når kan de små få sei?
jakop er jo 7,3 mnder snart
når kan de små få sei?
jakop er jo 7,3 mnder snart
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Helst ikke før han er 1 år.
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
nå leste jeg i "mat for spebarn" utgitt av Sosial og helsedirektoratet, at
men har altså hørt en plass at noe fisk skal man vente med..kjøtt og fisk er bla viktig for jerntilførselen, og disse bør inkluderes fra annetlevehalv år...
alle fiskeslag kan brukes.. bruk gjerne frosene fiskeblokker fra ex. torsk og sei..
mara
Det er sikkert noe med fisk med bein i. Farlig for en baby å få bein i halsen.
Du kan gi han fiskeboller.
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
Jeg har hørt at de bør være ett år før de får fisk (men det er litt fisk i leverpostei og det anbefaler de....).
Ferskvannsfisk over 1 kg (?) kan inneholde mye "miljøgifter, og anbefales iallefall ikke for gravide.
Blogg: http://turvid.blogspot.com/
mine fikk ikke fisk før de var ganske store.... de to yngste reagerte allergisk på fisk ,og fikk ikke det før de var 2, i forsiktige mengder, erlend var værst angrepet han ble skikkelig syk bare jeg hade kuttet opp maten til eldste man og brukte samme kniven til ham. men han tålte laks, det er jo en fet fisk......
så jeg ville hvertfall ventet til han var 1 år og prøvet meg fram da...
mamma til 3 store barn,
Hege 27 ,gift m/Øyvind
Erlend 23, Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
Mormor til storebror Mathias 3 år
og lille Emma:carriage:
Har også hørt at fisk skal man vente med til barna er ivertfall ett år. Det er pga. allergier....
Han får nok i seg den jernen han trenger, mara.Du som er så flink å lage maten selv i tillegg da....
Mine spiser ikke fisk de, Marius har nok bestemt seg for at han ikke liker det. Prøvde laks på Håkon her for en liten stund siden...han spytta ut og sa "likej ikke sik sinke" Fargen assosierte nok med skinke...
Hvis man er flink til å spise fisk selv tror jeg det er lettere å få i barna det også,-her er det bare meg som liker fisk så derfor blir det veldig sjelden... Trøster meg med at jeg ikke likte fisk før jeg ble ganske stor selv, så det kommer vel den dagen ungene spiser det også...
-Tone-
Det samme gjør jeg Tone :)Opprinnelig lagt inn av Tone
Jeg har også hørtat man ikke skal ha det alt for tidlig pga allergier etc. Mine ville ikke ha fisk før de fikk fiskepinner og slikt. Plutslig da de var 5 og 7 spiste de kokt torsk ett par ganger. Men nå er vi tilbake til fiskeboller og fiskepinner o.l. :rolleyes:
:lol3: Fiskeboller og fiskepudding er vel kanskje det nærmeste fisken vi kommer her...glemte dem helt jeg! Eller "hvit pølse"...mamma innførte ordet "hvit pølse" om fiskepudding fordi Marius ikke skulle høre ordet fisk. Det kan de spise, og Håkon spiser helst opp den før jeg får varmet den og han får det sammen med resten av maten...samma det egentlig bare han spiser. Men for meg er liksom ikke dette akkurat fisk da, mere litt fyll i magen....
-Tone-
Erik har fått sei siden han var 7 mnd ca. Kokt sei har jeg laget til han. De sier ikke noe om at man skal vente på BVC her i Sverige... Eller - om det finnes mye allergier i familien så sier de at det kan lönne seg å vente med å introdusere fisk til etter 1 år. Vi har ikke noe särlig allergier, og Erik har ikke reagert på fisk i hvertfall.
Lenaj
Erik - juli 2003 :va8:
Max - november 2005 :sa7:
det er sant at det er så mye for og i mot ang fisk.. men de selger det jo på glassmat.. skal ringe helsestasjonene, og jerg har masse allergi selv ja..
men iallefall fikk han sei i går, og en liten smak av fiskegrateng, og det var kjempegodt :)
det er jo så greit når de små kan spise det samme som oss :p
mara
Kan du skrive litt om hva de sa da du ringte og snakket med helsestasjonen. For jeg var også helt overbevist om at de ikke skulle ha fisk før de var ett år, men det er mulig jeg ikke er helt oppdatert:)Opprinnelig lagt inn av mara
Toln :regler:, mamma til Runar Andre, født 121202og Thomas Leander, født 130106
Bokmerker (linker)