+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 29

Tråd: en til?

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23

en til?

hva mener dere man må se på med tanke på flere barn?

1) økonomi
    mye nytt må til , kanskje en ny bil osv

2) plass
    *hvor mange barn kan man dele rom? er det luksus at "alle" skal ha sitt eget?
    *eie eller leie? mine foreldre leide i 17 år, med tre barn etterhvert :)

3) begge i fast jobb
    *slik at man kan få permisjonspenger?
    *akkurat nå, og egentlig i 2,5 år til er jeg jo student og vil dermed få 6000 i 10 måneder etter en evt ny fødsel :winking70

4)søskenkjærlighet/nærhet
    jeg er 6 og 8 år yngre enn mine søsken, og ser at de to fortsatt har et helt annet og nærere forhold enn det jeg har til dem..

OSV....................
    Sist endret av mara; 06-12-04 kl 11:40.

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    da jeg startet å studere ville jeg ha fem år imellom, det er jo fem år mellom de vi har nå :winking70

men ser at ønsker og erfaringer endrer seg ja.. det kan man si..

mara

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Jeg vil si at det lønner seg å ha dem litt tettere enn 6 år eller mer jeg :winking70 Men det er av egen erfaring. Selv om vi ikke har hatt verdens beste økonomi, med kun en lønn osv. har vi klart oss ganske bra synes jeg.

Ang. det å dele rom, har vel kanskje ikke unger behov for å ha hvert sitt før de kommer over en viss skolealder, tror jeg. Og det å dele kan jo også styrke samholdet dem i mellom.
    Men det er jo opp til dere, hva dere føler dere kan klare i henhold til økonomi osv.

Lykke til med avgjørelsen :winking70

Helene

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    JEg syns at man skal tenke på når man selv VIL ha unger jeg..

Grunnen til denne konklusjonen er at det ikke alltid er like enkelt å få barn heller... (Vi prøvde i 4 år før vi fikk vårt første)...Og når vi først hadde ett så ville jeg gjerne ha flere...i alle fall tre...så da tok vi like godt to år mellom hver.
    Jeg syns det har gått greit. Syns årene med små unger har rast av sted, med mange flotte minner.
    Jeg tror ikke noen egentlig kan anbefale det ene eller det andre for andre mennesker. Det som passer meg perfekt, trenger jo ikke passe andre i det hele tatt.
    Men jeg syns mine tre har klart det å være så tett, kjempefint.... :confused2 :smile48:
    Lykke til samme hva du / dere bestemmer dere for...

Det er jo tross alt bare dere to som kan bestemme akkurat når det passer best å få barn, da..

Og når det gjelder økonomi, så er det ikke sikkert at du blir noe mer lykkelig hvis du får flere penger i svangerskapspenger.... (Det syntes i alle fall ikke vi spilte noen rolle, og vi fikk ikke kontantstøtte en gang, den gangen....)
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Synes du har fire viktige punkter i forholdt til å tenke på en til. Også må det bli opp til de to som skal lage barnet å vurdere om det er "godt nok" det de har å tilby på de forskjellige punktene :)

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Og når det gjelder dele rom, så må jeg fortelle at mine tre syntes det var den aller beste løsningen i flere år. da kunne de ha noen sammen med seg når de la seg, og slapp å være redd. Dessuten kunne jeg lese for dem alle tre på en gang når de skulle legge seg..

Men som nevnt tidligere; dette er kanskje fordi de er så tette i alder, at det passer bra...

Nå som de er så store har de hvert sitt rom.. Men det gikk en stund før minstejenta syntes det var greit...så hun kom ofte inn til storesøsteren og la seg der...
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    38
    Poengstyrke
    10
    Tror at det må man ta som man føler selv.
    Skal man vente til alt er tilrettelagt, kan det hende det aldrig skjer..eller at man da ikke får noen..

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    hva mener dere man må se på med tanke på flere barn?

1) økonomi
    mye nytt må til , kanskje en ny bil osv
    Vi hadde ikke stor bil når vi ventet tvillingene, heller ikke økonomi til å kjøpe ny bil. Men vi klarte oss da. Men bor sånn til at vi ikke er avhengig av bil annet enn når vi skal på ferie og besøke familie. Men det var VELDIG deilig når vi fikk stor bil.

