Jeg lager alltid pizza med tynn bunn! Er ikke så begeistret for de tykke deigbunnene som mange lager, så derfor er pizzaoppskriftene mine kun med tynn bunn.
Bunnen kan lages fra scratch av - men som regel så pleier jeg bare å bruke min gode venn Toro sin pizzabunn. Jeg piffer pulveret opp med litt krydder - basillikun, pepper, oregano - alt etter hva jeg vil ha i og erstatter noe av vannet med en dæsj olje for å gjøre deigen mer smidig.
Videre smører jeg en plate godt med margarin og trykker deigen utover platen. Jeg bruker ikke kjevle, men bare trykker deigen helt ut i kantene med fingrene. Den blir veldig tynn, men min pizza skal være slikDeigen heves ikke.
Pizzasaus lettvindt måte: smør et halvt glass Felix ferdig pizzasaus utover deigen. Det blir et helt tynt lag - hvis det blir for mye tomatsaus blir bunnen for myk siden den er så tynn.
Pizzasaus: En halv boks hakkede tomater med krydder + en halv boks tomatpure. Krydder: basillikum og litt pepper.
Etter at sausen er kommet på pizzaen legger jeg revet ost på. Ikke for tykt lag her heller - da vil det bare flyte ut over. Oppå osten kommer garnityret; en halv grønn og en halv rød paprika i strimler, en halv løk, vårløk, litt finsnittet chilli, tynnskivet champignon og strimlet pepperbiff (jeg kjøper en hel pepperbiff som jeg klipper i strimler). På toppen legger jeg mozarella i skiver (jeg bruker fersk mozarella som ligger i vann). Oregano hvis ønskelig.
Stekes i 13-15 min på 250 grader. Prikken over i´en er å strø litt ferske basillikumblader over stykkene før servering. Serveres selvsagt med rømedressing.

Deigen heves ikke.
8 og 6 år
Svar med sitat

Kevingullet juni-03 

og Sara 12 

, Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7: 

Bokmerker (linker)