Satt her og tenkte på sangene som har blitt kjent gjennom Melodi Grand Prix… Og hvilken kulturhistorisk verdi disse sangene har … (?)… I alle fall har de en viss verdi for meg… Fordi de bringer frem minner … For jeg kommer til og med tid og sted i hu når jeg fikk med meg disse sangene første gang…. Og noen ganger er det den norske melodien jeg husker, andre ganger er det vinneren, og noen ganger er det bare noen helt andre……
Tenk bare på 70-tallet…. Hvem husker ikke Waterloo med ABBA….. Kan fremdeles huske kassettspilleren hjemme hos nabojenta jeg…For hun hadde kassetten til dem…..Og for noen KLÆR!!!! Eller hva med ”ding-ding-a-dong?”…og ”save all your kisses for me”…...
Og så dem jeg husker aller best…Var det i 79 de vant med melodien ”a ba na bi a ba na be”….(eller noe i den duren)…Israel i alle fall.. Synes faktisk å erindre stuen vår ute på øya når vi så finalen også…. Og så mange fine klær …..(Og i 79 hadde vel vi med Jahn Teigen som sang mil etter mil og fikk 0 poeng….) Men så var det vel et par damer som mange mente skulle vunnet i stedet…Baccara…DE HADDE KJOLER, DE…Oh la, la….. Og året etter vant jo Israel igjen med Hallelujah
(Nå må dere rette meg hvis dere vet at jeg kommer med feil opplysninger her… Husk; jeg tar dette fra minnet, og hvem vet hvor mye rot det kan være der inne….)
For når vi kom ut i åttitallet virker det meste mye klarere for meg…”Whats another year ” vant i 81?…. Og da hadde vi med oss ”sami ædnan”…tror jeg…1982 var det Bucks fizz som vant.. Og jeg var helt vill, for de hadde så fint sceneshow med bortriving av skjørt, og miniskjørt til slutt…slik ville jeg også kle meg…….
Men det året var vel også denne islandske reaggy-sangen med, og de fikk visst ganske god poengsum etter det jeg husker..(Mens vår Finn Kalvik altså fikk 0 poeng for aldri i livet)
I 1983 vant ”ein bissen frieden”, der den tyske jenta satt og spilte gitar på scenen… Og jeg, jeg tok sangtimer på skolen, og begynte å gå i lære for å spille gitar……(stakker musikk-lærere)…
Så kom 1984… Og hva den finalen gikk ut på, det er liksom litt fjernt.. Jeg var mer opptatt av en type som sprang rundt meg og prøvde seg på morsomheter… Stilig var han også, og han hadde laget pizza til alle oss som satt i tv-stua den kvelden… Snill og morsom med andre ord.. Ikke rart jeg var mer interessert i å følge med på hva han holdt på med, enn å finne ut hvem som sang… (Nå ble han min mann noen år senere da, så inntrykk gjorde han i alle fall)
Men jeg synes å erindre at Carola sang om framling, …eller roter jeg nå..
For i 1985 så vant jo Norge med bobbysocks…. Da satt jeg hjemme alene, og måtte ringe min elskede og fortelle om resultatet rundt midnatt.. Selv om han hadde fått det med seg han også.- hjemme hos seg selv,…
Og i 1986 da sovnet min elskede og jeg fra hele finalen. Vi overnattet i en campingbil ute ved et vann, og skulle følge finalen på bilradioen… Men vi sluknet før vi kom så langt, og måtte innom kusina mi for å få med oss resultatet neste dag. Men det var den 16 årige jenta som vant.. . Med ”je me la vie”….eller noe sånt..
I 1987 satt jeg for meg selv og gråt, for det året var det vel Irland som vant igjen med ”hold me”…og jeg satt bare og drømte om at vi skulle gifte oss bare en måned senere, men det var bare SÅÅÅ lenge å vente…(Jeg skulle bare gjøre ferdig eksamene mine først, før jeg dro)…
De neste årene kommer som i en tåke.. I 88 tror jeg det var ”unite europa” som vant…men etter det husker jeg ikke flere før i 1991 for da finalen gikk på tv lå jeg til observasjon på sykehuset, og jeg så finalen på rommet sammen med min mann.. Romdamene mine hadde fått permisjon og fått reise hjem i helgen, mens jeg pent måtte finne meg i å bli liggende…(Husker vi var tre damer på tomannsrom, og inni magene våre lå det til sammen 6 unger…(5 gutter og jenta mi…)) Men jeg husker at vi koste oss likevel min mann og jeg..
Men etter den tid har jeg ikke mye minner om hvilke sanger som har vunnet…Ingen som har gjort inntrykk altså…
Likevel tror jeg det har noe for seg dette med å samle flere land for å kjempe om å finne fine melodier. Selve originalen har kanskje utspilt sin rolle, men når eldstedattera skulle velge særemne å arbeide med i år, så valgte hun Melodi grand Prix Junior…. Så kanskje har det noe for seg fremdeles likevel….
;)

Trebarnsmamma til
15 år
17 år og
19 år
Svar med sitat

Kevingullet juni-03 
- Gutt (94) :a4:

og Sara 12 

Bokmerker (linker)