Hva bruker dere som tilbehør, det lille ekstra (krydder, o.l)....til maten?
Jeg tenker da på smakstilsetninger, krydder, salater, løk osv osv for å skape den lille ekstra smaken i maten/middagen/kosematen - ja all mat egentlig...
Hva bruker dere som tilbehør, det lille ekstra (krydder, o.l)....til maten?
Jeg tenker da på smakstilsetninger, krydder, salater, løk osv osv for å skape den lille ekstra smaken i maten/middagen/kosematen - ja all mat egentlig...
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Jeg bruker knorr sitt aromat-krydder og så bruker jeg grillkrydderet til BlackBoy. I salater er vårløk et must, og den ekstra gode smaken får du ved å ha fersk basillikum i salaten. Nam..... Ellers er jeg veldig glad i pepper og bruker det til så og si alt.
Noen som bruker hvitløk som "dæsj" i saker og ting?
Ja, jeg bruker hvitløk. I salater bruker jeg feks marinert hvitløk i hele båter. De er dødsgode!!!! Lukter ikke i det hele tatt etter du har spist dem...Opprinnelig lagt inn av Lise
hvor finner man slike?
Jeg har rødløk, matfløte, kesam (når jeg husker), lettrømme og hvitløk - som liksom er mine "må ha" opp piffere.
Av krydder er det Jeera (nydelig trur det skrives slik), og krydder som jeg kjøper fra et nettsted, de synes jeg er gode..
I matbutikkene, enten i glass eller så kan du også finne dem i ferskvareavdelingen i velutstyrte matbutikker.Opprinnelig lagt inn av Lise
kesam, creme fresh, sitronpepper, fløte
11 :) 8 1/2 år :) 3 1/2år :spo2:
http://www.barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=8021
Jeg har noe krydder fra Culinaro, men har liksom ikke funnet DET krydderet som jeg bare MÅ ha! På salat er balsamico-eddik (bittelitt) og hvitløksolje (rapsolje) også godt. Fløte og lettrømme har jeg ikke i skapet lengre! Rødløk er NAM!! Og kalamata oliven ;o) Peppermix er godt til det meste. Piri piri-krydderet bruker jeg på pizza, for jeg vil ha det sterkt!Opprinnelig lagt inn av Lise
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Jeg har alt som er av krydder jeg tror jeg, og bruker det meste....
Bruker også mye Creme Fraiche...
Helene
![]()
Italiensk krydderblanding er blitt et must til pastaretter av mange slag i hvert fall. Lettrømme gir god smak og det gjør en liten dæsj med Snøfrisk ofte også.
Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04
Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
På kjøttdeig bruker jeg ofte et krydder som heter Jægermix. Det gir utrolig god smak.
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
Men selv om det er først og fremst er et krydder,så er det en viktig medesinplante mange steder.De gamle egyptyerne brukte kanel i matlagingen,både som koserveringsmidell slik at maten skulle holde seg,og som et krydder for å kamuflere dårlig smak.Duften av kanel er behagelig og beroligende og stimulerer samtidig sansene.
I tradisjonell kinesisk medesin er kanel kjent for å kunne stimulere menneskets energi og brukes eksempel ved influensa,diare',revmatisme og mot parasitter i tarmkanalen. Kanel senker blodsukkeret og nivået av kolestrål.
Dermed er kanel i ferd med å bli et viktig middel i behandlingen av diabetes også...
Oisann. her var det en del jeg ikke visste :)
Nyttig...
Takk :)
Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret
Bloggen min
Babe In Total Control of Herself
Nyttig ja !
Visste ikke dette heller, for idag jeg snappet det opp ...mye nyttig ja:)Opprinnelig lagt inn av dragonfly
Bokmerker (linker)