Jeg tenkte på en ting, når jeg leste det som er klistret fast her oppe.
Man skal ikke gi spinat, rabarber, mangold eller rödbeter til barn under 1 år.
De inneholder noe som kan väre giftig for små barn.
Bare et tips til dere som evt ikke vet det.
Jeg tenkte på en ting, når jeg leste det som er klistret fast her oppe.
Man skal ikke gi spinat, rabarber, mangold eller rödbeter til barn under 1 år.
De inneholder noe som kan väre giftig for små barn.
Bare et tips til dere som evt ikke vet det.
Lenaj
Erik - juli 2003 :va8:
Max - november 2005 :sa7:
jeg har hørt det tror jeg, men takk for info!
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Rabarbra var nytt for meg, takk skal du ha
4 barnsmamma
Ingen fare her så lenge vi voksne ikke spiser det engang ;o) Men hva er mangold?Opprinnelig lagt inn av lenaj
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Jeg lurer på hva mangold er jeg da :-?
Og har heller ikke hørt om rababra, men for meg er det bare skrelte "pinner" duppet i sukker og det er jo Kevin uansett litt for liten til ennå :grin2:
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Det kanskje ikke heter det på norsk en gang... Det er en grönnsak som er i slekt med spinat.Opprinnelig lagt inn av Elapela
bilde
beskrivning
Lenaj
fant ikke bilde, men det gjorde du lenaj1
fant oppskrift iallefall, noe å prøve? er det godt??
Mangold med grønn saus
Viktigste grønnsaker:MangoldIngredienser:(til ca. 4 personer)
ca. 600 g mangold
1 dl vann
10 g smør
½ teskje salt
1 ss siktet hvetemel
4 ss melk
1 knivsodd muskatnøtt
1 ts merian
1 ss olje (for eksempel olivenolje)Beskrivelse:Riv det grønne bladet fra stilken. Skjær opp stilken i 2-3 cm lange biter. Kok opp vann med smør og salt, tilsett stilkebitene og la det hele surre under lokk i ca. 10 min. Ta opp bitene med hullsleiv og hold dem varme i et fat. Legg bladene i kokevannet og kok dem i 5-10 minutter med lokket på. Ta opp bladene og hakk dem til mos. Mel og melk røres glatt. Blandes med kokevannet til en jevn saus. Tilsett bladmosen, kok opp lite grann og tilsett krydder og olje.Hell sausen over stilkene og server varmt.
Serveringstips:
Passer veldig godt til kokt korn, for eksempel basmati-ris eller termogryn med salat ved siden, men kombineres like bra med for eksempel potetmos og kjøtt.
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Rabarbra er sure stilker jeg også spiste som barn dyppet i sukker. Men mamma lagde rabarbragrøt (dessert) eller suppe av det, men også som syltetøy er det godt. Tviler på at det er farlig å gi ungene det da etter at det er kokt! Men jeg husker vi hadde en sau engang som spiste den hvite løken nederst, og han døde av det. Det frådet hvitt skum ut av munnen på den, og jeg syntes det var et fælt syn, for han hadde det vondt før noen tok livet av den.Opprinnelig lagt inn av cammie
Ciaò!
Tilbakemelding på dagbok
Har aldri sett det før faktisk. Vet ikke hva jeg skal bruke spinat til en gang bortsett fra å lage suppe. Det er ganske godt faktisk, men jeg har jo bare kjøpt spinat posesuppe. Sikkert mye bedre når suppen er laget av fersk spinat.Opprinnelig lagt inn av lenaj
Ciaò!
Tilbakemelding på dagbok
Rabarbersmulpaj er bare så godt da!!Opprinnelig lagt inn av Elapela
Rabarberpaj med smuldeg
4-6 pers
Fyllning
ca 500gr Rabarber
1-1½ dl strösocker
1 msk potatismjöl
Pajdeg
2 dl vetemjöl
3 msk strösocker
100 gr margarin
Ta bort skalet på rabarbern (behövs ej på nya färska). Dela rabarbern i lagom stora munsbitar; 2-3 cm långa. Blanda socker med potatismjöl och blanda med den delade rabarbern.
Mät upp mjöl och socker för pajdegen. Lägg i margarinet och blanda med en gaffel.
Lägg rabrarbern i en ugnsfast form och fördela pajdegen över.
Ställ i ugn 225º i 45-60 minuter, tills pajdegen börjat få färg.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.
Dette er en hit på våren når de förste tynne stilkene kommer fram. Småvarm paj, med vaniljeis...mmmmm. Det er noe jeg anbefaler dere!
Lenaj
Spinat er veldig godt til fisk faktisk. Lag spinatstuing på samme måte som du lager f.eks. kålstuing e.l. Bruk bladspinat, det finnes sikkert sånne i frysedisken i Norge også. Fra Findus tror jeg det er. Ellers så er det godt å legge det lengst ned i en fiskegrateng også. Også så sunt da gitt, når man ikke er under 1 år!!Opprinnelig lagt inn av Elapela
Lenaj
Spinat minner meg om den tegneserien med skipperen:) , har aldri hatt det i mat selv.
4 barnsmamma
Bokmerker (linker)