+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 33

Tråd: fisk!

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23

fisk!

når kan de små få sei?
    jakop er jo 7,3 mnder snart

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Helst ikke før han er 1 år.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    nå leste jeg i "mat for spebarn" utgitt av Sosial og helsedirektoratet, at

kjøtt og fisk er bla viktig for jerntilførselen, og disse bør inkluderes fra annetlevehalv år...

alle fiskeslag kan brukes.. bruk gjerne frosene fiskeblokker fra ex. torsk og sei..
    men har altså hørt en plass at noe fisk skal man vente med..

mara

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ser ut som det er delte meninger om det ja, de kan jo ha endret mening i det siste, de pleier jo gjøre det en del.

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Det er sikkert noe med fisk med bein i. Farlig for en baby å få bein i halsen.
    Du kan gi han fiskeboller.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Jeg har hørt at de bør være ett år før de får fisk (men det er litt fisk i leverpostei og det anbefaler de....).

Ferskvannsfisk over 1 kg (?) kan inneholde mye "miljøgifter, og anbefales iallefall ikke for gravide.

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    mine fikk ikke fisk før de var ganske store.... de to yngste reagerte allergisk på fisk ,og fikk ikke det før de var 2, i forsiktige mengder, erlend var værst angrepet han ble skikkelig syk bare jeg hade kuttet opp maten til eldste man og brukte samme kniven til ham. men han tålte laks, det er jo en fet fisk......

så jeg ville hvertfall ventet til han var 1 år og prøvet meg fram da...
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Har også hørt at fisk skal man vente med til barna er ivertfall ett år. Det er pga. allergier....

Han får nok i seg den jernen han trenger, mara.Du som er så flink å lage maten selv i tillegg da....

Mine spiser ikke fisk de, Marius har nok bestemt seg for at han ikke liker det. Prøvde laks på Håkon her for en liten stund siden...han spytta ut og sa "likej ikke sik sinke" Fargen assosierte nok med skinke...
    Hvis man er flink til å spise fisk selv tror jeg det er lettere å få i barna det også,-her er det bare meg som liker fisk så derfor blir det veldig sjelden... Trøster meg med at jeg ikke likte fisk før jeg ble ganske stor selv, så det kommer vel den dagen ungene spiser det også...

-Tone-

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tone
    Har også hørt at fisk skal man vente med til barna er ivertfall ett år. Det er pga. allergier....

Han får nok i seg den jernen han trenger, mara.Du som er så flink å lage maten selv i tillegg da....

Mine spiser ikke fisk de, Marius har nok bestemt seg for at han ikke liker det. Prøvde laks på Håkon her for en liten stund siden...han spytta ut og sa "likej ikke sik sinke" Fargen assosierte nok med skinke...
    Hvis man er flink til å spise fisk selv tror jeg det er lettere å få i barna det også,-her er det bare meg som liker fisk så derfor blir det veldig sjelden... Trøster meg med at jeg ikke likte fisk før jeg ble ganske stor selv, så det kommer vel den dagen ungene spiser det også...
    Det samme gjør jeg Tone :)
    Jeg har også hørtat man ikke skal ha det alt for tidlig pga allergier etc. Mine ville ikke ha fisk før de fikk fiskepinner og slikt. Plutslig da de var 5 og 7 spiste de kokt torsk ett par ganger. Men nå er vi tilbake til fiskeboller og fiskepinner o.l. :rolleyes:

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    :lol3: Fiskeboller og fiskepudding er vel kanskje det nærmeste fisken vi kommer her...glemte dem helt jeg! Eller "hvit pølse"...mamma innførte ordet "hvit pølse" om fiskepudding fordi Marius ikke skulle høre ordet fisk. Det kan de spise, og Håkon spiser helst opp den før jeg får varmet den og han får det sammen med resten av maten...samma det egentlig bare han spiser. Men for meg er liksom ikke dette akkurat fisk da, mere litt fyll i magen....

-Tone-

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    39
    Poengstyrke
    9
    Erik har fått sei siden han var 7 mnd ca. Kokt sei har jeg laget til han. De sier ikke noe om at man skal vente på BVC her i Sverige... Eller - om det finnes mye allergier i familien så sier de at det kan lönne seg å vente med å introdusere fisk til etter 1 år. Vi har ikke noe särlig allergier, og Erik har ikke reagert på fisk i hvertfall.

Lenaj

Erik - juli 2003 :va8:

Max - november 2005 :sa7:

Rapport fra söta bror - tilbakemeldinger

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Så lenge det ikke er allergier i nærmeste familie er det vel greit å prøve, det gjorde jeg og, men mara sliter vel med allergier så vidt jeg forstår..

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    det er sant at det er så mye for og i mot ang fisk.. men de selger det jo på glassmat.. skal ringe helsestasjonene, og jerg har masse allergi selv ja..

men iallefall fikk han sei i går, og en liten smak av fiskegrateng, og det var kjempegodt :)

det er jo så greit når de små kan spise det samme som oss :p

mara

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Ja det er veldig greit

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    9
    Sitat Opprinnelig lagt inn av mara
    det er sant at det er så mye for og i mot ang fisk.. men de selger det jo på glassmat.. skal ringe helsestasjonene, og jerg har masse allergi selv ja..

men iallefall fikk han sei i går, og en liten smak av fiskegrateng, og det var kjempegodt :)

det er jo så greit når de små kan spise det samme som oss :p
    Kan du skrive litt om hva de sa da du ringte og snakket med helsestasjonen. For jeg var også helt overbevist om at de ikke skulle ha fisk før de var ett år, men det er mulig jeg ikke er helt oppdatert:)
    Toln :regler:, mamma til Runar Andre, født 121202 og Thomas Leander, født 130106

Tolns tilbakemeldinger

+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist

Lignende tråder

1. Fisk - oppskrift etterlyses
    av sol i kategorien Sjømat
    Svar: 21
    Siste innlegg: 28-08-08, 16:05
  2. Fisk i bh'en
    av Lise i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 18
    Siste innlegg: 28-01-07, 13:47