http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402330.html
Foreldre er uvitende om at maten de kjøper til barna er tilsatt store mengder sukker. Nå slår Mattilsynet alarm og krever bedre varedeklarasjon.
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402330.html
Foreldre er uvitende om at maten de kjøper til barna er tilsatt store mengder sukker. Nå slår Mattilsynet alarm og krever bedre varedeklarasjon.
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Dette var skikkelig skummel lesing egentlig. Er det rart mange barn er overvektige. Nei, nå er det på tide at myndighetene gjør noe med dette problemet. Skummelt å tenke på at Joachim kan få diabetes og bli overvektig fordi det er for mye sukker i maten.
Og helevesenet klager over at barna drikker for mye cola og spiser for mye snop. Kanskje mye av fedmeproblemet ligger i den maten vi TROR er sunn....
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
nå håper ingen føler at jeg er sånn "haha, jeg lager all maten selv", for sånn er det ikke.. jakop får nå både kjeks og kavring som IKKE er hjemmelaget.. men er glad jeg har laget litt iallefall ;)
mara
Fikk ikke noe sjokk jeg, vet at det var noe oppe når jeg fikk førstemann ang. yoghurt, ferdig grøt o.l. Er ikke bekymret for det jeg gir barna, om de får ferdig barnegrøt fra 1/2 til 1 år er det så kort tid det er snakk om. Etter den tid får de den samme maten som oss andre i familien. Når det gjelder minsten så vil han ikke ha grøt og jeg tilsetter aprikoskompott og den er tilsatt sukker:rolleyes: .
Tror det verste er alt snopet, brusen o.l unger får nå som de ikke fikk før. Ei tidligere venninne av meg har fått diabetes 2 på begge ungene sine, men ho gav dem brus o.l. hver dag, for de likte ikke melk:eek: . (Ingen som har sagt det til henne at det kanskje er slike ting som har gjort det, for det er ikke nødvendig)
Sikkert noen som tenker, fy for en mor om meg, "men ka bryr nå vel eg meg om det".
4 barnsmamma
jeg reagerer på at folk gir (små) barn saft og brus.. men så er jeg jo så heldig at jakop liker vann :)
mara
Når de får cola og saft i tutteflaske, da reagerer jeg.Opprinnelig lagt inn av mara
Her får de saft til grøten på lørdagen og til middagen på søndagen og ellers til kos. De er veldig glad i vann. Minsten får ikke saft enda.;)
4 barnsmamma
Ja enig med dere. Syns det er sykt å gi de små brus på flaska!
Greit nok at de får litt brus f.eks på lørdagen, MEN SOM TØRSTEDRIKKE ER VANN DET BESTE!
Sant det du sier Chamilla, det er jo ikke lenge de får grøt. Men blir litt sinna på de som lager slike usunne grøter for gullet mitt!
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
jeb bare lurer på om hvorfor så mange kjøper maten ferdig..
mara
Du lurer på så mye rart du mara! Alle har nok sine egne grunner til det skjønner du.Opprinnelig lagt inn av mara
Selv lager jeg en del, men bruker også litt glassmat fra HIPP. Det har noe å gjøre med at det er praktisk når man reiser bort, og når man jobber så er det ikke alltid vi voksne får fullverdig middag, og da er nok et glass HIPP bedre enn en grandisbit. At de to voksne i huset vårt burde gjøre noe med kostholdet sitt er en helt annen sak :o
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Jeg liker ikke å lage mat....
Blogg: http://turvid.blogspot.com/
jeg liker ikke å trene ;)
mara
higer man etter det perfekte så må man nok gjøre begge deler (både spise sunt og være i aktivitet)Opprinnelig lagt inn av mara
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Må skrive under på dette jeg, ettersom cammie sier akkurat det jeg tenkte ;)Opprinnelig lagt inn av cammie
Å du trenger ikke være redd cammie, det er nok ikke bare i deres hus de voksne burde gjøre noe med kostholdet sitt :o :sing:
er jo enig at det enkleste ofte kan være bra, men om det er (korte) turer kan man jo ha middagen man har laga selv på glass ;)
og så når man kommer fram er det jo kanskje en kokeplate der, og da kan man lage middagen selv, på 5 min!
og ang bedre kosthold for de voksne, -vi kan jo faktisk bestemme selv, mens barna må spise det VI bestemmer :)
mara
Bokmerker (linker)