+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 18

Tråd: Melodi grand Prix - minner

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12

Melodi grand Prix - minner

Satt her og tenkte på sangene som har blitt kjent gjennom Melodi Grand Prix… Og hvilken kulturhistorisk verdi disse sangene har … (?)… I alle fall har de en viss verdi for meg… Fordi de bringer frem minner … For jeg kommer til og med tid og sted i hu når jeg fikk med meg disse sangene første gang…. Og noen ganger er det den norske melodien jeg husker, andre ganger er det vinneren, og noen ganger er det bare noen helt andre……

Tenk bare på 70-tallet…. Hvem husker ikke Waterloo med ABBA….. Kan fremdeles huske kassettspilleren hjemme hos nabojenta jeg…For hun hadde kassetten til dem…..Og for noen KLÆR!!!! Eller hva med ”ding-ding-a-dong?”…og ”save all your kisses for me”…...
    Og så dem jeg husker aller best…Var det i 79 de vant med melodien ”a ba na bi a ba na be”….(eller noe i den duren)…Israel i alle fall.. Synes faktisk å erindre stuen vår ute på øya når vi så finalen også…. Og så mange fine klær …..(Og i 79 hadde vel vi med Jahn Teigen som sang mil etter mil og fikk 0 poeng….) Men så var det vel et par damer som mange mente skulle vunnet i stedet…Baccara…DE HADDE KJOLER, DE…Oh la, la….. Og året etter vant jo Israel igjen med Hallelujah

(Nå må dere rette meg hvis dere vet at jeg kommer med feil opplysninger her… Husk; jeg tar dette fra minnet, og hvem vet hvor mye rot det kan være der inne….)

For når vi kom ut i åttitallet virker det meste mye klarere for meg…”Whats another year ” vant i 81?…. Og da hadde vi med oss ”sami ædnan”…tror jeg…1982 var det Bucks fizz som vant.. Og jeg var helt vill, for de hadde så fint sceneshow med bortriving av skjørt, og miniskjørt til slutt…slik ville jeg også kle meg…….
    Men det året var vel også denne islandske reaggy-sangen med, og de fikk visst ganske god poengsum etter det jeg husker..(Mens vår Finn Kalvik altså fikk 0 poeng for aldri i livet)

I 1983 vant ”ein bissen frieden”, der den tyske jenta satt og spilte gitar på scenen… Og jeg, jeg tok sangtimer på skolen, og begynte å gå i lære for å spille gitar……(stakker musikk-lærere)…

Så kom 1984… Og hva den finalen gikk ut på, det er liksom litt fjernt.. Jeg var mer opptatt av en type som sprang rundt meg og prøvde seg på morsomheter… Stilig var han også, og han hadde laget pizza til alle oss som satt i tv-stua den kvelden… Snill og morsom med andre ord.. Ikke rart jeg var mer interessert i å følge med på hva han holdt på med, enn å finne ut hvem som sang… (Nå ble han min mann noen år senere da, så inntrykk gjorde han i alle fall)
    Men jeg synes å erindre at Carola sang om framling, …eller roter jeg nå..

For i 1985 så vant jo Norge med bobbysocks…. Da satt jeg hjemme alene, og måtte ringe min elskede og fortelle om resultatet rundt midnatt.. Selv om han hadde fått det med seg han også.- hjemme hos seg selv,…
    Og i 1986 da sovnet min elskede og jeg fra hele finalen. Vi overnattet i en campingbil ute ved et vann, og skulle følge finalen på bilradioen… Men vi sluknet før vi kom så langt, og måtte innom kusina mi for å få med oss resultatet neste dag. Men det var den 16 årige jenta som vant.. . Med ”je me la vie”….eller noe sånt..
    I 1987 satt jeg for meg selv og gråt, for det året var det vel Irland som vant igjen med ”hold me”…og jeg satt bare og drømte om at vi skulle gifte oss bare en måned senere, men det var bare SÅÅÅ lenge å vente…(Jeg skulle bare gjøre ferdig eksamene mine først, før jeg dro)…

De neste årene kommer som i en tåke.. I 88 tror jeg det var ”unite europa” som vant…men etter det husker jeg ikke flere før i 1991 for da finalen gikk på tv lå jeg til observasjon på sykehuset, og jeg så finalen på rommet sammen med min mann.. Romdamene mine hadde fått permisjon og fått reise hjem i helgen, mens jeg pent måtte finne meg i å bli liggende…(Husker vi var tre damer på tomannsrom, og inni magene våre lå det til sammen 6 unger…(5 gutter og jenta mi…)) Men jeg husker at vi koste oss likevel min mann og jeg..

Men etter den tid har jeg ikke mye minner om hvilke sanger som har vunnet…Ingen som har gjort inntrykk altså…

Likevel tror jeg det har noe for seg dette med å samle flere land for å kjempe om å finne fine melodier. Selve originalen har kanskje utspilt sin rolle, men når eldstedattera skulle velge særemne å arbeide med i år, så valgte hun Melodi grand Prix Junior…. Så kanskje har det noe for seg fremdeles likevel….

;)
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Det så ut for meg som om husken din er ganske bra, selv om jeg tror Sami Ædnan deltok i 1980.

Anita Skorgan var jo stor på slutten av 70-tallet da, hun deltok i -77 eller -78 med Casanova. Husker du den?

Bucks Fizz og Making your mind up var jo en slags Abba-kloninger da, men det ble vel ikke like populære.

Du hadde forresten helt glemt Herreys og Gyllna skor da! Hvordan er det mulig? De var jo bare sååå lekre, skikkelig 80-talls.

Jeg synes denne konkurransen har masse for seg jeg da. Dette er underholdning! :lol3:
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    13

Du har bra husk...:)

Jeg hadde en kasett for noen år siden med mange av disse grand prix melodiene.....
    Herreys var jo kule da...:lol3:

Britt66
    Britt og de tre trollungene:01:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Ei fra Irland vant også et år med en sang, og hun ble ikke særlig kjent etterpå. Mener Celine Dion var også med og sang fransk et år, vant hun tro?

Husker vel fra 1979 og utover, for da var jeg 10 år og begynte å interessere meg for dette showet. Halleluja var jo så fin da. Husker en dame fra Frankrike som danset barføtt. Og det intetkjønnet fra Israel som vant et år på 90 tallet. 1985 husker jeg best da Bobbysocks vant. Da vet jeg hva jeg gjorde på finaledagen.
    Selve sangen til Nicole fra Tyskland var en av mine favoritt-grand prix-sanger. Den sangen ga meg gåsehud fra første gang jeg hørte den. Den var så nyyyydelig, og er det enda, synes jeg. Ellers har jo Jonny Logan sine sanger satt sine spor, for han var jo såå kjekk. Det er han ikke idag, pløsete i ansiktet som han er ;o) Baccara er også et minne jeg har. Husker at jeg som lita bestandig tegnet de to damene med sort og hvit kjole. Har ikke tall på hvor mange tegninger det ble ;o)
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Jeg husker Sandra Kim fra Belgia vant et år, tror jeg gikk og sang "shama shama lovi jeg vil vinne gran'pri' , shama shama lovæsj jeg vil vinne en bæsj" i ganske lang tid etter på, så jeg håper at dette var veeeeeeeldig tidlig på åttitallet :grin2:

Ellers så har Ketil Stokkan sin "Romeo" gjort stort inntrykk på meg, den synger jeg på til stadighet :o :lol3:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Å, så det er ikke BARE meg som har minner da.... Selv om dere har ANDRE minner med de samme sangene...merkelig... :rolleyes: :eek:
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Jeg husker Sandra Kim fra Belgia vant et år, tror jeg gikk og sang "shama shama lovi jeg vil vinne gran'pri' , shama shama lovæsj jeg vil vinne en bæsj" i ganske lang tid etter på
    :lol3: :lol3: :grin2:
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Jeg husker Sandra Kim fra Belgia vant et år, tror jeg gikk og sang "shama shama lovi jeg vil vinne gran'pri' , shama shama lovæsj jeg vil vinne en bæsj" i ganske lang tid etter på, så jeg håper at dette var veeeeeeeldig tidlig på åttitallet :grin2:

:
    Tenk å ødelegge mitt minne som består av å ligge på armen i campingbil med de strofene da, Cammie... :eek: Nå ble jo sangen noe helt annet jo.... :thanx:
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Nennemor
    Det så ut for meg som om husken din er ganske bra, selv om jeg tror Sami Ædnan deltok i 1980.

Anita Skorgan var jo stor på slutten av 70-tallet da, hun deltok i -77 eller -78 med Casanova. Husker du den?

Bucks Fizz og Making your mind up var jo en slags Abba-kloninger da, men det ble vel ikke like populære.

Du hadde forresten helt glemt Herreys og Gyllna skor da! Hvordan er det mulig? De var jo bare sååå lekre, skikkelig 80-talls.

Jeg synes denne konkurransen har masse for seg jeg da. Dette er underholdning! :lol3:
    du sier noe, nennemor... Anita skorgan og Jahn teigen...de opptrådte jo nesten årlig...men vant jo ikke den norske finalen hvert år da..

Men underholdningsverdi var det i masse vis ...den gangen...
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Joda Elapela, tror nok du har rett m.h.t. celine cion, jeg mener også å huske at hun sang på fransk og vant tror jeg ;)
    Så har vi jo Nora Brocksted, selvom ikke jeg husker det personlig :grin2: for hvilket år hun var med husker jeg ikke, og jeg tror det var før jeg ble født ;)
    Herreys ja, de må vi ha med, og Dollie de luxe var med ett år.
    Husker godt flere av disse andre som nevnes, men det er vel helst storslagerne som man husker i ettertid vil jeg tro :rolleyes: (bortsett fra "Sami Ædnan" og "mil etter mil" med Jahn Teigen da :grin2: )

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Nennemor

:lol3:
    Men hvilket år spilte de da?.... Som nevnt var jeg ikke helt med i 84, og dem husker jeg faktisk, så da var de kanskje med i 85......eller var det 86?...... :rolleyes:
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Husker mnge Grand Prix men gode minner jeg, likte bl.a. veldig godt den Israelske du nevnte 3bm, og en annen Israelsk Halleluja. Dessuten husker jeg spesielt stresset vi hadde i forbindelse med Grand Prix i Bergen i 1986, Jeg jobbet da på kontoret her i Posten og alt det materiellet som skulle sendes ut til 80 postkontorer som hørte til Stavanger, Tunge esker med postkort etc, som vi drev og løftet på, og jeg var høygravid med Thomas, men moro var det likevel..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38

Alle Melodi Grand Prix sangene!!

Sitat Opprinnelig lagt inn av trebarnsmamma
    Men hvilket år spilte de da?.... Som nevnt var jeg ikke helt med i 84, og dem husker jeg faktisk, så da var de kanskje med i 85......eller var det 86?...... :rolleyes:
    http://home.nvg.org/~fvcsd/eurosong/gp-topp5.html Link til en side med alle topp 5 sangene fra 1957-2003
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Elapela
    http://home.nvg.org/~fvcsd/eurosong/gp-topp5.html Link til en side med alle topp 5 sangene fra 1957-2003
    Jeg så dem ikke jeg....så da kunne de i grunnen være alle de år da Sverige ikke synes..... ;)
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av trebarnsmamma
    Jeg så dem ikke jeg....så da kunne de i grunnen være alle de år da Sverige ikke synes..... ;)
    Er det Herreys du så etter? De vant i 1984 med Diggi-Lo Diggi-Ley.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Grand Prix og Shopping
    av Lise i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 1
    Siste innlegg: 18-01-10, 16:39
  2. Melodi Grand Prix
    av Lise i kategorien Tv og film
    Svar: 26