heisann dere.. jeg lurer litt på når er man egentlig mest fruktbar i mnd? stemmer det at det er melom den 9_11 dagen etter første mens?altså at du skal telle fra første mens dag og fram te 11 dag?
* lurer*
heisann dere.. jeg lurer litt på når er man egentlig mest fruktbar i mnd? stemmer det at det er melom den 9_11 dagen etter første mens?altså at du skal telle fra første mens dag og fram te 11 dag?
* lurer*
Line og Gullet 2 1/2 år
* lurer*
Line og Gullet 2 1/2 år
Man er fruktbar, den miderste uken mellom en mens.
Altså, er jo syklus med 28 dagers mellom rom, fra start dag..så får du telle..
Her er noe om det å måle temperatur for fruktbarhet:
"Eggstokkenes hormonproduksjon endrer seg normalt i løpet av en menstruasjonssyklus. Fram til eggløsningen, som gjerne inntrer cirka 14 dager før menstruasjonen, produserer eggstokkene først og fremst hormonet østrogen. Etter eggløsningen lager de også det andre kvinnelige hormonet progesteron. Progesteron påvirker kroppens termostat slik at temperaturen øker med omkring en halv grad fram til et par tre dager før menstruasjonen. Egget er kun mottakelig for sædceller omtrent et døgn etter eggløsningen. Ettersom temperaturstigningen gjerne først inntrer etter ytterligere et døgn, vil et samleie på dette tidspunktet være i seneste laget. Hvis man har regelmessige menstruasjonssykluser kan imidlertid slike målinger gi en pekepinn på når man vil være mest fruktbar i den neste syklusen. Samleie to - tre dager før temperaturstigningen vil innebære relativt gode sjanser for befruktning. Daglige målinger av temperaturen er også enkel måte å påvise at en eggløsning har funnet sted hvilket er en viktig opplysning når man skal vurdere årsaken til eventuelle vanskeligheter med å bli gravid. På apoteket kan man for øvrig kjøpe tester som gir utslag på samme tidspunkt som eggløsningen inntrer. De gir således ganske informasjon om når man er mest fruktbar. Sekretet innerst i skjeden endrer seg også i takt med menstruasjonssyklus. Det er gjerne klart, tynt og elastisk de siste dagene før eggløsningen, og produksjonen er økt."
Klem fra Rannei
gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09
Bokmerker (linker)