+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: PPT

Innmeldt
    Aug 2002
    Poengstyrke
    10
    Iver er en veldig aktiv gutt. Og ofte er han blid og fornøyd. Men minst like ofte er han sint, sur og gretten. Han har et sinne og en agresjon som sansynligvis er verre enn vanlig for den alderen.
    De voksne i barnehagen sier at det skal veldig lite til før han blir sint på andre barn, og at han har en veldig voldsom måte å utagere dette sinnet på. De andre barna blir redde og trekker seg unna.
    Men han har 2-3 gode venner som han kan leke med uten at slike situasjoner oppstår.

Skal på foreldresamtale i barnehagen i neste uke. I dag spurte de meg om det var greit om de tok en anonym samtale med ppt før foreldresamtalen..

Så nå sitter jeg her å gruer meg til foreldresamtalen da.. Er ungen min virkelig så ille? Vi har jo av og til problemer med han her hjemme også. Men unnskylder det vel gjerne med at det er trass-alderen som henger litt lenge i..

Noen der ute som har erfaring med ppt? Hva kan jeg vente at kommer til å skje? Må han gjennom masse tester, eller vil de bare prate med oss?
    ekornmor og Iver 4

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    PPT er der først og fremst for å hjelpe. Du kan selv velge om du vil ta noen tester, men det kan jo være greit å finne ut om noe ikke er som det skal være. Kan han være hyperaktiv f. eks? Da kan de reagere med voldsomt sinne. Jeg vet jo selvfølgelig ikke men de har jo erfaringer der som kan være til hjelp for dere. Testene er veldig greie(har tatt noen på Ole Ronny), de går mest ut på lek og spill. Tror ikke det er snakk om mer enn 1 test, også er det ikke noe mer før skolealder. Testen tar i underkant av 1 time, men av og til så deler de testen opp i to hvis ikke barnet er samarbeidsvillig. Du har i hvert fall ingen grunn til å grue deg, de er der for å hjelpe. Fikk mange gode tips der selv.

Innmeldt
    Aug 2002
    Poengstyrke
    10
    Takk! Det var godt å høre.

Det høres bare litt skummelt ut :-?
    ekornmor og Iver 4

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Sitat Opprinnelig lagt inn av ekornmor
    Iver er en veldig aktiv gutt. Og ofte er han blid og fornøyd. Men minst like ofte er han sint, sur og gretten. Han har et sinne og en agresjon som sansynligvis er verre enn vanlig for den alderen.
    De voksne i barnehagen sier at det skal veldig lite til før han blir sint på andre barn, og at han har en veldig voldsom måte å utagere dette sinnet på. De andre barna blir redde og trekker seg unna.
    Men han har 2-3 gode venner som han kan leke med uten at slike situasjoner oppstår.
    Ikke ta sorgene på forskudd, jeg har selv en gutt som har vært på akkurat samme måten. Det vil roe seg.....min er nå 8 år og er blitt mer stabil og rolig, men samtidig aktiv.

Skal på foreldresamtale i barnehagen i neste uke. I dag spurte de meg om det var greit om de tok en anonym samtale med ppt før foreldresamtalen..
    Be om å få være med, snakk med dem og fortell hvordan han er. Spør om hjelp.

Så nå sitter jeg her å gruer meg til foreldresamtalen da.. Er ungen min virkelig så ille? Vi har jo av og til problemer med han her hjemme også. Men unnskylder det vel gjerne med at det er trass-alderen som henger litt lenge i..

Noen der ute som har erfaring med ppt? Hva kan jeg vente at kommer til å skje? Må han gjennom masse tester, eller vil de bare prate med oss?
    I første omgang vil de bare prate, og ta de i mot med åpne armer. Som jeg sa var min på 8 på samme måten, men PPT hjalp meg masse med råd og veiledning. Tester får dere bare hvis dere vil.
    Og ikke tro han er SÅ ille....mange barn er overaktive og aggresive, men det vil som sagt bedre seg. Ikke vær redd for å be om hjelp og råd, de stiller seg mer positive til foreldre som gjør det.
    Lykke til!

Klem

Helene

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Vil bare presisere dette;

At barnehagen vil ta en anonym samtale til PPT betyr det at de velger å rådspørre ppt på et generelt grunnlag om din sønn. Hans navn vil ikke bli nevnt. PPT vil ikke vite hvem dere er. Sier de navnet hans, er det ikke lengre enn anonym samtale.

Resultatet fra den samtalen vil nok danne grunnlaget for deres samtale med barnehagen. Det er ikke noe å kvi seg for, da barnehagen skal være der for deres (Ivers) skyld, og vil gjøre det de kan for å hjelpe dere hvis det skulle være nødvendig med f.eks. utredninger via PPT.

Lykke til Ekormor, er temmelig sikker på at dere kjenner barnet deres best - men og vil at han skal få hjelp til et bedre samspill med andre barn, hvis det er det som trengs.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Mine erfaringer er at ppt er der for å hjelpe til på best mulig måte, og er ikke noe "farlige".

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Aug 2002
    Poengstyrke
    10
    Nå har jeg vært på foreldresamtale, og det gikk jo fint jo

Iver skal ikke meldes opp til ppt i denne omgang. Først skal vi se litt på kostholdet kan ha innvirkning på oppførselen hans.

Så nå har jeg rydda unna i kjøleskapet og andre skap. Iver skal ha et sukkerfattig kosthold i ca en måned fremover. Det vil si: Ingen barneyoughurt (litago/safari), ikke noe sjokoladepålegg eller søtt syltetøy, ikke søte frokostblandinger (sjokokuler, corn-flakes), ikke brus og juice.. osv....

Men så er spørsmålet da: Kan jeg gi han en del "lett"produkter?
    Ligtht saft, lett-youghurt, lett-syltetøy, kunstig søtningsmiddel ellers i matlaginga? Unger skal jo helst ikke ha så mye av disse kunstige søtningsstoffene..

Etter en måned med redusert sukkerinntak, skal vi prøve oss uten melk.
    Siden jeg hadde melkeallergi som barn selv, blir dette nesten lettere. Jeg har heldigvis tatt vare på masse av de erfaringene og oppskriftene som mine foreldre brukte..

Så får vi vente å se da.. Om det er kostholdet, eller om ppt skal se nøyere på Iver-gutten :roll:
    ekornmor og Iver 4

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Jeg ville ikke gitt han så mye lettprodukter, det er ikke bra. Noe sukke må han jo også ha. Light brus på lørdagen f.eks går sikkert helt bra man vil ikke anbefale og drikke f.eks light saft hele uke igjennom. Hva med vann. Det værste er som regel godteri, saft og brus så prøv og begrense det i første omgang. Lett youghurt har ingenting for seg og gi for der er det vel fettet og ikke sukkeret som er fjernet tror jeg.Pass på at han får litt sukker i seg for det er helt nødvendig. Håper ikke det er mer som skal til. Lykke til med forsøket.

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine