+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Hjemmelagede seigmenn

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Hjemmelagede seigmenn

Vet ikke om dette blir helt rette plassen for dette. Men, selv forbinder jeg dette med juleforberedelser. Kjempekoselig å lage sine egne seigmenn, eller som hos oss seigfigurer. Og det har blitt tradisjon at vi gir dette som ekstragave til familien til jul.

30 plater gelatin
    1/4 l kaldt vann
    1 kg sukker
    1/4 l vann
    12 g sitronsyre
    konditorfarge

Fremgangsmåte:
    1. Hell 1/4 l vann over gelatinplatene og la dem bløte seg i ca 10 min

2. Kok sukkeret med 1/4 l vann til alt sukkeret er oppløst

3. Tilsett sitronsyre

4. Ha gelatinen med bløtevannet i sukkerlaken og rør til alt er smeltet

5. Tilsett farge etter smak

6. Hell blandingen i lave beholdere slik at det blir ca 1/2 cm tykt lag

7. Dryss sukker på overflaten når den har begynt å stivne litt

8. Sett beholderne kaldt noen timer (over natten)

Frem til hit jobber jeg alene!!

9. Dypp beholderen i varmt vann og hvelv ut seigmenngeleen - heter det i oppskriften - det har jeg aldri fått til. Jeg dypper i varmt vann, løsner litt i ene enden og strør på litt sukker og så drar jeg geleen ut av formen, mens jeg sukrer undersiden litt etterhvert. Dette for at det ikke skal klistre seg fast i en stor ball.

10. Stikk ut ulike figurer (vi bruker bittsmåpepperkakeformer fra Tupperware) eller skjær opp i snipper.

11. Rull figurene i sukker slik at de blir helt dekket

12. Oppbevar på glass eller i kakeboks. Tørt og kjølig

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Takk for oppskrift!!

Fant oppskrift på seigmenn i fjor,-og husker :7: at jeg klipte den ut...men husker ikke :11: hvor jeg gjorde av dem... :15:

-Tone-

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    38
    Poengstyrke
    10
    Har så lyst til og prøve og lage disse.

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    På apoteket selger vi ferdiglaga poser for å lage seigmenn.
    Inneholder: sitronsyre, gelatinpulver, oppskrift, 1. flaske smaks aroma ( Bringebær, jordbær eller ananas ). Sukker, vann og konditorfarge må du holde utenom.
    De blir nydelig.
    I den posen er det og 1 flaske med smaksaroma, kunne ikke se det i oppskriften din.

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Ferdigpakke - hmmm, det hørtes mer ut som meg.... ;) :)

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Vi har ikke brukt å tilsette smak - sukker smaker mmmmmm. Vi forsøkte en gang, ved et uhell å bruke romessens........ (tok feil av konditorfargeflaska og romessensen :s4: ) Det smakte litt underlig, men godt likevell.

Har lurt på hvordan jeg skulle fått litt smak, lekt med tanken på å tilsette litt saft, men da kan det jo være at man får kjøpt smakene for seg selv på apoteket.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Klara
    Vi har ikke brukt å tilsette smak - sukker smaker mmmmmm. Vi forsøkte en gang, ved et uhell å bruke romessens........ (tok feil av konditorfargeflaska og romessensen :s4: ) Det smakte litt underlig, men godt likevell.

Har lurt på hvordan jeg skulle fått litt smak, lekt med tanken på å tilsette litt saft, men da kan det jo være at man får kjøpt smakene for seg selv på apoteket.
    Det hadde jeg ikke villet gjort...bedre med konsentrert smak (kjøpt feks. på apoteker) er ikke så mye som skal til av veske før det ikke vil stivne riktig....

-Tone-

Innmeldt
    Sep 2008
    Alder
    40
    Poengstyrke
    0
    Har hørt om at det går an å lage seigmenn av gele (og da får man jo smaken som er på geleen på seigmennene), men jeg vet ikke mer om hvordan man gjør det. Så om noen vet det blir jeg glad for å få oppskriften :)

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Hermine Se innlegg
    Har hørt om at det går an å lage seigmenn av gele (og da får man jo smaken som er på geleen på seigmennene), men jeg vet ikke mer om hvordan man gjør det. Så om noen vet det blir jeg glad for å få oppskriften :)
    Hm, lurer på om ikke det står på baksiden av gele pakkene? Jeg mener jeg lagde det engang, hvor vi trykket ut figurene med slike små former. (kjøpt sammen med geleen tror jeg.) Uten å huske det helt rett tror jeg bare jeg reduserte vannmengden.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Sep 2008
    Alder
    40
    Poengstyrke
    0
    Ok, får prøve å se bak på gelepakkene :)
    Tusen takk for svar

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Mener man får kjøpt egne gelepakker til dette. Med forskjellige farger og smaker :)

Uregistrert Uregistrert gjest

finner ikke

jeg finner ikke oppskriften på seigmenn jeg for nå står jeg her på buttiken og ikke finner ut av hvilke varer jeg skal kjøpe

Uregistrert Uregistrert gjest

Gele seigmenn

Null stress å lage seigmenn med gele pakker du kjøper på butikken. Har tatt halve i ananas smaken og lagt i en flat form inni kjøleskapet, og etter den hadde stivnet litt helte jeg over bringebær gele, da blir det jo to farger, og ekstra morro;)
    Skal ha sukker over (og under) også stikke ut med pepperkake formene mine.

GOD JUL!!!

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hjemmelagede kort
    av sol i kategorien Kortproduksjon
    Svar: 42
    Siste innlegg: 19-10-04, 11:01

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder