+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Oksestek

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28

Oksestek

I dag hadde vi oksestek til middag. Jeg er ikke så himla flink med den slags middager, men prøver meg innimellom når jeg får "ånden" over meg. I dag var det jo farsdag og da tenkte jeg å lage noe godt.

På pakken står det: stikk steketermometeret inn i den tykkeste delen av steken. Når termometeret viser 65 grader er kjøttet rosa, når det viser 68 grader er kjøttet grått. Vel, vi liker jo best steken når den er rosa, så jeg tok den ut av ovnen når det viste 65 grader. Akkurat slik det sto på pakken. Reagerte jo på at det rant blod ut av hullet hvor termometeret var stukket inn, så jeg la den inn i ovnen en stund til. 70 grader viste det når jeg tok ut steken igjen og tenkte at nå må den vel være ferdig - håper ikke kjøttet er grått. Lot den stå og "hvile" en 10 min tid før jeg skar den opp. Og hva skjer? Jo, kjøttet er blodig og langt fra rosa - det var jo rødt!!!!! :-?

Hva gjør jeg feil?????

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15
    Stekte du den litt i panna før du satt den i stekeovnen?

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    hmmmm hvet ikke helt jeg, nå lager jeg helst oksesteken som surstek dvs, jeg lar den ligge et døgn eller to i surmelk tørker så av den har på krydder og så steker jeg den i ovnen , nå liker vi den helst well done da, men den blir mør og finn og får en nydelig smak , nesten som viltstek,
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dido
    Stekte du den litt i panna før du satt den i stekeovnen?
    Ja, det gjorde jeg også.

Steken ble god den altså. Heiv den bare inn i ovnen igjen en stund til jeg :rolleyes:

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Kom steketermometret borti ben? Da viser den feil. Har aldri opplevd at den er misvisende..

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15
    vi må også som regel steke mat lenger en det som står i opskriften - jeg tror det kommer mye an på ovnene jeg :) (kaker må jeg alltid steke lenger enn det står)

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise
    Kom steketermometret borti ben? Da viser den feil. Har aldri opplevd at den er misvisende..
    Nei, steiken var benfri så det kan ikke ha vært det som var feil.

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Oksestek på ca 1 1/2 kilo stekes 1 time ved 175-200 grader eller 2 timer ved 125 grader. Kjernetempen kan variere fra 65 -72 grader, da er kjøttet rosa.

Det varierer ofte fra ovn til ovn og termometer til termometer.:)

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Et annet pekepinn er å stikke svært forsiktig i kjøttet. Kommer det rødt eller farget væske ut, er den ikke ferdig. Ferdig er den derimot hvis det kommer klar væske ut.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Så godt det er flere enn meg, Sol!!!

-Tone-

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av sol Se innlegg
    I dag hadde vi oksestek til middag. Jeg er ikke så himla flink med den slags middager, men prøver meg innimellom når jeg får "ånden" over meg. I dag var det jo farsdag og da tenkte jeg å lage noe godt.

På pakken står det: stikk steketermometeret inn i den tykkeste delen av steken. Når termometeret viser 65 grader er kjøttet rosa, når det viser 68 grader er kjøttet grått. Vel, vi liker jo best steken når den er rosa, så jeg tok den ut av ovnen når det viste 65 grader. Akkurat slik det sto på pakken. Reagerte jo på at det rant blod ut av hullet hvor termometeret var stukket inn, så jeg la den inn i ovnen en stund til. 70 grader viste det når jeg tok ut steken igjen og tenkte at nå må den vel være ferdig - håper ikke kjøttet er grått. Lot den stå og "hvile" en 10 min tid før jeg skar den opp. Og hva skjer? Jo, kjøttet er blodig og langt fra rosa - det var jo rødt!!!!! :-?

Hva gjør jeg feil?????
    Vet at dette er skrevet forlenge siden, men kan være flere som opplever lignende. Ofte så har man rett og slett stukket termometeret litt for langt inn, så det kommer forbi midten.Da vil du fåenhøyere temp på termometeret enn det som er kjernetempen på kjøttet :)

+ Svar på tråd

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine