+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 22

Tråd: September 2004 - Høst aktiviteter.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71

Arrow September 2004 - Høst aktiviteter.

Har dere noen høst tradisjoner?
    • Plukke sopp
    • Plukke bær
    • Rydde loft eller kjeller
    • Tenke fremover mot vinteren og kanskje hente ved
    • Planlegge julen
    • Osv osv
    Kom med dine gode og dårlige høst minner, hva liker/misliker du med høsten?

Har du noen faste ting du bare må gjøre hver høst?

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Høsten er for meg å sitte å gremmes over sommeren som er over og som man nesten ikke så! Men selvfølgelig, en og annen høstdag er det jo skikkelig deilig da. Men synes ikke de dagene er så ofte. Det er nå stort sett regn, regn og regn. Har ingenting som jeg MÅ gjøre da!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Jeg elsker å leke i løvet om høsten. En klar høstdag med skarp sol, litt kaldt i luften og MASSE tørt løv langs stiene. Da er det artig å leke med ungene, for ikke å snakke om at en blir som en unge selv også... :rolleyes:

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jeg blar gjennom mine dunger med bilder fra året som har gått, lager bunker med bilder som skal brukes til ulike ting.
    En skal gå til å lage kalendere fra bunnen av. En annen skal sendes inn og lages kalender av på profesjonell måte... Noen bilder skal i album, og noen bilder skal forstørres opp.
    Og i tillegg kommer selvfølgelig de bildene som jeg skal bruke til å lage julekort med... Må jo klippe/lime litt med dem også...

Og så bruker jeg hele høsten på å klippe og lime sammen kalendere i julegave til hele familien... tar sin tid siden alle kalendere har 12 sider...og jeg har 10-12 stykker som skal få en sånn i gave.... :eek:

I tillegg rydder jeg selvfølgelig alle tegningene som ungene har laget gjennom året, til akkurat samme bruk.
    Godt det finnes mange flotte høstkvelder sånn at man har god samvittighet for å sitte inne og gjøre sånt... :rolleyes:

Og når jeg begynner å bli ferdig med dette styret mitt, så begynner det å nærme seg jul..

Men litt sånn innimellom så bruker familien å dra på hytta og gjøre litt opp-pussing der oppe. Snekrer hyller og legger gulvbelegg, maler og gjør ferdig alle mulige uferdige prosjekter, samtidig som ungene trasker rundt i skogen og finner soppp...men spist sopp har vi enda ikke... :grin1:
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Har ikke noe spes jeg må gjøre. Men det er koselig å plukke tyttebær. Gå turer i det fine høstværet. Så må man jo få ved i huset.
    Tenke på vinteren som snart kommer, med kulde.
    Glede seg til våren :) (Det liker jeg best!)
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Jeg samler inn blomster løkene, og setter ned neste års løk. Klipper busker etter at bladene er døde og rydder i bed - dekker til alle bedene slik at de skal tåle vinteren.

Salmer rusk og rask som er slengt rundt omkring, tar inne hage møblene med sorg i hjertet og pakker de vekk for vinteren.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Vi rydder opp i bodene høst og vår, for da kommer det containere i borettslaget. Ser alltid frem mot det, for gud og mye det samler seg opp hele tiden.
    Også liker jeg å gå turer når veien er dekket av tørt løv. :)

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    når ungene var små var vi alltid ute og fant ting i naturen som vi kunne lage ting av eller bruke til tegninger el. andre formingsaktiviteter. forberedte julegavelaging etc. hadde masse dagbarn da og alle laget gaver til foreldre og bestemødre til jul så det brukete vi høsten til......

selv gikk høsten med til å lage ting til julemarkeder har selv vært med på petroleum wifes brukskunstmarked i flere år.... og da gikk høsen med på a lage ting jeg kunne selge der.... det var artigt. utrolig hvor mye mere jeg hadde tid til når ungene var små egentlig..... men da var jeg ikke i jobb heller...
    ellers så er det bærplukking og sylting.. i år har jeg bare laget ripsgele,solbærgele,blåbærsyltetøy,droningsyltetøy (blåbær og bringebær sammen)
    og selvdagt jordbær tidligere på sommeren, nå er det tyttebærene som står for tur.. når bare ryggen min blir bedre skal jeg ut å plukke dem, eller jeg sender gubben avgårde... så får jeg ham ut av huset....
    sopp har jeg lyst å plukke men siden det bare er meg som spiser det i huset er det noe jeg ikke gjør... multer er det en kompis av meg som plukker og lager til til meg så da er vel høsten i boks..../glass.... får jeg fatt i plommer blir det hermetisering av dem også eller enklest, ta ut stenen, koke sukkerlake ,legge plommer på glass/boks helle sukkerlaken over og fryse det når det er avkjølt nydelig til desert om vinteren som de er med pisket krem eller vaniljeis til eller lage suppe/el. plommegrøt med melk ... deilig når det er kaldt og gufffent ute
    men jeg er kansje litt gameldags slik.. det er ikke moderne kansje ....
    ellers så passer jeg på å få purreløk og paprika kuttet opp og plasert i frysen godt i gryteretter el. wok utover vinteren og det er ofte dyrere da...nå har jo paprikaen vært helt nede i 15 kr. kiloet mens det ellers kan ligge opp mot 50-60kr. men den kan ikke brukes til salter foreksempel... det er mine høst aktiviteter. ja ogå har jeg ryddet kleskapet og hengt innerst de typiske sommerklærne og tatt fram de tykke skjørtene og gensrene igjen.... er vel på tide å droppe singleten snart eller..... ha en strålende høst fra the grand old lady.....
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Regn ute, sitte inne med ullteppe, en kopp varm kakao og nybakte varme boller med rennende melkesjokolade inni *nam-nam* Det er høsten på sitt mest sjarmerende.

Ellers så synes jeg faktisk det er litt okay å finne frem lune varme plagg til høstgarderoben

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    jeg er ikke helt vant med høsten her på vestlandet enda ;)

men for meg er høsten en god tid der jeg gradvis kan finne fram mer og mer klær (som dere sikkert skjønner er jeg ikke noe bikinijente!)

eller elsker jeg å sitte inne og se ut på mørket, vente på snøen og faktisk gå turer på kveldingen.. jeg er mer glad i vinter enn høst, men det er i nordnorge da, snøen er for meg lykke!

så høsten er en liten advent liksom :)

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Nå går jeg i T-skjorte både sommer og vinter jeg da...på jobben er det næmlig alltid varmt, slenger på en fleece jakke hvis det blir ekstra kaldt..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Høst er pytontid for meg, så da får jeg ikke gjort så mye...... Om jeg vil eller ei.....

Prøver å se frem til jul jeg da.........

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Nå er det mye redebyggingsinnstinkt ute og går for tiden også, men rydding i klærne til ungene spesielt, vekk med alt sommertøy, en sjekk av det vi la vekk på våren, er det noe som fortsatt passer og hva må vi ha nytt. Samt rydding i kjelleren for å få plass til å legge vekk alt sommertøyet hører i hvert fall med.

Jeg starter julehandlingen tidlig, sånn at vi skal slippe julerushet og fordele utgiftene utover, da blir det alltid noen kroner til overs til januarsalget nemlig. Jeg vil ikke gå i butikker i desember, da vil jeg ha tid til baking og juleverksteder med ungene.

Rydding rundt huset, vekk med sommerleker, partytelt og havemøbler. Gjerne kjøre et lass til fyllinga med ting som har hopet seg opp i garasjen over sommeren ellers blir det jo ikke plass til bilen når kulda kommer.

Det blir lite matauk på oss, men når ungene blir litt større så ser jeg for meg noen skogsturer på seinsommeren og høsten ja.

Ellers passer jeg på å nyte de kalde, klare dagene med flotte farger som kommer mot slutten av denne måneden og ut i neste, da vil jeg være ute og kose meg. :)
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12

Talking Som dere maser.....

Høstopprydding

Nå er høsten her, og det er tid for å få hagemøblene i hus etter sommeren, rake løv og beskytte blomster og trær mot vinterens klør, og vårens sterke stråler til neste år.

Inne i hus er det også mye som skal ordnes. Og dette er kanskje tiden til å ta en ordentlig opprydding i alle saker og ting som huset er fylt av. Vinterskoene skal snart fram, gjør det allerede, og gå også gjennom alt du har av små og store sko par. Kvitt deg med alt som er overflødig. Sko du aldri har brukt kan du jo gi bort til noen. Sikkert en eller annen som kunne hatt bruk for dem. Og kommer du ikke på noen selv, er det nok av veldedige organisasjoner som kan være behjelpelig på det området.

Gjør det samme med vinterklærne, sommerklærne, høstklærne… Gå gjennom plagg for plagg, og bestem deg for om dette er klær som du vil beholde til neste år, eller som du nå vil gi et nytt og kanskje bedre liv hos noen andre..
    Særlig hvis du har barn, er dette viktig. Hvis ikke vil du etter hvert ikke ha plass for alle klærne barna trenger. Barn vokser nemlig litt for hvert år..
    Ofte har du noen kjente som kan arve klær som har blitt for små for barna. Gjør dette til en vane, å sende klær videre til andre når du selv ikke kan bruke dem lenger. Mens klær som er ødelagt må destrueres. Det er ingen veldedige organisasjoner som vil ha ødelagte klær eller annet utstyr, så på det området må du kaste, eller finne en måte å gjenbruke på.

Og gjenbruk er en kjempefin måte å bruke de ting du har i huset som du ikke har bruk for lenger. Gamle ødelagte klær kan klippes i remser og veves til matter. Men dette er jo bare aktuelt hvis du har noen som vever matter, da.. Men for dem som kjenner noen som gjør akkurat det, så er det bare å klippe i vei, og levere nøster med oppklippet stoff, og så kanskje ønske seg en matte med gamle t-skjorter innvevd?.
    Og for dem som ikke kjenner noen, og som ikke har andre ideer om bruk av ødelagte klær, så er det altså søppelkassen neste… (For det er jo ikke meningen at vi skal samle på ting som ikke har noen verdi for oss, eller som kan brukes av oss i den nærmeste fremtid.)

Og når du så er i gang med oppryddingen, så kan du jo gå gjennom de skap og skuffer du har. Rydde ut av kjøkkenskapene (kanskje du finner noen kopper og kar som du kan gi bort til loppemarked), gå gjennom papirene og kaste de papirer som det ikke er bruk for lenger. Og lag et system for de papirer som det er bruk for, slik at det er enklere å finne tilbake til dem når det er nødvendig. Lag et system for de ting du skal ta vare på, og kvitt deg med det du ikke lenger har bruk for. Men gjør det på en slik måte at andre kan få sjansen til å få nytte av det.

Og når du så har gått gjennom alle dine eiendeler, og kastet masse som du fant du ikke lenger hadde bruk for, ja da kan du jo alltids begynne å skaffe deg nye ting… Fordi nå var det jo plutselig så god plass til alt mulig….

God høstopprydding i alle fall!!
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Jeg synes sopp er skikkelig godt, så en sopptur et sted hvor det er sopp kunne jeg veldig godt tenkt meg. Men som oftest går man å leter med lys og lykte og finner en fingersopp eller to + et par kantareller og sånt blir man jo ikke akkurat mett av...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hvilke aktiviteter
    av Klara i kategorien Aktiviteter og lek
    Svar: 21
    Siste innlegg: 13-05-07, 20:04
  2. Vestfold og aktiviteter ??
    av dragonfly i kategorien Aktiviteter og lek