Dette ble tatt opp på frokost-tv idag, og jeg fikk bare med meg slutten. Men det gikk iallefall på nedsatt hørsel pga. væske i mellomøret. Og hvordan dette kan virke inn på barns spåkutvikling.
Storebror fikk dren da han var 3 -4 år, pga. av væske i mellomøret. Han hadde aldri hatt ørebetennelser eller andre plager relatert til øret.
Emil er snart 2 år, og har ikke noe spesielt språk enda. Noe som ikke behøver å bety nedsatt hørsel. Som førskolelærer vet jeg det ;) Og vi ser jo at hans totale språkforståelse er god.
Men vi har reagert på enkelt ting, som f.eks. at han ikke reagerer om noen knipser på siden av han... han snur ikke på hodet. Han sover f.eks. gjennom en brannvarsler som kan hyle i opptil 15-20 minutter :roll:
Men poenget mitt er egentlig dette; Når kan en tro at språkutviklingen skyldes hørsel eller når skyldes det "vanlig" utvikling?
Jeg synes dette er veldig vanskelig, og lurer på om jeg "håper" det er hørsel - siden jeg selv synes han er tregere enn mine venners barn (som er yngre og snakker mer og bedre, og alle er gutter).
Jeg har bestilt time på helsesenteret til torsdagen for å sjekke hørselen på han, og lurer og på om de kan oppdage væske på mellomøret ved den type tester?
I innslaget på TV2 sa legen at han så det med en gang da han så på trommehinnen. det samme var det med storebror, legen så det med en gang han så han i øret. Kanskje jeg burde bestille time hos legen og, bare for å være helt sikker?
Men jeg (Emil) kan jo først ta testen hos helsesøster da ;)

og 

Svar med sitat
Hilsen Alfa 

Veronika 10 år :smilie_girl_275:

og Sara 12 
Bokmerker (linker)