+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: 4 årskontroll av Gabriel idag.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38

4 årskontroll av Gabriel idag.

Han veide 20,8 kg (helt normalt) og var 113, 5 cm. noe som var over normalt da siden han lå på den øverste streken.

Dette sjekket de:
    -fargene
    -telle til ti
    - stå på en fot, hinke, løpe og sitte på huk for å sjekke balansen og hvordan han satte fotbladet ned i gulvet.
    -begrepene: oppå, under, ved siden av, foran, bak, inni, stor og liten.
    -synstest (med lapp foran øyet)

Fargene: svart, grønn, blå, rød og gul. Så tok hun to svarte kuler og da så han at det var to kuler uten å måtte telle ved å peke med fingeren på dem. Så tok hun tre gule, fem røde og til slutt måtte han telle alle de 10 grønne. Hun sa at det var helt normalt at ungen så to kuler som et bilde og sa to, mens når det ble flere kuler enn det, så måtte han peke på en og en kule og telle.
    At han ikke kunne hinke så godt, syntes hun ikke var så mye å engste seg for så lenge han kunne sitte på huk og hadde balanse. Og han løp fint. Han begynner i naturbarnehage til høsten, og da blir det bedre når han får vært i ulendt terreng ofte. (Mente hun).
    Synstesten ble foretatt ved at hun pekte på en bokstav på en tavle og så skulle Gabriel peke på en tavle han holdt i hånden på samme bokstav. Dette greide han fint, helt til høyre øye og 4. linje. Da var det noen bokstaver han ikke greide. Jeg ble bekymret da, men så sa hun at 4. åringene skulle kunne se helt til 3. linje og hvis de så alt der, så brukte de å teste dem på 4. linje også som 6.åringen skulle kunne se. Så alt var helt i orden.
    Hun holdt en stor og liten hest foran ham, og da skulle han peke på den store og den lille. Deretter holdt hun den lille hesten foran ei bok, bak ei bok, ved siden av boka, la den inni boka, holdt den oppå boka. Han greide alt det der med en gang.

Deretter fikk han en konvolutt med høydemåler av Georg Sjiraff og pratet litt om trafikksikkerhet. Han hadde på seg trygg trafikk sin caps. og så pratet hun om at fyrstikker bare var for de voksne. Det jeg reagerte mest på var at hun begynte å prate om mammaer og pappaer som drakk øl og vin, og at det var sånne ting unger ikke skulle drikke og at han måtte si ifra til oss om noen av oss drakk for mye av det. Tenk å si det da. Gabriel så litt forvirret ut, som knapt har sett oss drikke! Deretter spurte hun ham om mamma eller pappa røykte. Det svara han jo ja på da, og så spurte hun ham hvor vi røykte og da svarte han: "Ute på altanen!". Og da sa hun at det var bra, for det var skadelig for unger med røyk og at det var farlige for de voksne også. "Ja, det vet e, da ha ho mamma sagt!", svara han. (Flinke gutten min ;) ). Den biten om røykingen er forsåvidt greit nok, men du snakker om å begynne å prate om alkohol da. Er det virkelig nødvendig da, bare spør? Skulle han kanskje røpe oss da og si at "Ja, ho mamma og han pappa de drikker masse øl, og av og til blir de rar/slem?" Er det sånn at de skal lure ungene til å røpe familiehemmeligheter? Gabriel har vært ganske skånet for oss/folk som drikker, har kanskje sett meg drikke vin noen få ganger. Så jeg tror ikke han vet så mye om hva det er, han har iallefall ikke vist noen interesser for det jeg drikker enda. Kanksje han blir det nå i sommer? Da er det oftere at man drikker vin i festlige lag ute på altanen.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Først må jeg si at han høres riktig så sunn og frisk ut - og kan tydeligvis alt det han i følge boka skal kunne.

Fikk litt bakoversveis over alkohol snakket ja - det er da for det første ikke no farlig om unger ser at vi foreldre tar en øl eller et glass vin. Men å spørre om slikt da - og om røyking....Nå har jeg vært 2 ganger til 4-årskontroll, og aldri har mine blitt spurt om slike ting....Trur jammen jeg hadde blitt litt småsur ja...

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise
    Først må jeg si at han høres riktig så sunn og frisk ut - og kan tydeligvis alt det han i følge boka skal kunne.

Fikk litt bakoversveis over alkohol snakket ja - det er da for det første ikke no farlig om unger ser at vi foreldre tar en øl eller et glass vin. Men å spørre om slikt da - og om røyking....Nå har jeg vært 2 ganger til 4-årskontroll, og aldri har mine blitt spurt om slike ting....Trur jammen jeg hadde blitt litt småsur ja...
    Turte ikke å bli sur jeg ;) Men synes det smaker litt hjernevasking av ungene når de begynner sånn! Er spent på om Gabriel blir å si noe neste gang han ser meg drikke vin?
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Har aldri vært ute for slike spørsmål på noen kontroller

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    13

Fint å høre att det går så bra med Gabriel:)

Britt66;)
    Britt og de tre trollungene:01:

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Alt bra med gogutten - det er bra !!!

Vi skal på kontroll den 10 mai...

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Det der synes jeg høres helt sprøtt ut...snakke om alkohol til en 4-åring...røyk også for den del!!

Hvordan kan en 4-åring klare å bedømme om en flaske øl er mye eller lite...en flaske brus er for de fleste unger mye...Marius på 7 blir kjempeglad når han får 1/2l brus helt alene...en hel flaske, liksom... Hva hadde da skjedd hvis Gabriel hadde sakt at dere drakk "mye" øl fordi han hadde sett at det stod en ølflaske på bordet/benken???
    -og hva hadde skjedd hvis han hadde sakt at dere røyka på feks. kjøkkenet? Skulle hun meldt dere til barnevernet da, eller??

Kan ikke huske at helsesøstera spurte etter slike ting da Marius var på 4 års kontroll, men hadde hun gjort det hadde hun vel ikke vært helsesøstera mi lengre heller....

Men som jeg har skrevet før...jeg har ikke noe "varme følelser" for helsesøstera mi eller helsestasjonen og gleder meg ikke til Håkon skal på 2 års kontr.

-Tone-

Innmeldt
    Oct 2003
    Poengstyrke
    9
    ...unger kan jo, som Tone sier svare så mye rart hvis de blir spurt på riktig måte og...kjenner en som fortalte i barnehagen at han hadde dratt Pappa i tissen. Han hadde jo det da... mens faren sto og barberte skjegget! Han hadde bare tatt på den, og syntes det var morsomt når Pappan ble helt paff, så dette måtte han jo fortelle! :lol3: Men, tenk om han hadde kommet på helsestasjonen og fortalt det da...:eek:

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Akkurat Stine - lillemors store hobby her er å ta "dingledanglen" til pappa... :lol3: :lol3:

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tone
    Det der synes jeg høres helt sprøtt ut...snakke om alkohol til en 4-åring...røyk også for den del!!

Hvordan kan en 4-åring klare å bedømme om en flaske øl er mye eller lite...en flaske brus er for de fleste unger mye...Marius på 7 blir kjempeglad når han får 1/2l brus helt alene...en hel flaske, liksom... Hva hadde da skjedd hvis Gabriel hadde sakt at dere drakk "mye" øl fordi han hadde sett at det stod en ølflaske på bordet/benken???
    -og hva hadde skjedd hvis han hadde sakt at dere røyka på feks. kjøkkenet? Skulle hun meldt dere til barnevernet da, eller??

Kan ikke huske at helsesøstera spurte etter slike ting da Marius var på 4 års kontroll, men hadde hun gjort det hadde hun vel ikke vært helsesøstera mi lengre heller....

Men som jeg har skrevet før...jeg har ikke noe "varme følelser" for helsesøstera mi eller helsestasjonen og gleder meg ikke til Håkon skal på 2 års kontr.
    Ja, jo mer jeg tenker på dette, så blir jeg bare mer irritert. Akkurat som du sier: Hva om Gabriel hadde sagt noe om at vi drikker øl (og da kunne han sagt "masse øl" på 4 åringers vis som vil overdrive). Så skulle hun sittet der og gitt meg dårlig samvittighet for at ungene ser at vi tar oss noen øl i ny og ne? Har mer dårlig samvittighet for at ungene ser oss røyke i dagens røykfrie samfunn !;)
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Stine
    ...unger kan jo, som Tone sier svare så mye rart hvis de blir spurt på riktig måte og...kjenner en som fortalte i barnehagen at han hadde dratt Pappa i tissen. Han hadde jo det da... mens faren sto og barberte skjegget! Han hadde bare tatt på den, og syntes det var morsomt når Pappan ble helt paff, så dette måtte han jo fortelle! :lol3: Men, tenk om han hadde kommet på helsestasjonen og fortalt det da...:eek:
    :lol3: Gabriel spurte sambisen en gang om han fikk ta på pungen til faren, og sambisen ble så flau og ikke visste hvordan han skulle svare, men hadde sagt: "Nei, den er min! Du har pung sjøl!"
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    De er mye mer fokusert både på røyking og drikking på disse samtalene nå enn de var før. De tok det jo opp allerede på hjemmebesøket med Håvar (3 uker gammel). Før tok de kun opp det med røyking, men det må jo være noe nytt dette med alkoholen som de tar opp.

Hørtes ut som han holdt måla sine ja.
    Sist endret av Chamilla; 27-04-04 kl 23:33. Årsak: la til en setning
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Hørtes ut som alt var helt flott med go'gutten da :)

Også må jeg jo si meg enig med de andre at det alkoholpratet var ganske merksnodig... Men som helsesøster så burde de vel skjønne at masse øl ikke trenger å være mer enn en flaske, så da hadde hun vel spurt videre om mamma og pappa ble rare eller noe sånt... Men uansett; pussig spørsmål

Sønnen til en venninne av meg var forresten på cafe og bestilte hvitvin når han var 5 år. Når han ikke fikk det av damen i kassen så sukket han tungt og sa "nei, nei, så får jeg ta et glass saft og en blåbærmuffins i stedet da" :grin2: Og for han var "hvitvin" sitronbrus i glass med stett, men det er jo mulig damen gjorde seg noen egne tanker... Sorry, det ble litt avsporing :o

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Enig med de andre

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. 4 årskontroll med Maya
    av Tornerose i kategorien Kontroller
    Svar: 9
    Siste innlegg: 20-10-05, 18:46
  2. Gabriel idag:
    av Tornerose i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 9
    Siste innlegg: 09-05-05, 09:30