http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402333.html
Professor Wenche Frølich har laget ei liste over mat som er bra og dårlig for barna.
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402333.html
Professor Wenche Frølich har laget ei liste over mat som er bra og dårlig for barna.
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Hmm. jeg gir Joachim Ferdiglaget barnegrøt (lag heller egen av havregryn)
Burde egentlig å lage selv.
Mara: Gjør ikke du det? Hvor kjøper du ingrediensene? Har du noen enkle oppskrifter til meg?
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
Ja,ja, jeg er ikke den som plukker bær og lager syltetøyet selv. Men jeg kjøper heller lett-syltetøy, der skal det da være mindre sukker i. Yoghurt vet jeg ikke er sunt selv om alle tror det, og gir ungene en yoghurt hver dag, så jeg prøver å begrense det. Men kan ikke skjønne at man skal velge så mye magert kjøttpålegg til ungene. De trenger jo litt fett i kosten. Her i huset får de grønn melk tilsatt D-vitamin som kroppen trenger for å ta opp kalsium i kroppen av melken og av osten. Skjønner derfor ikke at det er nødvendig å anbefale skummelt melk til barn da?
Men generelt er jeg enig i at ungene får i seg alt for mye sukker. Det var en artikkel i avisa for en tid tilbake om at barnehagene har en stor del av skylden for akkurat det. De feirer bursdager, og de spiser is, og de spiser hveteboller og kjeks på turer osv. Alt for mye av den slags. Og det er jeg helt enig i. Jobbet selv i en bhg med 7 avd. og jeg syntes ikke vi gjorde annet enn å spise og kose oss. La på meg 6 kilo det første året jeg jobbet der. De fleste som begynte å jobbe der, la på seg. Sier jo litt da! Er helt enig med forfatteren i dette om at bhg. burde begynne å gå inn i seg selv. De fleste feirer dag hjemme, og det burde ikke være nødvendig med alt det snoperiet og kakene i bhg. også.
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
ang grøt er det veldig enkelt :)Opprinnelig lagt inn av merete n
i starten brukte jeg økologisk maismel til mais grøten, da bruker jeg 1 dl vann og to t-skjeer grøt..
så etterhvert har jeg blandet i havregrøt, ca 1 dl vann , en t-skje mais mel og 2 t-skjeer økologisk havregryn..
for å gi grøten mer smak har jeg i fx banan, epler eller pære..
alt dette kan kjøpes på coop mega ;)
mara
En må ikke overdrive heller da, tror ikke ferdiggrøt eller middag er SÅ farlig, kutt heller ned på annet snop, tror ikke det er så mange som lever av brus og sjokolade heller da. Ferdigfgrøt inneholder faktisk en del vitaminer og slikt og, Syntes det blir litt hysteri om slike ting jeg i perioder, så går det liksom over...
Som jeg skrev på den andre om barnemat, det er så kort tid den barnegrøten at jeg er ikke redd for den. Når de er året får de den samme maten som oss andre.
Ellers så lager jeg saft og syltetøy selv, ikke for at jeg skal være så flink o.l., men jeg syns det er mye bedre.;)
4 barnsmamma
Signerer denne jeg, Tove!!Opprinnelig lagt inn av Tove
Er det ikke alltid slik da,-en eller annen har funnet ut noe nytt og da blåses det opp stort hvor skadelig "alt" er...og så hører men ikke noe mere om det på lenge. Men mara, jeg beundrer deg som er så flink til å lage selv!
-Tone-
Alt med måte og bruke sunn fornuft - det kommer man langt med tror jeg ;)
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Jeg tror ikke ungene tar skade av å spise ferdiglaget barnegrøt den korte stunden det er aktuelt. Det er kostvanene etterpå som er viktig tror jeg. Å legge et godt grunnlag for at barna skal spise fornuftig mat i det daglige tror jeg er veldig viktig! Selv om barna ikke spiser alt av grønnsaker feks tror jeg det en likevel må tilby dem dette, og ikke bare kutte det ut på tallerkenen fordi du vet de ikke spiser det likevel.
Vi har hatt store "problemer" med Sondre når det gjelder spising. En periode spiste han ingenting, og da mener jeg ingenting. Pasta, ris, poteter og gulrøtter var vel stort sett det han levde på av middagsmat. På brødet spiste han enten leverpostei eller syltetøy. En periode var det kun smør han spiste på skivene. Jeg prøvde ALT for å få ham til å spise variert. Kjøtt var ikke aktuelt, han brakk seg bare han ante at jeg hadde blandet kjøtt i maten, det være seg kylling, svin, kjøttdeig, okse - ja hva som helst. Jeg fliste kylling ned til det ugjenkjennelige (små fliser) og blandet det med risen, men nei - ut kom det uansett.
Jeg fortsatte å legge opp mat på tallerkenen hans selv om jeg visste han ikke kom til å røre annet enn poteter, gulrøtter og saus. Så en dag (etter et par år) fant han ut selv at han skulle smake på kylling likevel, og jammen gaflet han ikke i seg en halv kyllingfilet den middagen. Jeg ville juble og hoppe i taket av bare glede, men klarte å beherske meg og ikke gjøre noe nummer ut av det.
Nå spiser han mer variert enn noen gang. Han er fremdeles veldig kresen, men er villig til å smake på ting han ikke har spist. Søndag spiste han feks ostesnitzel, noe som var helt uaktuelt å få i ham for bare et halvt år siden.
Oppsummeringen her er vel at det er vi voksne som må skape de gode vanene for ungene. Jeg sier ikke at mine barn ikke får søtt og godterier, for det får de. Men i og med at vi ellers har et sundt kosthold så tror jeg ikke de skader med litt søtt innimellom.
Opprinnelig lagt inn av Tone
:thanx: det er faktisk ikke så veldig masse arb, og tenker man økonomisk, er det MYE billigere :)
mara
Bokmerker (linker)