+ Svar på tråd
Side 1 av 2 12 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 17

Tråd: Oppskrift på risboller?

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15

Oppskrift på risboller?

Tenkte at ungen skulle få lage risboller i morgen, men den oppskriften jeg fant virket ikke god. Hjelp!?

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    10
    Hat to oppskrifter du får velge hvilken du synest er best men min favoritt er den første.

Ristopper :
    6 ss kakao
    6 - 8 ss farin
    1 1/4 dl fløtemelk
    1 pk delfiafett
    2 egg
    1 1/2 liter puffet ris

Slik gjør du :
    Halvparten av farinen kokes opp med kakao og fløtemelk. Ta kjelen av platen.
    Delfiafettet skjæres i terninger og has i.

Visp eggedosis av eggene og resten av farinen. Alt blandes og helles over i en større bolle med delfiablandingen. Visp kraftig ! Ha til slutt i vaniljesukker og ris. Bland alt godt.

Bruk to spiseskjeer og sett kakene på bakepapir eller mat papri på et brett, og la dem stivne. Porsjonen gir ca 60 ristopper. Kakene oppbevares i boks lagvis med matpapir mellom lagene. Må lagres kjølig.

NR 2

Ristopper.

100 g kokesjokolade
    25 g kokosfett eller margarin
    1 ts vaniljesukker
    4 - 5 dl puffet ris

Smelt sjokolade og margarin forsiktigt. Tilsett vaniljesukker. Avkjøl blandingen. Rett før den tykkner, tilsettes puffet ris. Sett ristoppene med teskje på et matpapir. La dem stivne på et kaldt sted.

Innmeldt
    Oct 2004
    Poengstyrke
    40
    Her kommer en oppskrift fra meg. Har forsøkt flere varianter men går bestandig tilbake til denne (....mamma sin :winking70 ) Disse gir ikke så mørke risboller som mange andre oppskrifter gir.

4 egg
    3 kopper sukker (NB .... ikke kaffekrus )
    1 pk kokos fett (delfiafett)
    2 plater kokesjokolade (bruker Dronningens)
    ca 1/2 pose puffet ris (du må kanskje bruke litt mer - de gamle posene var nok litt større enn de som selges i dag....tror kanskje det blir borti trekvart pose)

Egg og sukker piskes til eggedosis (ikke lettvintløsning, men skikkelig - det tar 5 i kjøkkenmaskin og borti 10 minutter i med håndmixer)

Smelt sjokolade og kokosfett og la det avkjøle seg litt

Sjokolade/kokosfett haes i eggedosisen og skjæres inn

Ha i puffet ris.

Fordeles i muffinsformer og la stå natten over.

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    54
    Poengstyrke
    25
    Bruker oppskriften til delfiakake jeg, som står utenpå pakken med delfiafett
    Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min
    Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Uregistrert Uregistrert gjest
    Jenta mi har 2 års dag i morgen og jeg sitter nå og visper eggedosis for hånd. Jeg gleder meg slik til å smake på de når de er ferdige for jeg har ikke smakt slike siden jeg selv var lita jente. Dette så ut som den beste oppskriften og tenkte at den måtte være god siden det var mamman din sin oppskrift ;). Når ser man at det er blitt eggedosis? Skal bake muffins og sjokoladekake nå også:)

Sitat Opprinnelig lagt inn av Klara
    Her kommer en oppskrift fra meg. Har forsøkt flere varianter men går bestandig tilbake til denne (....mamma sin :winking70 ) Disse gir ikke så mørke risboller som mange andre oppskrifter gir.

4 egg
    3 kopper sukker (NB .... ikke kaffekrus )
    1 pk kokos fett (delfiafett)
    2 plater kokesjokolade (bruker Dronningens)
    ca 1/2 pose puffet ris (du må kanskje bruke litt mer - de gamle posene var nok litt større enn de som selges i dag....tror kanskje det blir borti trekvart pose)

Egg og sukker piskes til eggedosis (ikke lettvintløsning, men skikkelig - det tar 5 i kjøkkenmaskin og borti 10 minutter i med håndmixer)

Smelt sjokolade og kokosfett og la det avkjøle seg litt

Sjokolade/kokosfett haes i eggedosisen og skjæres inn

Ha i puffet ris.

Fordeles i muffinsformer og la stå natten over.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    45
    Poengstyrke
    34
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Uregistrert
    Jenta mi har 2 års dag i morgen og jeg sitter nå og visper eggedosis for hånd. Jeg gleder meg slik til å smake på de når de er ferdige for jeg har ikke smakt slike siden jeg selv var lita jente. Dette så ut som den beste oppskriften og tenkte at den måtte være god siden det var mamman din sin oppskrift ;). Når ser man at det er blitt eggedosis? Skal bake muffins og sjokoladekake nå også:)
    Når eggehviten er så stivpisket at du kan snu bollen på hodet, da kan du ha i sukker og eggeplommer. Og piske det sammen til eggedosis.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    45
    Poengstyrke
    34
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Gunn-T
    NR 2

Ristopper.

100 g kokesjokolade
    1 ts vaniljesukker
    4 - 5 dl puffet ris

Smelt sjokolade og margarin forsiktigt. Tilsett vaniljesukker. Avkjøl blandingen. Rett før den tykkner, tilsettes puffet ris. Sett ristoppene med teskje på et matpapir. La dem stivne på et kaldt sted.
    Jeg skal prøve denne nå, for jeg har ikke delfiafett hjemme, og dessuten syns jeg det er så kvalmende med delfiafett. Håper det går like bra med margarin. Og så skal jeg ikke prøve å bruke kakao istedetfor kokesjokolade. Mon tro om jeg får det til da?
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    45
    Poengstyrke
    34
    Mine risboller: Helte en halv boks sjokade i en kasserolle, spruta litt Freia karamellsaus oppi, en dasj vaniljesukker og ca. 75 gr. margarin. Smelta det og satte det i kaldt vannbad. Pisket to eggehviter og to eggeplommer og litt frysepulver (beregnet på syltetøy) sammen. Hadde sjokoladeblandingen litt i fryseren da jeg syntes det gikk sakte i vannbad. Blandet det sammen og helte i puffet ris. Brukte skje og satte en og en topp på bakepapir på stekeplate. Dette står nå i fryseren. Sjokoladekremen var iallefall nydelig, ungene var ville.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    35
    Poengstyrke
    20
    Jeg bruker den oppskriften som står bakpå puffet ris posen
    den er god den hehe:)
    Trenger ikke være så avansert alltid
    Hanna 13 hedda 11, 3 bonusbarn 16,14 og 7 <3

Innmeldt
    Oct 2004
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Når eggehviten er så stivpisket at du kan snu bollen på hodet, da kan du ha i sukker og eggeplommer. Og piske det sammen til eggedosis.
    Ojsann, gammel svar som jeg ikke har sett. Men, svaret mitt til dette er: Wow så avansert du er. Jeg pisker egg og sukker til mengden har blitt ca doblet - og sukkeret har løst seg opp, det vil si at det ikke knaser i sukker lengere.

Innmeldt
    Aug 2007
    Poengstyrke
    7
    Riktig mange gode oppskrifter her ja. takk for tips. Er jo bestemor, så....

Uregistrert Uregistrert gjest
    Tenkte jeg skulle stole på deg å prøve denne, men hvor mye vaniljesukker pleier du å bruke?????????????????????
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Gunn-T Se innlegg
    Hat to oppskrifter du får velge hvilken du synest er best men min favoritt er den første.

Ristopper :
    6 ss kakao
    6 - 8 ss farin
    1 1/4 dl fløtemelk
    1 pk delfiafett
    2 egg
    1 1/2 liter puffet ris

Slik gjør du :
    Halvparten av farinen kokes opp med kakao og fløtemelk. Ta kjelen av platen.
    Delfiafettet skjæres i terninger og has i.

Visp eggedosis av eggene og resten av farinen. Alt blandes og helles over i en større bolle med delfiablandingen. Visp kraftig ! Ha til slutt i vaniljesukker og ris. Bland alt godt.

Bruk to spiseskjeer og sett kakene på bakepapir eller mat papri på et brett, og la dem stivne. Porsjonen gir ca 60 ristopper. Kakene oppbevares i boks lagvis med matpapir mellom lagene. Må lagres kjølig.

NR 2

Ristopper.

100 g kokesjokolade
    1 ts vaniljesukker
    4 - 5 dl puffet ris

Innmeldt
    Aug 2007
    Poengstyrke
    7
    takker, Gunn:01:

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Dette er faktisk den tråden som er lest flest ganger på dette forumet
    Tenk positive tanker
    Si positive ord
    Gjør positive handlinger
    Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    45
    Poengstyrke
    34
    Du verden, er det det folk er mest opptatt av da. hehe..
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Lefse - oppskrift?
    av Lise i kategorien Kaker
    Svar: 15
    Siste innlegg: 01-12-06, 00:56
  2. Oppskrift på barneponcho....
    av Bramble i kategorien Håndarbeid
    Svar: 2
    Siste innlegg: 30-10-05, 13:20