Har gjort en god jobb du da RanJa:)
Har gjort en god jobb du da RanJa:)
In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost
Ikke alltid de er like fornøyde da, men... Så lenge de tåler maten, får de spise litt. Og når man er 6 stk i hus, må alle få det de liker best innimellom. Sant?!Opprinnelig lagt inn av Nutta
Klem fra Rannei
gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09
Om det er viktig eller ikke vet jeg ikke men i andre land spiser de ikke mye potet og de klarere seg fint uten. Mikael var heller ikke glad i potet når han var i den alderen så til han kokte jeg gjerne litt ris i stedet. Men plutselig over nattten så snudde det så nå kan han gjerne finne på å bare spise potet til middag. Synes ikke det er noe å stresse med, det viktigste er at han får i seg mat som han klarer å spise
Helt enig. Her i huset f.eks, så må storebror finne seg i å spise pølsebrød når vi andre spiser pølser. Ikke mye næring, men kan jo ikke få pizza hver gang han ikke vil ha det samme som oss.Opprinnelig lagt inn av RanJa
Ungene mine er sånn: Eldste spiser svært begrenset med mat, andremann er litt bedre, men det er dårlig med grønt, mens frøken snupp spiser så og si alt, og da er det greit at hun f.eks ikke spiser så mye potet. Hun vil i hvertfall smake.
Noen med erfaring med å få store unger til å spise mer variert? Hjelper det å være superstreng. At de IKKE får noe annet før de har smakt. Eller blir de gjerne så trassige at de ikke spiser?
In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost
Jeg er superstreng........ Og de spiser litt av det de får, for de vet at det ikke nytter å mase om kvledsmat 1t etterpå, om de ikke har prøvd middagen først... :)
Klem fra Rannei
gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09
Mine er ikke glad i potet, de spiser litt av og til, men om de slipper så hopper de over det, og det er helt i orden det.
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Helt enig, Lise. Det er ingen grunn til å tvinge mat i barna! :29: Emilie spiser som sagt så og si alt, men hvis det er noe hun pludselig får for seg at hun ikke liker, så må hun smake på det før hun får lov å slippe å spise det.
Sitter nok litt igjen fra da jeg var barn da.. :04: Mamma sa alltid det! Men jeg synes nå det er greit jeg..
Mamma til jente 01 og gutt 05 http://www.barnemix.no/skravlemix/im...ilies/001d.gif
Her liker de mat helt etter dagsform. En dag liker de noe, uka ettter hater de det!! Blir sprø av det!!
Men tilbake til poteten! Ungene spiser godt med potet hvis de har god saus til, problemet er bare at mor () i huset ikke er så begeistret for poteter så det blir servert alt for sjeldent!
(skal lage potetmiddag i dag altså)
11 :) 8 1/2 år :) 3 1/2år :spo2:
http://www.barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=8021
Lisa spiser av og til, og av og til ikke, men det gjelder all slags mat...
Nå for tiden spiser hun ingenting( tre tygg av en skive før skolen og en halv skive på skolen!!Og ikke ville hun ha middag heller, måtte nesten tvinge henne)
Men plutselig spiser hun gjerne 3 poteter til middag,det kommer litt an på "dagen", hun har vært slik alltid...desverre...
Men nå er poteter "inn" så nå har vi ofte det til middag!
Jeg er veldig glad i poteter, og gubben og Hedda spiser det også...
Er også "oppvokst" med poteter, og jeg synes det er viktig å spise de...
Men hvor nødvendig det er??? Aner egentlig ikke...
Her i huset spiser alle poteter. Ungene er veldig glad i det og kan faktisk spise 2 store poteter til middagen. Nå er det jo ikke så veeeeldig ofte vi har poteter da, men en gang i uken prøver jeg å få til potetmiddager. Det er liksom så mye lettere med ris eller pasta.
Jeg er redd jeg er potetmann. Må ha potet minst fem dager i uka!
Potetmiddag er bare ett must, og barna må bare spise det de får!
Men sunnheten til potet er diskutabel... det er akkurat som med melken, norske landbruket er avhengige av at vi spiser potet. Derfor noe vranglære og litt overdrivelse....
I potet er det bare stivelse, faktisk en av de grønnsakene i norsk kosthold som du har minst igjen for å spise...
Pasta er ikke noe mere næringsfull, men upolert ris er visst det som er sunnest av disse alternativene. (hurtigris har ingenting).
Når det gjelder spørsmålet ditt om barna lider noe nød uten potet, vil jeg svare absolutt ikke!
Det sunneste med poteten tror jeg må være at når du lager middag, er det større sansynlighet at du lager en skikkelig middag hvis en koker potet....
Og ikke går i denne hurtigmat fella!
Pappa'n til verdens tre herligste gutter,
to sommerbarn født 01 og 04 og nesten ett julebarn 2011![]()
Bokmerker (linker)