+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 42

Tråd: Nedsatt hørsel og språkutvikling.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Dette ble tatt opp på frokost-tv idag, og jeg fikk bare med meg slutten. Men det gikk iallefall på nedsatt hørsel pga. væske i mellomøret. Og hvordan dette kan virke inn på barns spåkutvikling.

Storebror fikk dren da han var 3 -4 år, pga. av væske i mellomøret. Han hadde aldri hatt ørebetennelser eller andre plager relatert til øret.

Emil er snart 2 år, og har ikke noe spesielt språk enda. Noe som ikke behøver å bety nedsatt hørsel. Som førskolelærer vet jeg det ;) Og vi ser jo at hans totale språkforståelse er god.
    Men vi har reagert på enkelt ting, som f.eks. at han ikke reagerer om noen knipser på siden av han... han snur ikke på hodet. Han sover f.eks. gjennom en brannvarsler som kan hyle i opptil 15-20 minutter :roll:
    Men poenget mitt er egentlig dette; Når kan en tro at språkutviklingen skyldes hørsel eller når skyldes det "vanlig" utvikling?

Jeg synes dette er veldig vanskelig, og lurer på om jeg "håper" det er hørsel - siden jeg selv synes han er tregere enn mine venners barn (som er yngre og snakker mer og bedre, og alle er gutter).

Jeg har bestilt time på helsesenteret til torsdagen for å sjekke hørselen på han, og lurer og på om de kan oppdage væske på mellomøret ved den type tester?

I innslaget på TV2 sa legen at han så det med en gang da han så på trommehinnen. det samme var det med storebror, legen så det med en gang han så han i øret. Kanskje jeg burde bestille time hos legen og, bare for å være helt sikker?
    Men jeg (Emil) kan jo først ta testen hos helsesøster da ;)
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Anders begynte først med språk når han var ca 2 - og det kom ikke på ordentlig før rundt 2,5 år.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Begge mine har snakka når de var to. Skader jo ikke å undersøke det da, selv om det ikke er noe galt.

Gubben snakka visst lite, helt til han plutselig snakket rent (sier svigers), så store forskjeller er det jo.

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    Stikk en tur innom helsestasjonen, der er det raskt gjort og du kan slappe av.
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Han har da god tid enda når det gjelder språket, det er mange barn som ikke snakker stort før nærmere 3 års alder. Det at han sover over en brannvarsler som uler og ikke reagerer når folk knipser synes jeg ikke hørtes rart ut. Mine ville sjelden våknet av slik uling, det måtte vært hvis de hadde en periode hvor de likevle sov dårlig. Og den knipsingen, er barn opptatt med noe så er det gjerne i sin egen verden. Synes du kan slappe av så lenge han likevel har god språkforståelse.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lillian
    Han har da god tid enda når det gjelder språket, det er mange barn som ikke snakker stort før nærmere 3 års alder. Det at han sover over en brannvarsler som uler og ikke reagerer når folk knipser synes jeg ikke hørtes rart ut. Mine ville sjelden våknet av slik uling, det måtte vært hvis de hadde en periode hvor de likevle sov dårlig. Og den knipsingen, er barn opptatt med noe så er det gjerne i sin egen verden. Synes du kan slappe av så lenge han likevel har god språkforståelse.
    Det er det vi har sagt til oss selv hele tiden, men etter det programmet idag begynte jeg å tenke igjen..... :-? Og siden storebroren hadde det problemet, og det var ikke jeg som oppdaget det den gangen..... har vel litt angst for at det skal skje igjen.

Sitat Opprinnelig lagt inn av Chamilla
    Stikk en tur innom helsestasjonen, der er det raskt gjort og du kan slappe av.
    Og så vet vi litt mere og da... Og så kan helsesøster igjen berolige meg med at hans språkforståelse er fin.

Men jeg må og legge til at vi ble kalt inn ekstra på helsestasjonen før pga. at han ikke reagerte på deres enkle hørselstest første gangen.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Terese måtte også sjekke hørselen flere ganger men jeg tror det er like mye de testene som svikter.

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Emil måtte sjekke hørselen mere, fordi han ikke reagerte på knipsing. Men vi tok det helt med ro. Kunne jo se at gutten var opptatt med noe annet.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15
    Hvis dette er noe som bekymrer deg,så anbefaler jeg deg å ta en tur til helsestasjon eller lege. Har du rett,er det greit å få gjort noe med det,og har du ikke rett,så slipper du å tenke mer på det. ;) De har sikkert forståelse av at du er bekymret,i og med at du har vært gjennom det tidligere.
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    11
    Vegar også måtte sjekke flere ganger, men hans hørsel er helt fin. ;) Men jeg synes du skal dra til helsestasjon sånn at du vet om det er noe feil med hørselen hans

Mamma til guttaboys ~ 01 - 03 - 05 ~

http://sollar.net

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Du skal ikke bekymre deg for mye over hva du hører på tv og andre steder, men sjekk hos helsesøster allikevel. Vi fikk beskjed om at Daniel var "treg" i utviklingen av forskjellige ting. Men jeg mener fortsatt at han bare måtte ta den tiden han trengte til å komme seg videre. Det disse såkalte "ekspertene" ikke tenker på, er at ALLE barn er forskjellige. Det gjelder både som personer og utvikling.

Helene

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Få dette sjekket ut skikkelig - så slapper du av i mellom tiden - dette går fint vet du...

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Vi har vært flere ganger til helsestasjonen for å sjekke hørsel, men hun var ikke helt samarbeidsvillig...hun var og veldig sen, og har litt problem enda med språket, men nå skal mandler og polypper ut, da regnet legen med det ville bli bedre.

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Kan du si noe om hvordan det foregikk, Tove - slik at vi kan tørrtrene litt ;)
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    hun fikk på seg øreklokker, så skulle hun, hver gang hun hørte et PIP putte en kloss oppi en bøtte, men hun syntes ikke DET var nødvendig...Så de klarte ikke helt sjekke om hun virkelig hørte helt bra eller ikke...

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist

Lignende tråder

1. Emils språkutvikling
    av Ina i kategorien Språk
    Svar: 10
    Siste innlegg: 27-04-06, 22:47
  2. Hørsel
    av Lise i kategorien Din helse
    Svar: 27