+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 22

Tråd: Fødselsrapport og litt om barseltida så langt.

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12

Fødselsrapport og litt om barseltida så langt.

Jeg var til kontroll på sykehuset tirsdag 05.10. og legen konstaterte at det var lite fostervann i magen og at det var på tide å få lillebror ut. Så jeg skulle komme tilbake onsdag morgen for igangsetting. Jeg fikk klar beskjed om å ta med meg alt jeg trang til fødselen og oppholdet på barsel, for jeg skulle ikke hjem før han var ute.

Onsdag morgen klokka halv ni troppet vi opp som avtalt. Jeg ble lagt på registrering og CTG'en viste at alt var i orden. Blodtrykket var litt høyt, 165/95. Jeg ble flyttet over i ei fødestue for å kjøre en stresstest for å se hvordan babyen taklet rier. Det vil altså si at jeg fikk drypp for å lage rier og så lå jeg koplet til CTG-maskinen hele tiden for å se hvordan han reagerte på riene. Alt var vel, så igangsetting ble besluttet. Hadde han ikke tålt dem ville jeg ha fått planlagt keisersnitt.

Ca. klokka ett ble jeg undersøkt av legen igjen. Jeg var noe mer moden enn dagen før, men ikke mye og hun satte inn modningsgele. Så ble jeg flyttet over på et observasjonsrom der jeg måtte ligge stille i en time slik at geléen skulle få virke og deretter kunne jeg bevege meg fritt. Jeg spiste middag på barselavdelingen da timen var over og ca. klokka halv tre begynte jeg å få rier.

Riene var som oppstartsriene ved forrige fødsel i styrke og smertene var absolutt utholdelige. De kom med fire minutters mellomrom og varte i et halvt minutt, så ble de lenger og lenger, ca. ett minutt lange og de kom tettere og tettere. Jeg var helt sikker på at noe var på gang, men etter ca. tre timer dabbet de av igjen og utover kvelden kom det bare noen spredte rier.

Jeg fikk sovemidler ut på kvelden og mannen min måtte legge seg på en sofa på et oppholdsrom. Han fikk et teppe over seg og brukte jakka si til pute stakkar, men han hadde da fått sovet.

På morgenen torsdag ventet jeg spent på legevisitten som kom litt over ni. Legen undersøkte meg og fant at jeg hadde blitt mer moden, livmorhalsen var kortere og åpningen ca. to cm. Hun mente at måten å gå videre på var å ta vannet og sette drypp. Jeg hadde håpet at jeg skulle fått modningsgelé igjen for jeg trodde vel i grunnen at det var mindre inngripen på en måte, men sånn ble det altså ikke. Jeg ble flyttet over på ei fødestue igjen og vannet ble tatt ca. klokka ti. Ingen reaksjon. Jeg sa fra at dersom det var noen studenter som gjerne ville være med så var det i orden for meg. Så både før og etter vaktskiftet var det student til stede.

Klokka halv tolv var de ferdige med å rigge opp dryppet og jeg ble satt i gang. Riene kom ganske fort og de var mye kraftigere enn etter modningsgeléen. Jeg gikk rundt og prøvde å lese litt i avisa mellom riene, snakket litt med både mannen min og jordmora, men riene ble vondere og vondere og både klokka tolv og halv ett ble dryppet skrudd opp. Fra halv ett og utover hadde jeg sånne rier som jeg egentlig forbinder med overgangsfasen, altså slutten av åpningstida. Vannvittig vonde, tette og rett og slett ikke til å holde ut. Jeg håpet og trodde at dette betød rask fremgang, men da jeg ble undersøkt klokka halv to var åpningen bare blitt fire cm. Da ba jeg om epidural! Men den fikk jeg aldri. Jordmor ville vente bare litt til og litt til. Hun var så sikker på at dette skulle gå fort.

Jeg prøvde å insistere, men jeg greide nesten ikke snakke fordi riene kom så tett og hardt. Stort sett bare holdt jeg meg fast i madrassen og handa til mannen min og prøvde å finne en måte å puste på. Midt oppi alt insisterte jordmor på at jeg måtte prøve å få tisset hvis det skulle settes epidural, så da måtte jeg opp av senga. Jeg prøvde å stå oppe, men jeg skalv så fælt og svettet som jeg aldri hadde trodd det gikk an å svette. Det bare rant i strie strømmer over ansiktet og kroppen og jeg måtte bare legge meg ned.

