+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Hvor mye er det "normalt at et barn på 7 år kan lese?

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    I klassen til sønn min har de gjort det sånn nå at enkelte får med seg ekstra leselekser hjem. Mens de andre følger lesearket med 2-3-4 bokstaver.
    Nå er jeg nysgjerrig på hvor mye dere kjenner til at andre 7-åringer kan lese.
    Jeg synes sønn min har nok med lesearket som er standard, og at vi i tillegg leser i bøker. Også ser han i blader, og prøver å lese.

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    May 1978
    Poengstyrke
    0
    Hei.
    Jeg jobber på en privat skole der vi ikke haster med det og lese. Begynner ikke med lesing før i 2. klasse. Satser mest på lek og fysisk utfoldelse. Vet det er annerledes i kommunale skoler.
    Men det er lesegleden som er viktigst syntes jeg. Er sønnen din plaget med at noen kan lese mer enn han? Hvis ikke ta det helt med ro. Alle barn er jo også på forskjellig nivå og må oppmuntres fra der de er. Tror det ikke er noen fasit på hvor mye en 7 åring kan. Noen lærer helt av seg selv, da de ser på andre søsken også, mens andre trenger flere år.
    Hvis du syntes dette er vanskelig syntes jeg du bør prate med læreren. Det er et tema som kan tas opp på foreldremøter også.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Nei, sønn min er bryr seg ikke noe om det. Han er av den typen som ikke legge så godt merke til sånt. Han går forøvrig i 2. klasse, og da begynte de med lesing første uka.
    I 1. klasse lærte de kun store bokstaver, og når de kom i 2. så var det rett på med små og store bokstaver i leseleksa.

Om det skulle bli et problem så kommer jeg til å ta det opp.

Takk for svar

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Kristin går nå i 2. klasse, og hun lærte å lese før jul. Det staves selvfølgelig en del, men hun kommer igjennom det sakte men sikkert. Hun leser natt eventyr til Terese..

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Dec 2002
    Poengstyrke
    0
    Gutten min går også i andre. Han lærte og lese før jul. De lærte ikke hele alfabetet en gang i første. Så jeg syns overgangen fra første til andre ble for stor. Men masse lekser og greier. (!)

Men han leser alt han kommer over nå. Klassen hans begynte i høst med ekstra leselekse til de som kunne lese fra før. Mens de andre lærte seg det.
    Koz SandraDee

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Her lærer de alfabetet i barnehagen. Mona Cecilie kan allerede alle bokstaver (de store) og kan lese (les: gjenkjenne) en del ord. Håper de begynner litt tidligere enn 2. klasse med lesing her da, ellers kan det vel kanskje bli kjedelig i 1. ???

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Dec 2002
    Poengstyrke
    0
    Gutten min syns det ble veldig kjedelig og gjøre lekser etterhvert for de lærte jo nesten ingenting. Og den eneste leksa de fikk var å tegne og fargelegge. :roll:
    Koz SandraDee

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    0
    Vet ikke hva som er normalt og ikke siden jeg ikke jobber med den aldersgruppen og ikke har barn på det alderstrinnet enda.

Men husker at jeg leste en bok da jeg var rundt 6-7 år (lærte å lese før skolen). Den boken het "Frendeløs" og annenhver eller hver tredje side var tegneserie der snakkeboblene var i store bokstaver, resten av sidene var vanlig størrelse på bokstavene og både små og store bokstaver. Leste først bare tegneserie-sidene (gikk jo da glipp av store deler av historien :lol: ). Mener å huske at jeg "plutselig" en dag klarte å lese de små bokstavene også, det gikk liksom plutselig opp for meg :ide: Så den boken leste jeg i alle fall før jeg fylte 8, og den var vel på rundt 200 sider - minimum en tredjedel var tegneserie.
    Klem fra Ayla

Innmeldt
    May 1978
    Poengstyrke
    0
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Anne Lise
    Her lærer de alfabetet i barnehagen. Mona Cecilie kan allerede alle bokstaver (de store) og kan lese (les: gjenkjenne) en del ord. Håper de begynner litt tidligere enn 2. klasse med lesing her da, ellers kan det vel kanskje bli kjedelig i 1. ???
    Kjedelig, nei der tar du feil. Det er maaange ting som er like viktig og som barna elsker.. Det er kun foreldre som har så store forventninger, og også lager det også for sine barn.
    Man trenger ikke og begynne og lære bokstaver osv. i 1. klasse og iallefall ikke i barnehagen. Jeg har hatt 1 kl. i noen år, og foreldrene der, kjøper tursekk og spikkekniv (barnevennelig) til barna. Vi er flere dager i skogen, og har mange fysiske aktiviteter, noe som er spesielt viktig for et 1 kl. barn som har armer og ben over alt. Jeg syntes barndommenen er så kort, så la barna ha den lengst mulig, de skal tidsnok sitt bak en skolepult.
    Dette er min mening . :)

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    0
    Barna vil helst lære mer og mer ja... Bokstaver og tall, og de kjeder seg om det ikke går framover.

Men er det ikke vi da (vi som gir forventninger til hva skole er) som gjør at det blir slik? :roll:
    Alle driver hele tiden på med å si at når man begynner på skolen så lærer man å lese og skrive og regne - vi lager stort styr om det og lager forventinger som barna gleder seg til.

Det er ikke slik lenger. Barna begynner tidligere på skolen, dette tar skolene hensyn til, og det første året er mer lek enn læring. Men vi som er foreldre, tanter og besteforeldre tenker fremdeles at på skolen skal man lære - og da overfører vi disse tankene til de små barna.

Om man begynner å gi de moderate forventninger istedet, realistiske forventinger, så vil de kanskje ikke kjede seg så fort :roll:
    Og vi unngår kanskje et press på de barna (og foreldrene deres) som ligger litt etter, som trenger lengre tid på å lære seg de forskjellige bokstavene?
    Klem fra Ayla

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ayla

Og vi unngår kanskje et press på de barna (og foreldrene deres) som ligger litt etter, som trenger lengre tid på å lære seg de forskjellige bokstavene?
    Disse er det iallefall viktig å tenke på og ta hensyn til!

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Ole Ronny går i 4 klasse. Han begynte å lese tidlig i 1 klasse, og har siden klart å lese det meste. Han var den første i klassen som bgynte å lese og jeg forsto at det ikke var så vanlig. Forsatt så er det noen få i klassen hans som går på lesekurs for å lære å lese. Så det ser ut til at forskjellen kan være veldig stor.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    0
    Jeg har en førsteklassing (7 år) og en andreklassing (8år). Andreklassingen lærte å lese på høsten i første, men har alltid vært veldig opptatt av tall og bokstaver. Han kan allerede mange av gangene, og driver å lærer seg å dele f.eks.(alt dette frivillig, og stort sett uten hjelp fra oss).Og han elsker å løse kryssord, og fargelegge (finmotoriske aktiviteter)
    Den yngste derimot. har aldri vært særlig opptatt av tall og bokstaver. Han kunne å skrive navnet sitt når han begynte , men selv da ble S´n snudd speilvendt. Derimot er han adskillig mer flink grovmotorisk. Han går på skøyter og ski, og klatrer som broren aldri har gjort, og heller neppe kommer til å gjøre. Alt dette har med interessene deres.
    Derfor synes jeg det blir helt feil å sammenligne 7-åringer, for de er så totalt forskjellige. :whip:
    ----------- bil 73 ----------------
    Mamma til to store og en liten

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hvor mange, og hvor gamle barn har du?
    av Cantate i kategorien Bmix-undersøkelser
    Svar: 32
    Siste innlegg: 20-10-09, 18:46

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine