I dag stekte vi boller men de er litt kjedelige i smaken. Noen som har noen kjempegode?
I dag stekte vi boller men de er litt kjedelige i smaken. Noen som har noen kjempegode?
Jeg har aldri klart å lage gode boller, før jeg kjøpte ferdigblandet i butikken..... :rolleyes:
Blogg: http://turvid.blogspot.com/
Her finner du min oppskrift
http://barnemix.no/Matsiden/bakst.php#boller
I det siste har jeg tatt en rute med melkesjokolade i hver bolle for å få litt forandring, nyyyydelig
Melkesjokolade i bollene er bare SÅÅÅÅ godt da... mens de ennå er litt varme og med skummet melk til .... mmmmhhhh. Kanskje på tide jeg også baker boller - det har jeg ikke gjort på åtte år eller noe sånt...Opprinnelig lagt inn av Lillian
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Bilde??? :grin2:Opprinnelig lagt inn av cammie
:erte2:Opprinnelig lagt inn av sol
:grin2:
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Denne oppskriften synes jeg er kjempegod:
1 dl sukker
ca 1 l hvetemel
1 god ts kardemomme
litt kanel
litt vaniljesukker
bittelitt salt
100 g smeltet smør
3-4 dl melk
en pk gjær1 eller pose tørrgjær
Begynn med ca 6-7 dl mel, bland i alt det tørre. Har du tørrgjær kan du varme opp melken litt mer en 37 grader. Har du vanlig gjær varmer du melken til 37 grader og løser opp gjæren i melken og blander sammen med det tørre. Når du har blandet sammen deigen til en grøt tar du litt og litt mel til deigen slipper bollen. Dryss over litt mel og sett til heving. Slik blir bollene kjempegode!
Hev deigen i ca 20-30 min.
Kna en liten stund, men ikke for lenge. Ha i litt mel hvis deigen er klissete, men ikke for mye, da blir deigen tung.
Trill boller og la de stå til etterheving.
Pensle gjerne med pisket egg, da blir de blanke og fine
Stek ved 225 grader i 10-15 min, midterste rille.
Sist endret av lilu; 30-06-04 kl 23:05.
Nam, den bolleoppskriften må jeg prøve en gang. Det er jammen lenge siden jeg lagde boller. Tror aldri jeg har lagd boller etter at jeg fikk ungene :rolleyes:Opprinnelig lagt inn av lilu
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Bolle (stor deig)
1600 gr hvetemel
50 gr margarin
280 gr. sukker
litt vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
50 gr. gjær
10 dl melk
2 egg
4 barnsmamma
Nå fikk jeg kjempe lyst på bolle med sjokolade i........
Denne la jeg inn på konkuranse 2 for noen dager siden og den oppskriften er godhttp://barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=27968
Min beste oppskrift? Møllerens boller på 1-2-3.Jeg greier ikke å få like fluffye og flott boller som de. Har en annen oppskrift som går greit som erstatning. Men, like luftige blir de ikke.
Det er bra at Møllerens boller går ann også da![]()
Boller m/ Rosiner
1 kg hvetemel
2 dl sukker
1 ts kardemomme
200 g margarin
50 g rosiner
100 g gjær
7dl melk
Så bruker jeg 1 egg i bolledeigen og 1 egg med en skvett melk i, til og penslebollene,da blir de bare lekker :)
250 grader 10-15 minutter
Denne oppskriften bruker jeg til aniskringler også,Bone Apetitt:spise kake:
Bokmerker (linker)