Ca. halv tre mente jordmor at jeg hadde ca. åtte-ni cm åpning og jeg begynte å tro at jeg faktisk ville leve lenge nok til å få ut dette barnet. Ved vaktskiftet kom en annen jordmor og undersøkte meg og hun mente at åpningen bare var sju cm. Jeg husker jeg mumlet til den første jordmoren at hun hadde lurt meg, men jeg var så utslitt nå at jeg ikke orket å spørre etter epidural eller noe som helst lenger. Like etter ca. klokka tre fikk jeg plutselig trykketrang, så jordmor nr. en hadde nok ikke lurt meg allikevel da.

Lars sto ennå langt oppe i bekkenet så jeg preset og presset, men han ville ikke komme ned og ut. Jeg skjønte at de begynte å bekymre seg litt for lillebror, for da jeg ville sitte/ligge på ryggen så mente hun at hjertelyden ble dårligere, så jeg måtte ligge på siden. Det var tydeligvis ikke nok, så legen ble tilkalt for å ta en blodprøve av babyen, men hun tok et blikk på situasjonen og foreslo vakumhjelp. I løpet av et par-tre minutter var alt rigget opp og hun hadde fatt inn en kollega.

Det var vondt å kople til vakumet, men ikke i nærheten av å være så vondt som riene og på det tidspunktet var jeg helt utslitt, så det å få hjelp var utrolig kjærkomment. I løpet av et par minutter med intens trykking og draing var han plutselig ute og ingen skal fortelle meg at han hadde lidd noen nød før han kom ut, for han var elgsint og vrælte og fikk først ni og så ti på Apgar-scoren. Han var ute 15.36.

Morkaka kom etter bare et par minutter og var hel og fin. Jeg ble skikkelig bedøvd og så ble jeg sydd, ja brodert nærmest, særdeles pent og grundig. Åtte sting tror jeg.

Jeg skalv og ristet over hele kroppen og frøys og frøys, så jeg fikk ei dyne over meg og Lars på magen mens hun sydde. Etterpå sjekket hun vekt og lengde. Han var 3990 gram, 51 cm og 36 cm rundt hodet. Masse svart hår, mørke øyne og med den samme lille trutmunnen som søsknene hadde. Nydelig!

Jeg fikk dusjet litt og så fikk jeg noe reint og tørt på meg og det var deilig. Jeg fikk legge meg i ei vanlig seng og fikk Lars inntil meg, han tok puppen med én gang. Brødskivene smakte deilig og det gjorde den røde saften vi fikk servert i flotte glass. Brettet var pyntet med flagg! :)

Etter to timer ble jeg trillet inn på barsel der jeg fikk et tomannsrom aleine under hele oppholdet. Blodtrykket raste i været etterpå og var 200/105 ut på kvelden, så jeg måtte ta en masse prøver og ble etter hvert satt på blodtrykksmedisin som jeg fortsatt tar. Amminga kom ikke skikkelig igang, for Lars ville ikke ta puppen skikkelig, så på lørdag måtte jeg begynne å pumpe og han fikk melk av kopp og etter hvert også av flaske. Søndag morgen ble tungebåndet hans klippet for å se om det kunne hjelpe på ammeproblemene. Jeg fikk masse hjelp i løpet av lørdag og søndag av barnepleierne, det var spesielt ei som var helt fantastisk, men Lars er skikkelig sta og han tøyset fælt.

På mandag snakket jeg lenge med både barnepleier og jordmor og vi ble enige om at jeg skulle dra hjem og fortsette med pumping, prøve med ammeskjold for å se om det kunne være en hjelp i en overgangsperiode og prøve videre hjemme. Barseltårene satte inn for fullt den dagen og jeg bare gråt, men vel hjemme fikk jeg ham faktisk til å drikke av skjoldet, noe som gjør hverdagen litt lettere.

Jeg tok ham med på helsestasjonen i dag for å sjekke vekta, for han har sovet veldig mye og vært vanskelig å vekke. Som jeg fryktet hadde han ikke lagt på seg, så nå har jeg både ammet, pumpet og gitt på flaske. Jeg må nok drive litt "kombibruk" en stund for å sikre at han får nok mat, men jeg gir meg ikke på at det skal være mulig å få ham til å drikke av puppen uten noe mellomledd. Han greide det én gang i dag faktisk, men sovnet med puppen i munnen. Jeg har masse melk, så det er bare om å gjøre å få den i ham.

