+ Svar på tråd
Side 1 av 4 1 2 3 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 50

Tråd: Dåpsgave

Innmeldt
    Feb 2004
    Poengstyrke
    0
    Mannen min og jeg skal være faddere i dåpen til min søsters sønn. Min mann har en bror med flere barn og vi er ikke faddere til noen av dem.

Nå har vi en pågående diskusjon hjemme om verdien av dåpsgave. Jeg mener at fadderbarn "krever" større gave (dyrere) enn barn man ikke er faddere til. Dessuten mener jeg at det også betyr noe om hvor godt forhold foreldrene har til hverandre.

Min mann mener alle nevøer og nieser skal likestilles, faddere eller ikke. Det betyr heller ikke noe for ham at vi har et labert forhold til hans bror og kone og derimot et gryende, flott forhold til min søster og hennes mann.

Hva mener dere der ute?
    Hilsen en sliten og forvirret tante....... :oops:

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Jeg ville nok ha spandert på en litt dyrere gave til fadderbarnet enn til de andre.

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    34
    Poengstyrke
    0
    Her er jeg både ening med deg og din mann.

Jeg syns man skal gi fadder barnet litt ekstra, men ikke mye. Hadde det vært ungen til ett vennepar av dere kunne dere godt ha sjemt bort ungen med masse små ting i løpet av livet. Men ettersom det er ett av mange tantebarn, så bør de stilles omtrent likt.

Ettersom det stortsett er kvinner som kjøper gaver til tantebarn blir det vel ganske naturlig at de tantebarna som er til søster/bror får mer ting og mer oppmerksomhet.

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jeg synes det faktum at det er nieser og nevøer er det viktigste. Mannen min er fadder til nevøen sin, men han er onkel til søstrene også og det synes jeg er mye viktigere enn at han er valgt ut som fadder. Så når det gjelder presanger og slikt gjør vi helt likt til alle tre. Men for dåpsgaven og en gang i fremtiden konfirmasjonspresangen, kunne jeg nok gjøre et unntak ja.

Når det gjelder andre ting, ta med på turer eller andre ting gjør vi nok litt ekstra stas på nevøen og det samme gjør fadderene til jentene, det vet vi, men i utgangspunktet synes i hvert fall jeg at blodsbåndet er det viktigste.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    For meg er det naturlig med en litt flottere gave til dåp og evnt konfirmasjon til dem man er faddere til. Ellers (på bursdager og til jul) så synes jeg at det bør være likt - i allefall til søsken.

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    For meg er det naturlig med en litt flottere gave til dåp og evnt konfirmasjon til dem man er faddere til. Ellers (på bursdager og til jul) så synes jeg at det bør være likt - i allefall til søsken.
    Enig!

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Jeg må si meg enig i det cammie skrev her. Jeg er selv fadder til ett av mine tre tantebarn (alle tre på min side av slekten).
    For meg er det også naturlig med en litt flottere gave til dåp og evnt konfirmasjon til dem man er faddere til.
    Ellers (på bursdager og til jul) så synes jeg at det skal være nogenlunde likt uansett hvem det er til, og selvsagt uansett hvem side av slekten det tilhører. Her er det hvertfall ingen forskjellsbehandling forde om jeg ga fadderbarnet litt ekstra i gavepotten til dåpen. Det er tross alt en ekstra ære å få være fadder, og det medfølger ett annet ansvar da og.

Sitat Opprinnelig lagt inn av Maria
    Ettersom det stortsett er kvinner som kjøper gaver til tantebarn blir det vel ganske naturlig at de tantebarna som er til søster/bror får mer ting og mer oppmerksomhet.
    Det kan ikke jeg si meg enig i, hvertfall ikke her, for jeg gjør ikke forskjell på mine eller hans nieser og nevøer. Det er verken riktig eller rettferdig synes jeg. Barn får med seg mer enn man tror m.h.t rettferdighet.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Siden du hadde skrevet det jeg tenkte å skrive henger jeg meg bare på denne, jeg!

-Tone-

Innmeldt
    May 2003
    Poengstyrke
    0
    Jeg henger meg også på denne. Vil egentlig skrive litt mer om det, men er for trett nå :z:

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    43
    Poengstyrke
    9
    Jeg og mannen min er faddere til barna til søsteren min. Broren min fikk også en liten gutt 14 dager før og han er vi ikke fadder til, men da de hadde felles dåp kunne jeg ikke tenkt meg å gi mer til dem enn til han :-?

Vi kjøpte nøyaktig det samme til alle 3.

Det blir nok det samme når konfirmasjonen står for døren også, men det er lenge til
    Hilsen Hilde
    Min Dagbok
    Alexander-88, Joachim-92 og Andrea 98

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    10
    Er enig med Cammie. Er fadder på en av mine tantebarn, og han fikk dyrere dåpsgave enn de andre barna, faktisk var det jeg som bar han derfor føler jeg meg enda mere knyttet til han. Jeg har nok syndet litt i forhold til julegaver. Han er enebarn og har dermed fått litt dyrere julegaver/bursdagsgaver enn gavene som skal til tantebarna på min samboers side :oops: Nå har jo ikke de barna noen kontakt med hverandre så jeg tror ikke de legger merke til det, men jeg vet at man egentlig ikke skal gjøre det slikt men... det er så vanskelig å la det være.
    Hilsen Monica, med tre prinsesser på 3,5 år, 5 år og snart 7år.

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Enig !!!

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jeg er fadder til flere barn. både for min søster, og for min svigerinnes barn. Og jeg gjør aldri forskjell på gaver til fadderbarna og de andre tanteungene mine. Det jeg gjør i tillegg til fadderbarna er å be for dem, og å gi dem gode bøker og annet materiell som er oppbyggende, og passer for alderen.
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    Enig, for jeg har sett søsken som vokser opp og blir veldig forskjelligt behandlet av faddere og det er litt sårt for det andre tantebarnet.
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Jul 2006
    Poengstyrke
    6

Dåpsgave

Noen som har forslag til dåpsgave til min farmorgutt?:01:
    Bestemor Bate:03:

"Alle mennesker er like mye verd"

+ Svar på tråd
Side 1 av 4 1 2 3 ... SistSist

Lignende tråder