Har du testa ut dette med potetsorten Ina ?
jeg har og det er ingen tvil om at det er potetsorten som gir utslag i om man får perfekte fløtegratinertepoteter eller ikke :)
Kers pink og mandel er mine favoritt poteter når jeg lager dette :)
Har du testa ut dette med potetsorten Ina ?
jeg har og det er ingen tvil om at det er potetsorten som gir utslag i om man får perfekte fløtegratinertepoteter eller ikke :)
Kers pink og mandel er mine favoritt poteter når jeg lager dette :)
Og jeg som har trodd at jeg bare ikke greier å følge oppskrifta greit nok. Takk for tipset og flott at du har testet ut hvilke poteter som er best. Husker du hvilke som du har dømt som aller verst?
Nope de som ikke funker har jeg fortrengtNeida jeg har ikke lagt merke til hvilken sort poteter det var. Jeg har bare merket meg hvilke som funker best :)
Nå leser jeg alltid om poteten på posen før jeg kjøper dem. Jeg liker best de som er litt melne av seg. Som f.eks mandel.
Men skal jeg koke litt urtepoteter med salt på til noe så bruker jeg stort sett amadinepoteter. De koster litt,men er fryktelig gode med masse urter og litt salt på :) Der tror jeg ikke melne poteter ville funket like godt.
Kan du ikke lage en potettråd Pippi - hvor du lager en oversikt over hvilke type poteter som passer til forskjellig bruk. Hadde vært utrolig nyttig, du husker jo slikt fra gang til gang. Jeg må slå opp hver gang.![]()
Skal undersøke litt mere om potetbruk og hvilke sorter som egner seg til hva, så kommer det en tråd på sikt.
Lurer virkelig på hvorfor det aldri står i oppskrifter at potetsorten er en viktig faktor. Jeg har iallefall aldri sett det i noen oppskrift på fløtegratinerte poteter. Slike ting burde absolutt vært nevnt.
Nå har jeg virkelig søkt rundt på nettet og lest det jeg kan finne ang poteter. Og det eneste jeg har funnet ut er at poteter er delt i to grupper. De med mye og de med lite stivelse.
De med mye stivelse er de som lett koker istykker, som f.eks mandel. De skal man bruke når man skal fløtegratinere potetene.
Noe annet har jeg egentlig ikke funnet ut. så jeg kan bare si hva jeg selv foretrekker.
I potetsalater så foretrekker jeg poteter med lite stivelse.
Til fisk vil jeg ha poteter med mye stivelse.
Til urtekokte poteter med salt over liker jeg små faste poteter som amadine.
Til supper bruker jeg faste poteter med lite stivelse
Til lapskaus bruker jeg melne med mye stivelse
Til steik og slike "gode" middager som pinnekjøtt ol vil jeg ha mandel. Jeg liker myke melne poteter til slike middager.
Men alt dette er jo selvsagt en smakssak.
Sist endret av pippi69; 24-02-10 kl 14:22.
Ah dette var jo en grei oversikt. Tusen takk. Du må gjerne lage en egen tråd som du oppdaterer etterhvert som du biter deg merke i hva slags poteter (altså merke/navn) du er fornøyd med.![]()
Jeg har ikke fått testet dette ut, men skal virkelig ha listen din i bakhodet neste gang jeg lager fløtegratinerte poteter.
Storebrorog Emil 8 år
Blogg
When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....
Tips dersom dere skal lage pommes frites selv med råe poteter som dere kutter opp.
Da må dere legge potetene i vann helst i 1 døgn, for å få ut all stivelsen. jeg vil tro at potet med lite stivelse er å foretrekke. Bytt gjerne vann underveis. og huske å la den tørkes litt på papir etterpå før du har dem i olje. Varm olje liker som kjent ikke vann.
Dersom poteten ikke ligger i vann vil pommes fritese bli myk og dvask, og ikke det minste sprø.
Javel - dette forklarer jo en del.
![]()
Dette er også noe det sjeldent står noe om i oppskrifter. Veeeldig irriterende, da jeg virkelig IKKE kunne fatte hvorfor jeg aldri fikk god hjemmelaget pommes frites. Jeg holdt på å "leite meg skeiv" på nettet etter tips om dette. Og fant det egentlig i en bisetning i en oppskrift.
Bokmerker (linker)