Barseltårene er ikke like påtrengende lenger, men jeg kjenner at slutten av svangerskapet med alle familieproblemene, den tøffe fødselen og ammeproblemene nå har tatt litt pipen fra meg. Overskuddet jeg hadde etter å ha fått Eirik er jeg ikke i nærheten av, men takket være prydsømmen til jordmor føler jeg ingen ømhet eller sårhet nedentil i det hele tatt, jeg var i grunnen i fin form sånn sett allerede i løpet av helga og det er jo fantastisk!

Alt i alt har vi det bra, men fødselen var en påkjenning og jeg kjenner at jeg er utrolig skeptisk til å gå igjennom en fødsel til, faktisk ganske redd, selv om vi vel egentlig har ønsket oss fire barn. På den annen side, så hadde det jo vært fantastisk å hatt en drømmefødsel til slutt da...
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Puh, dette var jammen litt av en fødsel - men som endte fint til slutt.

Flott navn dere har funnet på prinsen - og hyggelig at du stakk innom oss nysgjerrige som har ventet så på rapport..

Ps. håper på et lite bilde snart :)

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Bilde ja! Link til NM burde gå greit vel?

Ta en kikk her.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Så lenge vi får se bilde er alt greit

For en nydelig liten Lars du har fått, og de to eldste er jo kjempe skjønne de å...(trur jeg har sett lite bilder av de) :)

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Åååå nei helledussen for en skjønn liten gutt. Det var vel absolutt verd strevet når du ser det herlige resultatet...!
    Hørtes ut som en tung fødsel, Nennemor. Regner med du er glad det hele er over nå :)

Nyt barselstiden!!!!

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Så nydelig - og for en story........ :)

Grattis !!!

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Så godt at alt gikk bra til slutt, en nydelig prins

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    10
    Gratulerer så masse :love4: .

Høres ut til å ha vært en tung fødsel, men det gikk heldigvis bra.
    Du er veldig flink til å skrive !

Kos deg med nurket :)
    Klem fra t.
    Har en liten solstråle født i mai 2002.

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Gratulerer så mye. Kan tenke meg det var godt å få det overstått.

Kjempesøt gutt du har fått.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Gratulerer så mye Nennemor :bl:
    Søt liten gutt du har fått, og så pene storebror og storesøster er:)

Ikke så greit at dette ble så tøft for deg, men vil tro at med tiden til hjelp så vil du "glemme" det vonde, og kanskje våger å få en til. Jeg hadde sånne tanker etter og ha fått tvillingene, men nå må jeg si det kunne vært koselig med en til. Men tviler på at det blir noe av. Men kjenner at det ikke skremmer meg mer, og det er bra.

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Kjempenydelig gutt - og de to andre også!!

Men litt av en historie, får håpe han blir litt mer medgjørelig framover nå da :)

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Gratulerer med en nydelig gutt, Nennemor!!!

-og gratulerer til de to stolte storesøskene som satt der også!
    Skjønne unger ...hele trekløveret!

-Tone-

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Takk for koselige tilbakemeldinger og pene ord om ungene! :)

Jeg minner meg selv på om igjen og om igjen at amming er mat og ikke religion og så satser jeg på at vi skal få det til på sikt.

Jeg tror nok at hvis suget etter en liten fjerdemann her blir stort nok at jeg skulle greid å få hjelp ved å snakke med jordmor om fødselen og overvinne den smule angst jeg har samlet meg opp nå. Det er jo bare noen timer av et helt liv vi snakker om tross alt.

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Gratulerer med gutten!
    Så koselig å få lese hvordan det hele var, selvom det var tøft for deg. Lykke til fremover med det nye familiemedlemmet. Nydelige er de alle tre :)

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Dette brakte meg tilbake til da jeg fødte Gabriel med drypp. Kjente nesten jeg fikk pusteproblemer ved å lese dette! :o Og så godt det er når man er ferdig. Lars var nydelig! (Støresøskenene var også skjønne. Artig å se ansiktsuttrykket til lille Erik som sitter og ser på lillebror) Synd du plages med ammingen, men ikke plag deg selv med det om du ikke får Lars til å ta puppen! Han overlever uten også. Det blir bare litt mer arbeid for deg med pumping. Lykke til med barseltiden!!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. fødselsrapport
    av Siw i kategorien Fødsel
    Svar: 33
    Siste innlegg: 21-01-06, 22:28

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)