket. Den smaker like godt likevell, og ser like fin ut.

Glaseringen er en treningssak, og du blir bare flinkere og flinkere
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Tusen takk for oppskrift, denne skal jeg jammen prøve.

Hvordan gjør du når du steker i vannbad :oops:

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Bruker en langpanne, og fyller den med vann. Denne setter du formene oppi, så det er lurt å ikke fylle for mye vann i langpannen.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Takk.

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jeg tror jammen jeg skal prøve meg på dette. Hjemmelaget karamellpudding er nydelig.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Hjemmelaget karamellpudding. Nam nam. MEN jeg begynner på nytt Grete Roede kurs på torsdag så det blir nok ikke til at jeg lager det med det første :cry:

- sol

Innmeldt
    Jul 2009
    Poengstyrke
    3
    Nå fikk jeg lyst på karamellpudding :P

+ Svar på tråd

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder