+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 20

Tråd: Feriesteder - februar

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Etter en ide postet i idebanken av Elapela setter jeg dette som neste mnd tema:

Hvilke feriesteder har dere vært på, og hva var bra/dårlig der?

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Kypros - Fig Tree Bay (eller Protaras som det egentlig heter):

Drømmeplassen min! Var der første gang i 2000 på bryllupsreise og har vært der hver sommer siden. Atmosfære, folk og alt er bare helt topp! Vi har syntes at det har vært greit å bo i et litt rolig område selv om vi ikke har hatt barn, og heller dra til Agia Napa for fest og moro når vi har villet det.

Vi har blitt godt kjent med noen av lokalbefolkningen og vært på middag hjemme hos noen av dem, sånn at vi har opplevd litt mer enn bare turist-opplegget. Vi har vært i hovedstaden (Nicosia) som er delt i to pga tyrkernes okupasjon av deler av Kypros. Masse å oppleve der, men det er ikke en tur jeg vil anbefale med veldig små barn (vi var der før Kevin ble født).

I området rundt Fig Tree Bay er det en minizoo hvor du kan se over til Famagusta (spøkelsesbyen som står tom pga tyrkerne). Der kan du også se vaktpostene til Kypros, FN og Tyrkia. Masse historie på Kypros både fra gammel og relativt ny tid. Siden vi har blitt kjent med en del av lokalbefolkningen har vi fått høre mye og Famagusta og okupasjonen 1974 - vi har også blitt kjent med en som har noen eiendommer der, som han ikke kan dra tilbake til. Vi har hørt nok til aldri å ville dra til Tyrkia i allefall... Nå ser det imidlertid ut som det skjer ting der nede; begge ønsker medlemskap i EU og EU kan ikke ta opp et medlem som okkuperer et annet land - dvs at tyrkerne nå må gjøre ting og tang.

Fra Kypros kan du også dra på minicruise til Egypt. I 2001 hadde vi tre ukers Kyprosferie og da tok vi oss tid til Egypt-cruiset. Vi hadde tenkt å dra til Israel også, men det ble ikke anbefalt pga uroligheter. Vi tok buss fra Protaras til Limasol og båt derfra til Egypt - turen tok 15 timer og jeg var superkvalm hele tiden, men det var virkelig verdt det og jeg ville gjort det igjen. Når vi ankom Port Said i Egypt hadde vi en 3-4 timers busstur foran oss for å komme til Cairo og pyramidene. Det er bare helt ubeskrivelig å ha vært der, og en gang skal jeg ta med meg mamma'n min på langweekend til Cairo - hun er også ganske interessert i historie nemlig.

Oj, her kan jeg skrive i ti lange og ti brede, men Kevin må ha ny bleier - godt jeg har en måned på meg *ler*

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Jeg har vært på flere drømmeplasser.

Lima de Jesolo - Badeby i Italia, litt nord for Venezia.

Grand Canaria

Tenerife - fest og moro

Rhodos - vakkert

Kos - drømmeferie med by og kultur på et sted

Kreta - uante muligheter. Ble guidet av en som bodde/jobbet der, og det var selvfølgelig spesielt å se ting med en lokalkjent som sjåfør. Kanskje jeg reiser tilbake en gang.

Santorini - kjærlighetsferie uten barn. :rosa:

Kypros - familieferie. Flott hotell, men akk så dyrt.

Skal jeg reise tilbake noe sted blir det nok Kreta, men først er det mye annet jeg vil se.

Drømmeferie: Fiji !!!, Seyshellene.... :hopp45:

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Tja... Flere steder !!!

Fort Lauderdale - USA !!!!!!!

Khao Lak - Thailand

Alanya - Tyrkia

Isle of white - England

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Bømlo :green:

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Sitat Opprinnelig lagt inn av sol
    :green:

Innmeldt
    Dec 2002
    Alder
    36
    Poengstyrke
    14
    Sitat Opprinnelig lagt inn av sol
    :green: Akkurat som jeg tenkte å skrive Gol :green:
    men det er jo ikke drømmeferien min nå lengre, nå ønsker jeg meg alle andre steder, men ender alltid opp der oppe allikevel (mest pga økonomien som ikke strekker seg så langt unna). Men det er mye spennende og gjøre der oppe, både sommer og vinter. Gå på ski, stå slalom, dra på badeland (Tropicana), gå tur i fjellet, bade i elva ;) osv osv
    Men det er masse fint andre steder i Norge også ;)

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Vi likte oss godt i Portugal (Algarvekysten).

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    UHU mitt lange innlegg forsvant... :cry:

Prøver igjen

Vil anbefale Danmark jeg Rønbjerg feriesenter

http://danparcs.creuna.dk/sw200.asp

vi har vært her 8 ganger ca..og pleier å være her i forb. med påsken enten uken etter påske eller litt før Ungene storkoser seg her, eneste minuset er at leilighetene er litt små, men det går helt fint med 2v og 3b.( i år slipper vi nok å ha Thomas med...)

Vi har og vært på Søhøjlandet et par ganger Her er leilighetene litt større, men ungene våre foretrekker Rønbjerg. Men Søhøjlandet ligger i det vi syntes er det fineste området i Danmark..nær Silkebotg midt på Jylland

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Jeg dro til Bulgaria, Sunny Beach http://www.startour.no/travel/city/city_120.asp i 1993, på en 14 dagers tur som vi bestilte dagen før avreise. Dvs. at turen kostet fra Bodø 1195,- og det var sinnsykt billig den gang iallefall. Vi hørte før vi dro så mye negativt om plassen, men siden vi reiste så billig tenkte vi positivt. Vi skulle ha det gøy! Og gøy ble det, selv vi hadde regn i en uke. Det bøtta ned. Maten var god og kjempebillig, men ikke et sted å anbefale for folk med småbarn. Det var mas på stranda hele tiden av selgere, mas på utestedene og mas for å komme seg på do på nattklubbene. Anbefales å ta med i veske ut på byen: Dopapir!! De har dodamer som står å selger deg en liiiiten flik av dorullen, knapt nok til å tulle rundt en finger. Men stranda var OK, men ikke noe for unger pga. undervannsstrømmer. Det sorte flagget var ofte oppe. Ikke et sted jeg reiser til igjen.

Kos er heller ikke mitt favorittsted på jord. Vi var der i 14 dager i 1998 og jeg var drittlei etter en uke der. Da ville jeg hjem å sove. De kjørte mopeder døgnet rundt, moskeen gjallet døgnet rundt, hundene bjeffet, kjerringene hylte og ropte hele dagen, hanen galte på natta, og det evinnelige maset i den store bargaten om å komme inn til akkurat dem. På stranda lå det homser overalt og klådde på hverandre. Neitakk!!

Kreta Rhetymnon forlovet jeg og sambisen oss. Øya er utrolig flott, og vi trivdes forsåvidt godt. Skulle vi dratt i dag, ville vi vel ha reist spesifisert så vi slapp å bo midt i byen. Dette er tross alt en stor by, så den sjarmerende sydenstemningen ble litt borte. Men når vi kjørte ut av byen var det veldig flott. Folkene vi ble kjent med der nede var supre, og vi fikk julekort og invitasjon hos de vi bodde hos i 2-3 år etter at vi hadde vært der. KANDEJAMA=SKÅL!!

Til Kypros Ayia Napa gikk min aller første sydentur i 1988. Herregud, så morsomt vi hadde det. Det er så flott der, strendene passet meg supert fordi de var langgrunne. Jeg har bare gode minner derfra og vil gjerne tilbake. Ble også kjent med to gutter fra stedet som inviterte oss med i bryllup på landsbygda. Gud, så morsomt det var å få oppleve. Brudeparet var oppstilt på et "blonde-gardin"-platå, og der stod de hele kvelden. Hele landsbyen var invitert og alle gjestene måtte bort å hilse på dem, vi også. Maten vi fikk var poteter og lammekjøtt. Vin til maten. Det var et stort område der langbord og stoler var satt utover. Musikken var grell da, men folk danset med liv og lyst. Alle småjentene hadde hull i ørene husker jeg, det var vanlig der. Utpå natta gikk gjestene og hang penger på brudgommen, som en start på deres samliv. Hørte de som hadde invitert oss fortelle at de hadde også fått møbler og annet innbo hos alle i landsbyen, for å kle opp sitt nye hjem. (Sikkert mye skrot, tenkte jeg da ;o) Historien til Kypros er også spesiell pga Famagusta som Tyrkerne tok, og det var mange som pratet om akkurat dette blant lokalbefolkningen. Der var første gang jeg smakte tequila, kjørte slalåm på moped mellom bilene på høyre side selv om de har venstrekjøring. Dum og ung!!

Arguineguin
    var et flott sted!! De hadde så masse aktiviteter å ta ungene med på, bla var vi i papegøyepark http://www.hjemme.no/runeogthomas/gc_palmitos.html som var en vindunderlig opplevelse. Vi fikk holde papegøyer, se ville rovdyr og deres show, gikk inn i et landskap med sommerfugler (trodde jeg var kommet til eventyrland, en sånn høytidelig og stille stemning), så krokodiller, tamme påfugler som vandret med fjærene utslått, kakadueshow m.m. Anbefales alle!! Vi vandret der i timesvis. Strendene var så fine, ingen selgere som maste på stranden og det beste måltidet jeg ever har fått, fikk jeg på en restaurant der drevet av en Øst-tysker. Vi 4 himlet oss ut derifra etterpå, for det var alldeles nydelig. Og prisen var helt kurant i tillegg.

Ellers har jeg vært i New Orleans, Boston, Santa Rosa, kjørte over bruen Golden Gate og var innom San Fransisco før vi kjørte til en fiskelandsby utenfor SF som heter Bodega Bay. Vi var der i en uke, og det var tåke hele tiden, og alle husene var grå. De fikk ikke lov til å male dem for de skulle gå i ett med naturen!! New Orleans var en spennende by, som jeg gjerne drar tilbake til. Vi tok elvebåt og kjørte oppover Mississippi River og så på plantasjer, og det var vi vel ikke så opptatt av akkurat da. Var visst innom en strippebule der også for å se (men akk, husker det ikke!). Vi fløy også over New York i et fireseters fly over flyhetsgudinnen og de to tårnene som i dag ikke finnes. Det var også litt av en opplevelse. Å se den svære byen fra lufta.. Vi var også ei helg i en liten by nær Canada, Vermont. Og DER fikk vi en opplevelse uten like i farger!! Det var oktober da vi var der, og dere kan ikke tro de vakre fargene som var på trærne der. Jeg prøvde å fange stemningen på bilde, men det var vanskelig...Det var sinnsykt (MÅ låne ordet til Kurt *hehe*). I Boston bodde vi en uke, og det var morsomt å besøke stedet der Cheers var spilt inn. Men det er jo kun skiltet de brukte, selve puben var ikke lik. Ellers har de der en skyskraper av glass ved siden av en eldgammel kirke. Det er litt av en kontrast og morsomt å se. Vi fikk også være med på en båtregatta ved Harvard Universitet. Boston er full av historie, og et høyt hus med utsikt over hele byen er lagd om som en vandring med bilder og historier over grunnleggeren av byen. Et spesielt sted i byen heter Faneuil Hall Marked place http://www.bostoncitylinks.com/fanhall.html der vi var mye. Masse spennende å se og morsomme folk å titte på. Den mest kjente retten i Boston er en suppe som de kalte Clam Chowder. En alldeles vindunderlig suppe lagd av skjell. Mmmm...Boston var enkel å finne frem i, t-banene hadde fargekart, og selv to grønnskollinger som oss (meg og min venninne) på tur, fant enkelt frem.

Belgia Mons var også en flott plass, og vi var også innom Brussel (Serverdighet: Grand Place) og Waterloo. Masse fine serverdigheter, og gamle bygninger.

Vi kjørte til Paris en helg derifra og var også innom det store slottet til Ludvig den 5. i Versailles. Utrolig at noen kan bygge sånne palass. Det var så imponerende, at hvis noen drar til Frankrike er det et must å få med seg. I Paris fikk vi se alle de kjente stedene: Triumphbuen, Eiffeltårnet, den skinnende hvite basilika-kirken Sacré Coeur, Latinerkvarteret og Champs Elysées. Paris er et av de stedene jeg gjerne ville ha reist tilbake til. En helg blir for lite, når det er så mye å se på.

Vi var innom 4 land på 1 dag: Belgia, Nederland, Luxembourg, Frankrike og Tyskland. det var da vi kjørte til Tyskland og til Moseldalen http://www.ferieguiden.no/kontinent/...edpunkt4-4.asp. Vi bodde på hotel i Traben Trarbach http://www.virtualtourist.com/m/254f3/35bf/ som er en pen liten by rett ved elven midt mellom Koblenz og Trier. Distriktet er rik på både flott natur og kultur. Det var romerne som startet vindyrkingen langs elvebreddene. Det er hovedsakelig Rieslingdruen som dyrkes i området, som gir lette, friske hvitviner. Spesialitetene fra området er ”Beerenausleese” eller ”Eiswein”, som blir høstet sent i sesongen og som er smaksintensive og søte. Byen var nydelig med sine tyrollerhus. Dessverre ble sambisen og hans kompis matfogiftet der nede fordi de hadde spist biff som ikke var godt nok stekt. Fy, så dårlig sambisen var. Kompisen hans klarte akkurat å kjøre oss hjem igjen til Belgia før han kapitulerte.

Konklusjon: Reise uten barn anbefaler jeg å ta til Belgia og landene rundt der. Reise med barn: Arguineguin på Kanariøyene!!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Kypros - Fig Tree Bay (eller Protaras som det egentlig heter):

Det visste jeg ikke! Vet du hvorfor de skriver Agia Napa og Ayia Napa om hverandre? Da vi reiste i 1988 kalte de fleste det Ayia, men nå ser jeg at de fleste skriver Agia som du gjør.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Anne Lise
    Vi likte oss godt i Portugal (Algarvekysten).
    Dit er det neste stedet som jeg og sambisen har lyst til å dra til. Var det dyrt der?
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Elapela
    [quote:3e77853ee9="cammie"]Kypros - Fig Tree Bay (eller Protaras som det egentlig heter):

Det visste jeg ikke! Vet du hvorfor de skriver Agia Napa og Ayia Napa om hverandre? Da vi reiste i 1988 kalte de fleste det Ayia, men nå ser jeg at de fleste skriver Agia som du gjør.[/quote:3e77853ee9]

Ayia Napa er den "internasjonale" stavemåten og Agia Napa den kypriotiske/greske etter det jeg har forstått.

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    38
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tove
    UHU mitt lange innlegg forsvant... :cry:

Prøver igjen

Vil anbefale Danmark jeg Rønbjerg feriesenter

http://danparcs.creuna.dk/sw200.asp

vi har vært her 8 ganger ca..og pleier å være her i forb. med påsken enten uken etter påske eller litt før Ungene storkoser seg her, eneste minuset er at leilighetene er litt små, men det går helt fint med 2v og 3b.( i år slipper vi nok å ha Thomas med...)

Vi har og vært på Søhøjlandet et par ganger Her er leilighetene litt større, men ungene våre foretrekker Rønbjerg. Men Søhøjlandet ligger i det vi syntes er det fineste området i Danmark..nær Silkebotg midt på Jylland
    Dette stedet hørtes så flott ut. Vil gjerne dra dit i påska jeg. Hmm, det skal vi tenke på.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Februar 2009