2) plass
    *hvor mange barn kan man dele rom? er det luksus at "alle" skal ha sitt eget?
    *eie eller leie? mine foreldre leide i 17 år, med tre barn etterhvert
    Hadde aldri eget rom når jeg vokste opp, delt med søster og foreldre.
    Nå har vi 3 soverom. Meningen er 2 på hvert rom.
    Mamma og pappa leide leilighet hele tiden mens vi bodde hjemme. Vi leide de 5 første årene som familie, men kjøpte leilighet da. Jeg er veldig glad for at vi endelig har begynt å betale på noe eget, men ser ikke på det som et must ved en familieforøkelse.
    3) begge i fast jobb
    *slik at man kan få permisjonspenger?
    *akkurat nå, og egentlig i 2,5 år til er jeg jo student og vil dermed få 6000 i 10 måneder etter en evt ny fødsel
    Har aldri vært så veldig fornuftig der jeg. Når vi hadde lyst på barn så ble det til det. Men vi hadde begge fast jobb, jeg i 1 1/2 stilling og Egil i full stilling.

4)søskenkjærlighet/nærhet
    jeg er 6 og 8 år yngre enn mine søsken, og ser at de to fortsatt har et helt annet og nærere forhold enn det jeg har til dem..
    Det er 20 måneder mellom meg og min søster. I voksen alder er det helt supert. Var en del krangling når vi var mindre. Mine egne er det 5 år mellom eldste og yngste. Men de er utrolig glad i hverandre for det, og jentene synes det er stas og ha en STOR bror. Så selv om de ikke får det samme forholdet til Stian med lek og sånt, så har de et like godt forhold for det.

OSV...................

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15
    Synes dette er opp til de som planlegger/ønsker seg barn.
    Det aller viktigste barn kan få er kjærlighet, men synes det er viktig at økonomien er såpass at barna får klær de trenger og mat nok.
    Når det gjelder aldersforskjellen, så er det både pluss og minus ved å få de tett.
    Eget rom er ingen nødvendighet, selv om det i mange tilfeller kan være en fordel.
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sier meg bare enig i de flotte kommentarene du har fått her.

Ang rom, mine to minste sover på samme rom nå, når vi er ferdig å bygge ut får alle jentene hvert sitt rom. Men frem til 10 års alderen synes jeg ikke det gjør noe at de deler rom..

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    takk for mange flotte svar!
    her er det mye å tenke på, og jeg vet jo ha jeg selv helst vil (eller er det instinktet?) men så er vi to da, som må være enig..

mara

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    egentlig er det ikke det at vi er så uenige altså, det er bare at den ene av oss er svært impulisiv, og liker å leve hver dag som om det er den siste. den andre av oss (gjett hvem) er rolig, tenker gjennom valg osv før det blir tatt avgjørelser..

mara

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Jeg syns at to søsken kan dele rom, men ikke tre (da må det være et stort rom iallefall).

Så lenge man har lyst på barn, så syns jeg det er greit å få. Det med hus/bil/økonomi pleier å ordne seg etterhvert.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    merete n ; hvor stort :winking70

og vi har jo et deltidsbarn, så da blir det jo evt bare noen helger det blir tre der inne.. og det er stort nok til å skille av med lettvegger/forheng/eller sånn som man skiftet bak før i tiden, hva er den nå det heter..

økonomisk er det egentlig ikke noe problem, kommer vel ann på hvordan man bruker pengene. bilen kan byttes inn, med et evt mellomlegg på 12000 for den vi ønsker oss (amerikaner)
    jeg tenker jo selvsagt på jobb og utdanning, og vet at min mor slet med å ta sin utdannelse mensjeg var i tenårene.. men hva kommer først, penger eller kjærlighet, familie eller arbeid..

mara

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Sitat Opprinnelig lagt inn av mara
    merete n ; hvor stort :winking70

og vi har jo et deltidsbarn, så da blir det jo evt bare noen helger det blir tre der inne.. og det er stort nok til å skille av med lettvegger/forheng/eller sånn som man skiftet bak før i tiden, hva er den nå det heter..

økonomisk er det egentlig ikke noe problem, kommer vel ann på hvordan man bruker pengene. bilen kan byttes inn, med et evt mellomlegg på 12000 for den vi ønsker oss (amerikaner)
    jeg tenker jo selvsagt på jobb og utdanning, og vet at min mor slet med å ta sin utdannelse mensjeg var i tenårene.. men hva kommer først, penger eller kjærlighet, familie eller arbeid..
    Dette trenger ikke bli et slit da, kommer mer an på hva man legger opp til. Selv vil jeg ta utdannelse neste år tenkte jeg. For jeg ble ikke ferdig med min, men ser ikke på det som noe stort problem. De største problemene vi hadde er allerede ryddet av veien :winking70

Helene

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine